کد خبر: ۴۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ 23 May 2018

از گوشه نشینی کلانتری تا سکوت برای فعال محیط زیست

نشستن رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ردیف آخر سالن محل برگزاری همایش و یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت فعال محیط زیست که در سانحه هوایی یاسوج جان خود را از دست داد، از حاشیه های مراسم روز جهانی تنوع زیستی است.


عیسی کلانتری در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی و در بدو ورود به سالن همایش های سازمان محیط زیست بر خلاف همیشه به ردیف اول سالن نیامد و در یکی از صندلی های ردیف آخر سالن جای گرفت.
یک خبرنگار در پایان مراسم از کلانتری علت این کار را جویا شد که گفت: مگر قرار است همیشه اول سالن بنشینیم؛ همه جای سالن جا هست فرقی نمی کند جلو یا عقب باشد.
همچنین مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی که در کنار کلانتری قرار داشت، دراین باره گفت: تصور می کنم کار خوبی است اینکه همیشه افراد به اسم رییس و یا معاون ردیف اول و سایرین پشت بنشینند به نظر من کار خوبی نیست هر کسی هر جا گیرش آمد بنشیند آنوقت مردمی تر و درست تر است .
وی افزود: به خصوص اینکه عده ای برای خودشان صندلی های خاص می گذارند که دیگر بدتر است.


*** کلانتری سخنرانی نکرد

کلانتری به علت اینکه موضوع مراسم روز جهانی تنوع زیستی خصصی است، سخنرانی نکرد و وقت خود را به مشاور فناوری و بیوتکنولوژی خود داد.
اما زمانی که در مورد وضعیت فعالان محیط زیست بازداشتی از پزشکیان سوال شد، کلانتری برای تقدیر از فعالان تنوع زیستی پشت تریبون قرار گرفت و چند کلمه ای در مورد بی گناهی این افراد صحبت کرد.


*** تجلیل از هادی فهیمی

هادی فهیمی فعال محیط زیست بود که در سانحه هوایی اسفندماه 96 در یاسوج جان سپرد، وی متولد 1359 بود که در زمینه محیط زیست، حیات وحش، گونه های مختلف جانوری به ویژه خرس سیاه مطالعات و تحقیقات زیادی انجام داد ، زمانی که مجری از فعالیت های وی می گفت سکوت عمیقی سالن را فرا گرفت. مجری سپس از حاضران در سالن خواست یک دقیقه به یاد فهیمی بایستند و سکوت کنند.


*** درخواست برای توضیح وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشتی

زمانی که پزشکیان بعد از پایان سخنرانی خواست جایگاه را ترک کند، یکی از فعالان محیط زیست حاضر در سالن از وی خواست تا در مورد وضعیت فعالان محیط زیست بازداشتی توضیح دهد که گفت: مجلس پیگیر موضوع است و برای پیگیری های بیشتر از مراجع مربوط درخواست دریافت اطلاعات کافی کرده است.
بهمن سال96 هفت فعال محیط زیست و پس از آن نیز تعداد دیگری بازداشت شدند که جاسوسی از اتهامات مطرح در این زمینه بود.
همچنین احمدعلی کیخا نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی همایش با اشاره به شخصیت هومن جوکار که به عنوان یکی از فعالان محیط زیست در بازداشت به سر می برد، گفت: به نظر من هومن جوکار آدم درستی است و به کار خود تعهد دارد.
این بخش از سخنان کیخا تشویق طولانی حاضران را در پی داشت.

منبع: ایرنا