کد خبر: ۴۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ 24 May 2018

بارش های بهاری، کسری منابع آبی را جبران نکرد

با وجود بارش های بهاری، ارتفاع کل ریزش های جوی در سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته، 29.7 درصد کمتر شده است.


ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه پارسال تا سی و یکم اردیبهشت امسال (سال آبی 97-96)، 158.4 میلیمتر گزارش شده است.
سال آبی از ابتدایی مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه دارد.
بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که 230.8 میلیمتر بود، 31.4 درصد کاهش داشته است و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 225.3 میلیمتر بود نیز 29.7 درصد کاهش نشان می دهد.
حجم بارش ها از اول مهرماه پارسال تا سی و یکم اردیبهشت امسال، معادل 261 میلیارد و 47 میلیون مترمکعب است.
به طور کلی، ایران دارای 6 حوضه آبریز اصلی است که این حوضه ها شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» است.
در هشت ماهی که از آغاز سال آبی می گذرد، بارش ها در حوضه های «دریاچه ارومیه» و «دریای خزر» نسبت به پارسال افزایشی بوده اما بارندگی در سایر حوضه های آبریز روندی کاهشی داشته است.
از اول مهرماه پارسال تا سی و یکم اردیبهشت امسال، بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه به 377.2 میلیمتر رسیده که نسبت به دوره مشابه پارسال 39 درصد بیشتر شده است.
در این مدت، بارش ها در حوضه «دریای خزر» نیز به 335.4 میلیمتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 6.4 درصد افزایش یافته است.
بارش های فروردین و اردیبهشت ماه امسال بخشی از کمبودهای سال آبی جاری را جبران کرده و کاهش بارندگی ها را از 54 درصد در پایان بهمن به 29 درصد در پایان اردیبهشت رسانده است؛ با این حال، همچنان تامین آب بخش های شرب، کشاورزی و صنعت با چالش هایی مواجه است.
پیش از این، «شاهین پاکروح» معاون شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: تابستان امسال، 334 شهر با جمعیت 34.5 میلیون نفر تحت تنش آبی قرار دارند.
وی افزود: شهرهایی که در وضعیت تنش آبی قرار دارند، در ساعت هایی از شبانه روز، مجموع تولید آب در آنها کمتر از میزان تقاضاست.
وی با بیان اینکه این شهرها در سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی شده اند، گفت: شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند، میزان کمبود تولید آنها نسبت به میزان تقاضا، 10 درصد است؛ این شهرها با جمعیت 10 میلیون نفر، 30.5 درصد از جمعیت شهری دارای تنش آبی را تشکیل می دهند.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: شهرهایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند میزان کمبود تولید آنها نسبت به تقاضا 10 تا 20 درصد است؛ این شهرها با هفت میلیون جمعیت 19.7 درصد جمعیت شهرهای تحت تنش را تشکیل می دهند.
به گفته وی، 50 درصد از جمعیت شهری تحت تنش آبی با 17 میلیون نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار دارند به این معنی که فاصله تولید و مصرف این شهرها 20 درصد است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: منابع آبی، بارش