کد خبر: ۴۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ 24 May 2018

خرمشهر از چنگال بعثی ها آزاد شد اما ....!

سالهاست که از آزاد سازی خرمشهر از چنگال نظامیان رژیم بعث عراق می گذرد، اما علی رغم همه دغدغه ای که مسئولین نظام داشتند و اعتبارات زیادی که به این شهر تخصیص دادند، شهر از چنگال بعثی ها آزاد شد ولی از چنگال فقر و بیکاری و توسعه نیافتگی خیر !
دکتر علی دژمان :سالهاست که از آزاد سازی خرمشهر از چنگال نظامیان رژیم بعث عراق می گذرد، اما علی رغم همه دغدغه ای که مسئولین نظام داشتند و اعتبارات زیادی که به این شهر تخصیص دادند، شهر از چنگال بعثی ها آزاد شد ولی از چنگال فقر و بیکاری و توسعه نیافتگی خیر !

در علل توسعه نیافتگی این شهر دلایل متعددی می توان ذکر کرد که در این مجال نمی گنجد ولی در بررسی علل مدیریتی توسعه نیافتگی آن می توان به ناکارآمدی سیاستهای اتخاذ شده توسط دولتمردان در سنوات گذشته و حال اشاره کرد که نه تنها مشکل خرمشهر را حل نکرد بلکه مشکلات طبقات محروم آن را بیشتر کرده است.
یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی سیاستهای اتخاذ شده برای توسعه خرمشهر، این بود که به بازسازی خرمشهر صرفا کالبدی و فیزیکی نگریسته شد و فقط بناهای مسکونی بر ویرانه های جنگ بنا شد.
زیرساختهای شهری و اقتصادی، زیرساختهای توسعه بندری این شهر به باد فراموشی سپرده شد و هر چه از زمان بازسازی گذشت ساختمانها کهنه و فرسوده و زخم دل مردم محروم این شهر نیز عمیق و عمیق تر شد.
سالها از بازسازی خرمشهر ویران گذشت ولی اتفاق جدیدی رخ نداد تا اینکه مسئولین نظام برای نجات خرمشهر از بند عقب ماندگی، منطقه آزاد تجاری اروند را در این شهر تاسیس کردند تا شاید مرحمی باشد بر زخم مردم زجر کشیده آن، ولی مشکلی که همچنان باقی است اینکه نگاه به منطقه آزاد تجاری با فلسفه ذاتی آن که ایجاد توسعه زیرساختهای صادرات و به تبع آن توسعه خرمشهر بود فرسنگها فاصله دارد و مسئولین استانی آنجا را قلکی می بینند تا هزینه های جاری و بعضا لوکس به ظاهر اداری خود را تامین کنند و یا صرف موضوعاتی کنند که ارتباطی با توسعه زیرساختهای صادرات نداشته و ندارد .
بنابراین شایسته است مسئولین استانی به جای تبریک و همایش و گردهمایی سالروز آزاد سازی خرمشهر به فکر آزاد سازی ذهن خود از نگاه های مدیریتی کوتاه مدت و بعضا تبلیغی و توسعه و رونق این شهر محروم باشند .
برچسب ها: خرمشهر ،دژمان