کد خبر: ۴۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ 27 May 2018

طراحی ۲۰ پروژه برای خشکسالی خوزستان

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۱۴۵ پروژه در این سازمان تعریف شده که از این تعداد، حدود ۲۰ پروژه تنها در راستای خشکسالی استان طراحی و اجرا می شوند.
به گزارش سازه نیوز، صابر علیدادی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با بیان اینکه از بین رفتن زیرساخت ها در حوزه آبرسانی موجب سختی کار شده است، اظهار کرد: معاونت آبرسانی سازمان آب و برق استان برای مقابله با خشکسالی، پروژه هایی را تعریف کرده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها، نهایی و به بهره برداری رسیده و مابقی در حال تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه این پروژه ها تمام استان خوزستان را منتفع ساخته اند، افزود: این پروژه ها تقریبا در بیشتر شهرهایی که با مشکل کیفیت و ناپایداری آب بودند، اجرایی و آنها را تحت پوشش قرار می دهند.

علیدادی با اعلام خبر وجود ۱۴۵ پروژه جاری در سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد از این تعداد حدود ۲۰ پروژه تنها  در راستای خشکسالی طراحی شده و اجرا می شوند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه سامانه برداشت و تصفیه آب سطحی برای شوشتر آغاز شده گفت: شوشتر به دلیل کاهش دبی رودخانه کارون و افت ایستایی آب چاه های تراوشی که تنها منبع تأمین آب هستند با کاهش افت ناگهانی شدید آب روبرو شد؛ برای حل این مشکل علاوه بر بالا بردن سطح آب مخازن از طریق خطوط انتقال و تنظیم فشار شبکه، ساخت سه حلقه چاه در دست اجرا قرار دارد که یک حلقه آن به اتمام رسیده است.

علیدادی ادامه داد: برای روستاهای هفتکل و رامهرمز کار مهمی انجام شد که طی آن ۹۱ روستا و ۲۸ واحد مجتمع صنعتی از نعمت آب بهره مند شدند؛ پروژه بعدی نیز برای  شهر ویس طراحی شده که برای این شهر نیز تصفیه خانه شبانه روزی تأسیس و به شرکت آب و فاضلاب اهواز تحویل داده شد.

وی با اشاره به مشکل آب شهرستان هندیجان طی سال های اخیر، بیان کرد: سامانه اضطراری پمپاژ آب این شهرستان از یک ماه قبل آغاز و تا ۱۵ خرداد وارد مدار می شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: برای شهرستان امیدیه یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی احداث شده بود ولی به دلیل عدم تکمیل خطوط انتقال رفت و برگشت، ساختمان ایستگاه پمپاژ و کلرزنی این پروژه مورد بهره برداریقرار نگرفت.

آغاجاری شهری مغفول مانده

وی ادامه داد: شهرستان آغاجاری یکی از شهرهای مغفول مانده از بهره برداری آب باکیفیت و پایدار بود که سیستم آبگیری آن طی ۶ ماه نوسازی کامل و پروژه تأسیس تصفیه خانه این شهرستان نیز در حال انجام است.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص پروژه های شهرستان اهواز با بیان اینکه حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد آبرسانی به این شهرستان از طریق آب غدیر انجام می شود، گفت: برای اهواز افزایش ظرفیت از طریق تلمبه خانه یا ایستگاه پمپاژ ام الدبس در نظر گرفته شده است.

علیدادی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا در آینده ای نزدیک ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز اهواز را از آب غدیر تأمین شود، بیان کرد: برای شهر شیبان نیز احداث مخزن ذخیره تأمین و نوسازی تأسیسات برق ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

وی ادامه داد: با احداث ۱۱ کیلومتر خط از محل سد تنظیمی حمیدیه توانستیم به روستاهای گمبوعه و دگیر روستاهای این بخش و اطراف حمیدیه آبرسانی کنیم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان  با اشاره به اجری سریع و باکیفیت پروژه آبرسانی چذابه، اظهار کرد: این پروژه ۲۷ کیلومتر خط با دو ایستگاه پمپاژ و ۵۰۰ مترمکعب مخزن کامپوزیتی موقت بود که تمامی این تأسیسات ظرف ۵۵ روز احداث شد.

علیدادی گفت: پروژه بعدی آبرسانی به شهر رفیع شهرستان دشت آزادگان است که با انجام این پروژه پازل طرح غدیر در این شهرستان تکمیل می شود.

وی ادامه داد: از تیر ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد تا خط انتقال ۹۰ کیلومتری در طول مسیر حسینیه تا ام الدبس تأسیس شود تا شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، چذابه، شادگان، دارخوین، اهواز و همه روستاهای مسیر از این عملیات اجرایی منتفع می شوند.

علیدادی گفت: ۸۶ کیلومتر از این پروژه به اتمام رسیده که با انجام آن بالای ۸۰ درصد نیاز آب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان از طرح غدیر تأمین می شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پنج پروژه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد در شادگان در حال انجام است، اظهار کرد: آبرسانی به روستاهای خنافره در مسیر این شهر نیز تا ۲۰ روز آینده به اتمام می رسد.

وی در خصوص پروژه های دزفول گفت: برای این شهرستان طی این سال ها ۱۴ حلقه چاه وارد مدار و ۳۰ هزار مترمکعب مخزن اضافه شد

علیدادی بیان کرد: حدود ۴۰ هزار مترمکعب به حجم مخازن اندیمشک اضافه و سه حلقه چاه نیز برای آنها در حال حفاری است و با بهره برداری کامل آنها بین  ۸ تا ۹ هزار مترمکعب به حجم آب این شهرستان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه در ایذه دو حلقه چاه با ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه احداث و یک چاه نیز تعمیر شد، ادامه داد: در حال حفر و احداث چهار چاه در منطقه ای از شهرستان لالی که آب زیرزمینی خوب و باکیفیتی دارد هستیم؛ با احداث این چاه ها شهرستان لالی حداقل تا ۱۵ سال آینده مشکل آبرسانی ندارند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان  با بیان اینکه حدود ۱۲ پروژه برای آب و فاضلاب روستایی و چند پروژه نیز برای آبو فاضلاب اهواز و خوزستان در دست اجرا داریم، بیان کرد: طبق مصوبه ۱۵ فروردین سال گذشته هیئت دولت حدود ۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان طی سه سال در اختیار خوزستان قرار گرفته است که می توان با این اعتبار کارهای بسیاری را در استان عملیاتی کرد.

علیدادی بیان کرد: البته برای تکمیل پروژه های آب و تأمین نیازهای استان خوزستان به اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است.

شرایط جنگی خوزستان

وی با بیان اینکه استان خوزستان شرایطی مثل جنگ تحمیلی را داشته که نمی توان آن را انکار کرد و به همین دلیل از توجه به زیرساخت ها بازماندیم، گفت: زیرساخت های آب و برق خوزستان تنها مربوط به آبگیری از رودخانه ها و انتقال به مبادی ورودی شهرها است؛ نمی توان خوزستان را با استان های خوش آب و هوا یا دارای تمرکز جمعیت مقایسه کرد؛ طی تمام این سال ها برای آب های شیرین استان برنامه ریزی شده است.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بخشنامه های زیادی در خصوص آب صنایع ابلاغ می شود، گفت: آبرسانی به صنایع سودمند و فعال استان هم اکنون در حال انجام و آب کافی به آنها می رسد ولی این ابرسانی ساماندهی نشده که باید این کار را انجام داد.

وی یادآور شد: صنایع هم بخشی از عمران و توسعه یافتگی استان هستند و صنعت باید به بخش آب کمک کنند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: پروژه آبرسانی غدیر در خصوص بهبود کیفیت آب شرب خوزستان اجرا شده و در ادامه پروژه های جامع استان به شکلی خواهد بود تا آب استان از سرچشمه دز، کارون سه و کوثر تأمین شود.
منبع: مهر