کد خبر: ۴۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ 28 May 2018

نگاهی به بازارمسکن پس از برجام

نوسانات نرخ ارز و تصمیم جدید رئیس جمهور امریکا در باب خروج از برجام تاثیر مستقیم خود را بر روی اقتصاد و بازار مسکن نشان داده است. به نحوی که شاهد افزایش مجدد قیمت ها و کاهش معاملات بودیم. هنگامی که کارشناسان رشد قیمت در بازار مسکن را تحلیل میکردند، روابط بین المللی کشور در وضعیت مساعدی قرار داشت . حال که اینچنین شده باید منتظر چه اتفاقی در بازار مسکن باشیم.
به گزارش سازه نیوز، همانطور که می دانیم حوزه مسکن برخلاف سایر بازارهای دارایی همچون بازار ارز و سکه که نسبت به رخدادهای مختلف واکنش سریع نشان می‌دهد، واکنش‌‌ها در دراز مدت و با یک وقفه زمانی ظهور می‌کند. بنابراین تقاضای سرمایه‌گذاری برای ورود به این بازار، دید بلندمدت را در نظر می گیردو تاثیر بروز نوسانات اقتصادی، به صورت آنی و در کوتاه‌مدت بر بازار مسکن وارد نمی‌شود. چراکه پروسه جست و جو و خرید و سپس گرفتن بازده مناسب و متعاقبا فروش مسکن، در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد. بنابراین به غیر از تقاضای مصرفی و تبدیل به احسن که تقریبا در همه دوره‌های رکود و رونق اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذار برای ورود به بازار مسکن، یک افق زمانی بلندمدت را در نظر می‌گیرد. در نتیجه هنوز تاثیری که این اتفاق بر بازار می‌گذارد نمود پیدا نکرده است.
در مجموع  عوامل سیاسی از چند طریق بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. اگر مواردی همچون احتمال و ناامنی در کشور ایجاد شود، افراد با هدف حفظ ارزش، دارایی‌های خود را به‌صورت غیرنقد نگهداری نمی‌کنند. در غیر این صورت با توجه به کاهش ارزش پول داخلی، هر دارایی غیر از پول می‌تواند بازده داشته باشد. زاویه سوم به کشش پایین بازار مسکن از نوسانات دلار مربوط است. به‌ویژه آنکه بازار مسکن از جمله بازارهای خودکفا در کشور است که بیش از 80 درصد کالاهای مورد استفاده در آن از محصولات داخلی است.
در حال حاضر بازار مسکن در شهر تهران پس از عبور از یک دوره رکود طولانی، به افزایش قیمت متوسط 40 درصدی طی یک‌سال گذشته دست یافته است. این موضوع سبب شده تا بخشی ازمشکلات سازندگان و بانک‌هایی که دارایی‌های آنها در این حوزه قفل شده بود با چرخش مواجه شود. از سوی دیگر شرایط منطقه‌ای بازار مسکن نیز قابل توجه است. با وجود آنکه این بازار در شهر تهران با افزایش قیمت مواجه بوده اما در سایر شهرهای کشور چنین تغییراتی به این صورت مشاهده نشده است. بنابراین اگر موج تاثیرگذاری این تصمیم پس از یک دوره به بازار مسکن برسد، افزایش قیمت در سطح سال‌های 90 و 91 رخ نخواهد داد، چراکه پارادایم‌های تاثیرگذار بر بازار مسکن همچون تعداد خانوارها، موجودی مسکن، تعداد ازدواج‌ها و... نسبت به آن دوره تغییرات اساسی داشته است./ منبع: عصر ساختمان