کد خبر: ۴۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ 28 May 2018

طرح تدقیق و تعیین حریم گسل‌های کلان‌شهر اهواز باید اجرا شود

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب غرب گفت: با توجه به ضعف‌های موجود در پهنه‌بندی‌های لرزه‌ای پیشین، باید در گام نخست برآورد خطر زلزله برای خوزستان انجام شود. همچنین جهت انجام تحلیل‌های آسیب‌پذیری، باید بانک اطلاعاتی کاملی از اماکن، کاربری‌ها، شریان‌های حیاتی، نقاط امدادی و ویژگی‌های جمعیتی تهیه شود.
به گزارش سازه نیوز، علی اژدری در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی خوزستان با اشاره به جایگاه لرزه‌خیزی ایران اظهار کرد: لرزه‌خیزی ایران حاصل جایگاه زمین‌ساختی آن در کمربند کوهزایی آلپ – هیمالیا است. در این کمربند پلیت ایران بین پلیت اوراسیا در شمال و پلیت عربی در جنوب قرار دارد. 

وی افزود: در نتیجه بازشدگی دریای سرخ، پلیت عربی با سرعت 25 تا 35 میلی‌متر در سال به سوی شمال حرکت می‌کند. این همگرایی سبب فعالیت‌های جوان زمین‌ساختگی از جمله زلزله‌ها در پلیت ایران شده است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب غرب با بیان اینکه پز زلزله‌های ناشی از همگرایی پلیت‌های ایران و عربی به طور عمده در سه پهنه تمرکز یافته است، تصریح کرد: پهنه زاگرس، پهنه کپه‌داغ، البرز، تالش و پهنه آشبرون و بالکان سه پهنه زلزله ناشی از همگرایی پلیت‌های ایران و عربی هستند که پهنه زاگرس بیشترین فراوانی زلزله‌ها را دارد.

اژدری با اشاره به ویژگی‌های لرزه‌خیزی زاگرس گفت: در این پهنه زمین‌لرزه‌های کوچک و متوسط فراوانی زیاد دارند و زمین‌لرزه‌های بزرگ (بزرگ‌تر از 7 ریشتر) به ندرت اتفاق می‌افتد. زلزله‌ها با گسلش سطحی همراه نیستند و به عبارت دیگر کانون زلزله‌ها اغلب بر گسل‌های سطحی منطبق نیست. 

وی عنوان کرد: نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه کشور یک نقشه کوچک‌مقیاس است. شهرها را بر اساس چنین نقشه‌ای با دقت بسیار پایین طراحی کرده‌ایم که این مساله شاهد معضل اصلی ما است که با چنین مقایسه‌هایی نمی‌توانیم طرحی برای ساخت و ساز ارائه بدهیم.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب غرب تصریح کرد: در خوزستان دو پهنه‌بندی در سال 81 و 84 انجام شده است که با نگاه اول مشخص می‌شود که اشکالات اساسی دارند. اندیکا، دهدز و حسینیه که مناطقی پرخطر هستند در این نقشه دیده نشده‌اند. اشکال اصلی در این خصوص این است که کارهایی که انجام می‌شود عمدتا بر اساس ساختار و گسل‌های سطحی است.

اژدری بیان کرد: در زاگرس گسل نهان وجود دارد. علت اینکه بسیاری از کانون‌ها سطحی منطبق نیستند گسل‌های نهانی است که دیده نمی‌شوند و چالش اصلی این موضوع است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب غرب عنوان کرد: گسل اصلی در عمق چند هزار متری است و روی زمین هیچ نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود اما در عمق وجود دارد. مبنا بر اساس گسل‌های سطحی قرار داده شده در حالی که خطر اصلی جای دیگر است.

وی گفت: تقریبا بیشتر گسل‌های خوزستان مثل گسل اهواز، اندیکا، آغاجاری، رگ سفید، رامهرمز گسل پنهان هستند.

اژدری با اشاره به طرح جامع خطرپذیری لرزه‌ای گفت: با توجه به ضعف‌های موجود در پهنه‌بندی‌های لرزه‌ای پیشین، باید در گام نخست برآورد خطر زلزله برای خوزستان انجام شود. همچنین جهت انجام تحلیل‌های آسیب‌پذیری، باید بانک اطلاعاتی کاملی از اماکن، کاربری‌ها، شریان‌های حیاتی، نقاط امدادی و ویژگی‌های جمعیتی تهیه شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب غرب افزود: باید همسو با سایر کلان‌شهرها، اجرای طرح تدقیق و تعیین حریم گسل‌ها برای کلان‌شهر اهواز در دستور کار قرار بگیرد. همچنین باید طرح ریز پهنه‌بندی در ادامه طرح تدقیق و با استفاده از نتایج آن دنبال شود.



منبع: ایسنا