کد خبر: ۴۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ 12 June 2018

تیشه بر ریشه فضای سبز در تبریز

متاسفانه کلانشهر تبریز فقیرترین سرانه فضای سبز در کشور را به خود اختصاص داده و روز به روز این فقر دامنه های بیشتری به خود می گیرد و در حال تشدید تخریب فضای سبز هستیم.
به گزارش سازه نیوز، تبریز کلانشهری است که در شمال غرب کشور ایران با قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال و با مردمان سخت‌کوش و آزاده شناخته می‌شود. وسعت این شهر ۲۵۰/۹۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت‌اش قریب به یک میلیون و هشتصد هزار نفر می‌باشد. این شهر از قدیم الایام مهد تمدن و مرکز اقتصادی ایران بوده و به شهر اولین‌ها معروف است.
اولین به خاطر اولین چاپخانه سربی، اولین سینمای ایران، نخستین مدرسه کر و لال‌ها، ربع رشیدی؛ اولین دانشگاه بین‌المللی جهان و ... . حال باید اولینی دیگر به نام این شهر افزوده شود، اولینی که افتخاری بر شهروندانش ندارد: اولین شهر فقیر از لحاظ فضای سبز کشور،اولین شهری که مردمشان خود در حال قطع کردن درختانش هستند.

حال این سوال پیش می‌آید آیا این فقر ریشه تاریخی دارد؟ متأسفانه جواب برای این پرسش "خیر" است. چون این شهر به باغ‌شهر ایران شهرت داشت و سیاست‌های غلط متولیان و مسئولان طی دو و سه دهه اخیر این شهر را به فضای بیابانی بدل کرده است.
حرص و ولع برای ساختن خانه و مراکز تجاری در باغات تبریز به منظور کسب سود بیشتر، توسعه شهر در مناطق برخوردار و خوش آب و هوای تبریز، اشتباهات فاحش در طرح تفصیلی شهر و غفلت از توسعه شهر در شمال شهر، ویران کردن باغاتی همچون باغمیشه، بیلانکوه، بارنج، امیرباغی، چشمه‌لی، باغ لاله و ... از عواقب رشد نامتوازن شهر تبریز بر روی فضای سبز شهر تبریز بود.
فقیر بودن شهر تبریز در زمینه فضای سبز از آنجا نشأت می‌گیرد که کارشناسان امر استاندارد سرانه فضای سبز برای هر شهروند را ۲۵ متر مربع اعلام می‌کنند در حالی که این رقم در داخل شهر تبریز ۴ و در حومه شهر ۸/۵ متر مربع است. در حالی که کلانشهرهای دیگر ایران دست کم تا ۱۰ متر مربع فضای سبز سرانه را دارا هستند.

حال که مسئولان امر اراده‌ای برای افزایش سرانه فضای سبز در داخل شریان‌های شهر ندارند، حداقل از تخریب درختان موجود و ساختن برج‌های مسکونی و تجاری جلوگیری کنند. متأسفانه هروز خبرهای ناگواری از آلودگی شهر تبریز و قلع و قمع درختان این شهر، تبدیل شدن پارک‌ها به ایستگاه‌های مترو، تغییر کاربری فضای سبز، تبدیل فضای سبز شهر تبریز به ساختمان شهرداری، احداث ادارات در پارک های جنگلی و پارک بزرگ آذربایجان به گوش می‌رسد که نمونه‌های عینی این حمله ناجوانمردانه برای نابودی درختان می باشد. 
امیدواریم که حداقل شهردار تبریز که خود را مدیون و وامدار شهر تبریز می‌داند و در نشست مطبوعاتی اخیرش وعده‌هایی در خصوص توسعه فضای سبز داد، بتواند به وعده خودش جامع عمل بپوشاند.



منبع: مهر
برچسب ها: تبریز، فضای سبز