کد خبر: ۴۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ 18 June 2018

۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند

مدیر پروژه طرح تسهیل گری و توسعه محلی گفت: طبق مطالعات انجام شده تا سال ۹۵، ۳۰ درصد جمعیت کشور که شامل ۱۹ میلیون نفر و بیش از یک چهارم جمعیت کشور محسوب می‌شوند، در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند و این بافت‌های ناکارآمد ۲۰ درصد مساحت شهری را به خود اختصاص می‌دهند.
به گزارش سازه نیوز،  نواب میرزایی در جلسه شورای اجتماعی و فرهنگی خوزستان که امروز یکشنبه (27 خردادماه )در استانداری خوزستان برگزار شد با بیان اینکه سکونتگاه های غیررسمی یکی از پنج آسیب اجتماعی مورد تاکید است، اظهار کرد: 10 استان از جمله استان خوزستان برای انجام فعالیت در خصوص تسهیل گری و توسعه محلی در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

وی افزود: بیش از 50 سال است که درگیر توسعه در سطح کشور هستیم. در حوزه اجرایی نظر بر این بود که اگر توسعه اقتصادی رخ دهد مسائل دیگر حل خواهد شد که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد این نگاه صحیح نیست.

مدیر پروژه طرح تسهیل گری و توسعه محلی تصریح کرد: عدم توجه به حوزه اجتماعی یکی از علل ناکارآمدی برنامه‌ها و عدم تحقق اهداف است. برخی خدمات به صورت نامتناسب و نامتوازن توزیع شده که در نهایت منجر به مهاجرت شده است. توزیع نامتوازن خدمات موجب مهاجرت از روستا به شهر و به مرکز کشور و در نهایت به خارج از کشور می شود. مهاجرت وسیع به کلانشهرها مشکلاتی ایجاد می‌کند زیرا زیرساخت‌ها در شهر مناسب نیست.

میرزایی ادامه داد: بیش از 30 سال روی روستاها کار کردیم ولی اکنون بالغ بر 60 تا 70 درصد روستاها خالی شده اند و مجددا باید زیرساخت ها را در شهر ایجاد کنیم. بر اساس تحقیقات انجام شده متوسط مهاجرت این خانواده ها پنج بار در طول عمر است و برای بهبود محله، امکانات و یا مسکن خود هیچ هزینه ای نمی کنند تا به شهر دیگری بروند.

وی عنوان کرد: همه این مسائل موجب می‌شود احساس تعلق و همبستگی اجتماعی کاهش یابد. اگر بخواهیم توسعه ای رخ دهد باید بر بحث سرمایه اجتماعی به عنوان مبنای بهبود وضعیت کشور سرمایه گذاری شود.

مدیر پروژه طرح تسهیل گری و توسعه محلی افزود: در این میان آسیب های اجتماعی نیز شکل گرفته اند تا حدی که این مساله در سطح مدیریت عالی کشور مطرح و در این راستا سازمان اجتماعی کشور فعال شده و به عنوان متولی در سطح کشور شناخته می شود. 

وی بیان کرد: یکی از راههای بهبود وضعیت آسیب های اجتماعی و رفاه مناطق حاشیه نشین فعالیت دفاتر تسهیل گری در توسعه محلی است. این دفاتر در 100 منطقه و در 10 استان با هدف بهبود کیفیت زندگی، احیای فرهنگ مشارکت، ارتقای ظرفیت‌های جامعه محلی برای به‌ کارگیری توسعه محلی، استفاده از سازمان های مردم نهاد و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.

میرزایی عنوان کرد: طبق مطالعات انجام شده تا سال 95، 30 درصد جمعیت کشور که شامل 19 میلیون نفر و بیش از یک چهارم جمعیت کشور محسوب می‌شوند، در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند و این بافت‌های ناکارآمد 20 درصد مساحت شهری را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر پروژه طرح تسهیل گری و توسعه محلی از شرکت نقش کلیک افزود: همچنین بر اساس مطالعات وزارت راه و شهرسازی یک هزار و 70 محله به عنوان سکونتگاه غیررسمی در سطح کشور شناسایی شده اند. برای 425 محله از جمله محلاتی در اهواز طرح تهیه شده است.

وی تصریح کرد: خوزستان سومین استان از نظر جمعیت حاشیه نشین است و دارای بیشترین جمعیتی است که در سکونتگاههای غیررسمی زندگی می‌کنند و از نظر مساحت مناطق حاشیه نشین نیز شهر اهواز در رتبه اول است بنابراین با مساله ای جدی در این زمینه در استان خوزستان مواجه هستیم.

میرزایی با اشاره مشکلات موجود در مناطق حاشیه نشین گفت: کمبود خدمات آموزشی و فرهنگی و ورزشی، مسکن نامناسب، محیط نامناسب و غیربهداشتی، مشکلات فاضلاب، ناهنجاری‌های اجتماعی، مشکلات جمع آوری پسماند و پساب، عدم مشارکت مناسب در توسعه شهری، سطح تحصیلات، مهارتهای حرفه ای و اقتصادی که ریشه مسائل دیگری نیز محسوب می شود از جمله مشکلات موجود در مناطق حاشیه نشین است که باید به این مسائل توجه شود.

مدیر پروژه طرح تسهیل گری و توسعه محلی بیان کرد: یکی از چالش های اصلی که با آن مواجه هستیم بودجه ناکافی برای اجرای پروژه‌ها است. همچنین تخصیص ناهماهنگ بودجه از جمله علت های عدم تحقق اهداف است علی رغم اینکه باید توسعه زنجیره ای به صورت همزمان انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت های کارشناسان در دفاتر تسهیل گری پایش عملکرد سالانه است تا بتوانیم در سال های بعد با جمع بندی داده ها و مقایسه آنها نتایج را بررسی کنیم. پایش داده های برنامه ریزی شده شامل تعداد زنان سرپرست خانوار، سرانه فرهنگی و آموزشی، ورزش و بیکاری، تعداد بیکاران، مهارت‌ها و تولید محصول از جمله وظایف کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، حقوقی و اقتصادی این دفاتر است.

میرزایی ادامه داد: در این طرح در 10 منطقه شش نفر به صورت مستقیم و حدود 300 نفر به طور غیرمستقیم درگیر کار می شوند بنابراین نباید بی اعتمادی بین مردم ایجاد شود زیرا برای بهبود وضعیت جامعه به همبستگی نیاز داریم. برای توسعه یک محله نیز باید به مفاهمه نسبی میان مسئولان برسیم.



منبع: ایسنا