کد خبر: ۴۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ 18 June 2018

تاثیر تغییرات اقلیم غیرقابل انکار است

رئیس بخش اطلاع رسانی IPCC با بیان اینکه تاثیر تغییرات اقلیم غیرقابل انکار است،‌ گفت: برای افرادی که تغییر اقلیم را نمی‌پذیرند باید در مورد تاثیرات این پدیده صحبت کرد.
به گزارش سازه نیوز، جاناتان لین در پاسخ به این سوال که چرا هنوز برخی تغییر اقلیم را قبول ندارند و معتقدند گرمایش جهانی پدیده گذرا است؟ گفت: مدارک و شواهد علمی نشان می‌دهد که تغییر اقلیم وجود دارد. افزایش دمای کره زمین، افزایش ذوب شدن یخ‌ها، افزایش طراز آب و ... مستنداتی برای تایید تغییر اقلیم هستند.

وی ادامه داد: بحث اصلی این است که چه کاری می‌توانیم در مورد تغییر اقلیم انجام دهیم. لازم است که دانشمندان این موضوع را برای مردم تشریح کنند. برخی ایده تغییر اقلیم را نمی‌پذیرند. در حالی‌که شواهد مختلف رخداد این پدیده را ثابت می‌کند.

رئیس بخش اطلاع رسانی IPCC با بیان اینکه تاثیر تغییرات اقلیم غیرقابل انکار است،‌ گفت: برای افرادی که تغییر اقلیم را نمی‌پذیرند باید در مورد تاثیرات این پدیده صحبت کرد. تهیه گزارش مربوط به افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین و مقایسه آن با قبل از صنعتی شدن جهان، پاسخ جهانی در مورد خطر تغییر اقلیم است. در این گزارش به شکلی انتزاعی به تغییر اقلیم نگاه نمی‌شود بلکه مورد بررسی علمی قرار می‌گیرد.

لین  در ادامه اظهار کرد: قطعا کشورهای فقیر بیشتر تحت تاثیر تغییر اقلیم خواهند بود.

 ادوین آلدریان - معاون کارگروه اول IPCC که به بررسی علمی پدیده تغییر اقلیم می‌پردازد - نیز گفت: اندونزی یعنی کشور من مانند ایران صادر کننده نفت و گاز است اما مسئله حقیقی آن است که این نفت و گاز بعد از حفر چاه و استحصال از داخل زمین و سپس سوخت آن وارد هوا می‌شود و در نتیجه سوزاندن این انرژی‌ها، انرژی‌های بیشتری وارد جو می‌کنیم.

وی ادامه داد: قطعا راه حل‌هایی برای کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر وجود دارد. استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر راه حل مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. جمعیت نیز موضوع مهمی در بحث تغییر اقلیم است. مردم برای زندگی به مصرف هیدروکربن‌ها نیاز دارند و هر چقدر جمعیت زیاد باشد استفاده از کربن‌ها نیز بالاتر می‌رود و به همان اندازه انرژی وارد جو می‌کند. اینها مسئله باورها نیست بلکه منطق و شواهد علمی این مسائل را تایید می‌کند.

معاون کارگروه اول IPCC در ادامه گفت: اتحادیه اروپا صادرات CPU را از اندونزی منع کرده است. قطعا این محدودیت و تحریم به خاطر تغییر اقلیم است بنابراین سیاست سیستم اقتصادی هم باید بر اساس تغییر اقلیم اصلاح و شکل بگیرد و باید بتوانیم سیستم اقتصادی را به نوعی برنامه ریزی کنیم که از پس این قضایا بر بیاییم.

وی با تاکید بر اینکه توافقنامه کاری از توافقنامه کیوتو بسیار قوی‌تر است، گفت: توافقنامه پاریس می‌تواند راه حلی باشد تا همه جوامع در کنار هم کار کنند و در برابر تغییر اقلیم اقداماتی انجام دهند. کشور من یعنی اندونزی نیز در حوزه انتقال انرژی بسیار فعالیت می‌کند و ما می‌توانیم با ایران در این زمینه همکاری داشته باشیم.

 یوبا سوکانا معاون هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) نیز در مورد عدم پذیرش بحث تغییر اقلیم از سوی برخی اظهار کرد: از ۱۹۸۸، پنج گزارش مربوط به تغییر اقلیم را در IPCC تهیه کرده‌ایم که همه اینها مبتنی بر علم بوده است. واضح است که هیچ علمی بر انکار تغییر اقلیم نیست و همواره شاهد تاثیر انسان روی اقلیم و محیط زیست هستیم.

معاون IPCC اظهار کرد: در گزارش دوم و سوم هیات بین‌الدولی تغییر شواهدی ارائه شد که نشان می‌داد انسان روی تغییر اقلیم اثرگذار است. در گزارش چهارم نقش انسان در تغییر اقلیم تصریح و در گزارش پنجم اعلام شد که هیچ شکی در اثرگذاری روی تغییر اقلیم وجود ندارد و مشاهدات مختلفی از همه مناطق دنیا برای تایید این موضوع مطرح شد.

سوکانا تاکید کرد: هیچ دانشی تغییر اقلیم را انکار نمی‌کند. گزارشات IPCC صرفا اطلاعات فیزیکی نیست بلکه از جوانب مختلف از جمله توسعه اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است بنابراین لازم است بین یافته‌های علمی و سیاستگذاری‌ها جانب احتیاط رعایت شود.

معاون IPCC تاکید کرد:‌هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم تجویز نمی‌کند بلکه تنها توصیه می‌کند و نقشه راه مطرح می‌کند.

این عضو هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم در پایان اظهار کرد: بین توسعه و تغییر اقلیم باید توازن ایجاد کنیم و نباید به توسعه بدون توجه به محیط زیست بپردازیم.



منبع: ایسنا
برچسب ها: تغییرلت اقلیمی