کد خبر: ۴۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ 10 July 2018

ورود نقدینگی سرگردان، دلیل اصلی افزایش نرخ مسکن

یک کارشناس حوزه مسکن با تاکید براینکه قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت به افزایش تقاضا برای واحد‌های استیجاری اشاره کرد و گفت: فردین یزدانی با بیان اینکه تحریم‌ها و ورود نقدینگی سرگردان به بازار مسکن دلیل اصلی رشد معاملات و افزایش قیمت‌ها است افزود: امکان کاهش قیمت‌ مسکن وجود ندارد اما قیمت‌ها با شدت کمتری افزایش پیدا خواهند کرد.
به گزارش سازه نیوز، وی درباره تاثیر بازار‌های بین‌المللی بر روی بازار مسکن گفت: پیش از خروج آمریکا از برجام بخشی از منابع مالی کشور وارد مبادلات بین‌المللی شد که با انتظار بازگشت تحریم‌ها این منابع مالی وارد بازار مستغلات خواهد شد و ورود این نقدینگی سرگردان قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

این کارشناس مسکن افزود: از طرفی دیگر افزایش نرخ ارز با ایجاد تورم، هزینه تمام شده را برای ساخت ساختمان افزایش داده وقیمت‌ مسکن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات پیش آمده در اقتصاد کشور فراتر ازحوزه مسکن، و در سطح کلان است تصریح کرد: دولت می‌تواند با کاهش وام وتسهیلات برای خرید مسکن، سوق اعتبارات به سمت وام‌های ساخت قابل تبدیل به فروش اقساطی، فشار‌ها را از دوش بازار مسکن بردارد.

یزدانی ادامه داد: دولت همچنین می‌تواند با ایجاد شرایط برای تسهیلات مسکن به این معنی که وام‌های خرید و ساخت‌وساز مسکن را منحصر به متراژ‌های کوچکی بکند که مردم توان پرداخت آن را داشته باشند، در بهبود شرایط بازار مسکن موثر عمل کند.

وی درادامه با اشاره به تاثیر اقدامات دولت در کاهش قیمت مسکن گفت: دولت می‌تواند با استفاده از ابزار زمین و تعریف پکیج‌های حمایتی برای ساخت و ساز تاثیر اندکی بر افزایش قیمت داشته باشد.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه تصمیم دولت مبنی برتحویل 150هزار واحد مسکن مهر در سال‌جاری تاثیر معنی داری بر بازار نخواهد داشت، اظهار کرد: این واحد‌ها، واحد‌هایی است که متقاضیان آن در گذشته منابع مالی خودرا به آن اختصاص داده‌اند و دولت هم وام اعتبار لازم را به آن‌ها داده است.

فردین یزدانی همچنین افزود: توان خانوار برای خرید مسکن کم شده است و در نتیجه ما شاهد افزایش تقاضا برای واحد‌های استیجاری هستیم که البته به علت افزایش نرخ تورم، نرخ اجاره هم می‌یابد.