کد خبر: ۴۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ 10 July 2018

لزوم سیاست‌های مشخص برای اجاره بهای مسکن­

عضو کمیسیون عمران گفت: زمانی که دولت نرخ تورم را تک رقمی اعلام می‌کند باید نرخ اجاره بهای مسکن نیز تک رقمی باشد.
به گزارش سازه نیوز، مجید کیان پور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه از زمان تعدیل نرخ سپرده بانکی و تغییرات پایه پولی کشور مالکان مسکن قیمت‌ها را متناسب با این تغییرات افزایش داده اند افزود: می‌توان با برنامه و سیاست‌های مناسب بحث اجاره بهای مسکن را کنترل کرد.
وی گفت: زمانی که دولت نرخ تورم را تک رقمی اعلام می‌کند باید نرخ اجاره بهای مسکن نیز تک رقمی باشد و دولت مسئول کنترل این مسئله است.

علی قائدی معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی نیز در این برنامه، گفت: دولت سیاست دستوری برای کنترل اجاره بهای مسکن ندارد بلکه باید عرضه را برای حل این مسئله تقویت کند.
وی افزود: اگر دولت به بحث اجاره بهای مسکن وارد شود ممکن است در کوتاه مدت اثر خوبی داشته باشد، اما کنترل قیمت در مدت طولانی مشکل ایجاد می‌کند.
قائدی با بیان اینکه رشد مالیات، اجاره بها 12/5 درصد است گفت: قانون مالیات بر اجاره واحد‌های بیش از 150 متر هیچ تاثیری بر میزان اجاره بها نداشته است.
معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهر سازی افزود: ابزار شناسایی خانه‌های خالی را برای دریافت مالیات از آن‌ها نداریم.
وی گفت: ابزار مالیات در بخش اجاره مسکن ناکارآمد است.
قائدی افزود: با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی باید نقش بنگاه‌های معاملاتی و اشخاص در قیمت‌های مسکن و اجاره بها کم شود.
معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهر سازی، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی برای کنترل اجاره بهای مسکن، تقویت عرضه و ایجاد رقابت کامل با گسترش سامانه‌های الکترونیکی است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور نیز تلفنی در این برنامه شرکت کرد و گفت: مشاوران املاک وظیفه‌ای درباره کارشناسی املاک ندارند و به آن‌ها چنین اجازه‌ای داده نشده است.
وی افزود: بر بنگاه‌های معاملات ملکی اتاق اصناف، صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی نظارت می‌کنند و مشاوران این بنگاه‌ها نمی‌توانند در سرمایه مردم دخالت کنند.
خسروی گفت: دوره‌های آموزشی برای کارشناسان بنگاه‌های معاملات ملکی برگزار می‌کنیم.
احمد زمانی معاون پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این برنامه، گفت: بیشترین مشوق‌های لازم برای بازار اجاره بهای مسکن اعمال می‌شود.
وی با بیان اینکه هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای درباره املاک نداریم، افزود: دولت باید غیر مستقیم در تعیین اجاره بهای مسکن تاثیر بگذارد و ورود مستقیم آن اثر عکس خواهد داشت.
زمانی گفت: دولت باید سیاست‌های حمایتی در زمینه اجاره بهای مسکن داشته باشد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی، افزود: در صنف مشاوران املاک مانند دیگر بخش‌های مشاغل کم اظهاری مالیاتی وجود دارد./ منبع: هیبنا