کد خبر: ۴۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ 18 July 2018

رفتار خلاقانه در ارتباط بین سنت و مدرنیته، شاکله اصلی برنامه ملی بازآفرینی شهری است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رفتار خلاقانه ما در ارتباط‌‏گیری بین سنت و مدرنیته پایه و اساس اصلی شاکله برنامه ملی بازآفرینی شهری است گفت: با شکل‏‌گیری جریان ارتباطات، شاکله اصلی مشارکت عمومی شکل می‌گیرد و برای به سرانجام رسیدن این موضوع باید همه کنشگران در این حوزه آموزش ببینند.
به گزارش سازه نیوز، هوشنگ عشایری، دبیر ستادملی بازآفرینی شهری در نخستین گردهمایی مدیران روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه رویکرد برنامه بازآفرینی، محله محوری، راهبرد آن پایین به بالا و هدف آن ارتقای زندگی شهروندان و زیست پذیری شهری است، گفت: نباید رفتار امروز ما به مفهوم مدرنیته باعث آزار افراد شود.

او بیان کرد: رفتار خلاقانه ما در ارتباط‏گیری بین سنت و مدرنیته پایه و اساس اصلی شاکله برنامه ملی بازآفرینی شهری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با چنین ساختاری برنامه ملی بازآفرینی شهری تببین و تدوین شده و این برنامه وظایف تمام دستگاه‏‌ها در این حوزه را مشخص کرده است.

عشایری افزود: در این برنامه برای دولت در حوزه زیربناها و روبنا‏ها، برای شهرداری‏‌ها در حوزه خدمات شهری و برای بخش خصوصی هم در حوزه نوسازی و مقام سازی مسکن وظایفی در نظر گرفته شده که نتیجه همه این اقدامات کالبدی رسیدن به توسعه است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با طرح این پرسش که آیا توسعه محله بدون توجه به بعد توان‏‌افزایی اقتصادی و اجتماعی ساکنین محله معنا پیدا می‏‌کند، تصریح کرد: توسعه محله زمانی اتفاق می‏‌افتد که مشارکت عمومی اتفاق افتاده باشد، اما قبل از انجام این اقدامات باید اعتماد در جامعه ایجاد شده باشد که این موضوع یکی از اقدامات مهم روابط عمومی‏‌ها است.

او ادامه داد: با شکل‏‌گیری جریان ارتباطات، شاکله اصلی مشارکت عمومی شکل می گیرد و برای به سرانجام رسیدن این موضوع باید همه کنشگران در این حوزه آموزش ببینند. همچنین جامعه هدفمان از افراد محله تا مدیران بالادستی باید در جریان بازآفرینی شهری و اهداف آن قرار گیرند.

عشایری با بیان اینکه جریان سازی اقدام دیگری است که باید انجام شود، گفت: آگاهی بدون جریان سازی ابتر می‌ماند، که برای جلوگیری از این موضوع، باید آگاهی در حوزه اجتماعی ترویج شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری تاکید کرد: زمانی که آگاهی بالا برود، مطالبه گری شکل می گیرد و در نتیجه ناخودآگاه شبکه سازی می شود.

او بیان کرد: نهادسازی رکن برنامه توانمندسازی است و برای این موضوع باید بین تسهیل گران، سمن ها و... ظرفیت لازم ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه به نتیجه رسیدن جریان بازآفرینی شهری حوصله، صبر و شکیبایی می خواهد، گفت: اهمیت موضوع بازآفرینی شهری باعث شد که به موضوع مرکز مطالعات و ارتباطات توجه خاصی داشته باشیم و گروه روابط عمومی در شرکت بازآفرینی شهری را در جایگاه دوم سازمانی یعنی بعد از مدیر عامل با عنوان مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات تعریف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران قرار بر این نیست تا برای تمام سرزمین ایران و شهرهای هدف برنامه ای یکسان و یک مدل خاص تهیه و تدوین کنیم.

عشایری ادامه داد: هر محله‌ای در هر شهری، برنامه و رفتار متفاوت خود را دارد،  حتی نمی توانیم برای دو محله که در یک منطقه قرار دارند برنامه ای واحد تهیه کنیم.

او افزود: برنامه ملی بازآفرینی تا قبل از دولت یازدهم با رویکرد بالا به پایین اجرا شد اما حالا با عبرت از تجربیات گذشته رویکرد آن پایین به بالا تعیین شد. یعنی جنس سیاست های و اقداماتی که در محلات انجام می شود، از جنس مردم و فرهنگ حاکم بر محلات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات دولت در برنامه بازآفرینی شهری ایران گفت: اولین اقدام دولت از این برنامه حمایت مادی و معنوی است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: دومین اقدامی که دولت آن را در دستور کار دارد، توسعه خدمات روبنایی است و بعد از آن هم توسعه خدمات زیربنایی که شامل آب، برق و ... می شود، در پیش گرفته خواهد شد.

عشایری افزود: چهارمین اقدام دولت در این حوزه به برنامه نوسازی و مقاوم سازی مسکن که توسط بخش خصوصی انجام می شود، باز می گردد. در این بخش دولت به عنوان تسهیل گر و حمایت گر نقش‌آفرینی می کند.

او تصریح کرد: اولین اقدام تسهیل گری و حمایتی دولت تسهیلاتی است که به عنوان وام مسکن یکم در اختیار سازندگان و خریداران قرار داده می شود. میزان این وام در تهران 160میلیون تومان و در شهرستان ها 120 میلیون تومان است که با سود 6 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: اقدام دیگر دولت اعطای وام 40 و 50 میلیون تومانی و ودیعه 15 و 20 میلیون تومانی به سازندگان است.

عشایری با بیان اینکه اقدام مهم دیگر دولت در اختیار گذاشتن اراضی تحت مالکیت خود به بازآفرینی است، بیان کرد: در چهار ماه گذشته نزدیک به 10 هزار واحد در اراضی‏ای که دستگاه های دولتی در اختیار سازندگان قرار داده بودند در حال ساخت است. متقاضیان 20 هزار واحد هم از تسهیلاتی که دولت برایشان در نظر گرفته بود، استفاده کرده اند. در مجموع در حال حاضر 30 هزار واحد مسکن در حال ساخت است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: اما اگر برنامه های بازافرینی با مشارکت مردم تهیه و تدوین نشود هیچ کارایی نخواهند داشت و تکرار همان تجربه های گذشته می شود.  بنابراین باید خواسته های مردم محلات هدف دریافت و برای مسئولین تببین شود.

عشایری در پایان با بیان اینکه باید در مردم مطالبه گری ایجاد شود، گفت: طرح و برنامه محلات هدف باید توسط تسهیل‏گرانی که از جنس جامعه هستند و کارشناسانی که به آنها محلق شده اند، تدوین شود.