کد خبر: ۴۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۷ 21 July 2018

مصائب شور شدن آب برای حیوانات

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: موضوع سه رأس گاومیش که در هورالعظیم که به هر دلیلی دچار سوختگی شده بودند، دیر به دامپزشکی اطلاع رسانی شد.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی کنارکوهی با بیان اینکه سوختگی حیوانات امری طبیعی و همواره در دامداری ها وجود دارد، به اعزام اکیپ درمان در اولین فرصت را برای انجام اقدامات درمانی به هویزه اشاره کرد و افزود: هر سه رأس گاومیشی که در آتش سوزی اخیر تالاب هورالعظیم دچار مشکل شده اند، خوشبختانه سوختگی سطحی داشته و به درمان ها جواب دادند؛ آنها روند بهبود را طی می کنند ولی با این حال تحت نظر هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به رایگان بودن درمان گاومیش های سوخته شده تصریح کرد: تداوم درمان برای این گاومیش ها پیگیری می شود تا آنها به تولید برگردند.

کنارکوهی در پاسخ  به مشکلات ایجاد شده ناشی از کم آبی برای دام ها بیان کرد: کم آبی تأثیرات بسیاری دارد و خوزستان همواره در حالت عادی هم تحت تأثیر شرایط بحرانی بوده و امسال که این وضعیت کم آبی پیش آمده مشکلات دوچندان می شود.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات آبی پوست گاومیش ها و تولید آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، ادامه داد: وقتی ای. سی آب افزایش داشته باشد چون گاومیش های خوزستان آبی هستند، با هرگونه تغییر آب خصوصا شوری یا کمبود آب دچار مشکل می شوند.



مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه بخشی از تغذیه گاومیش ها از نیزارها و علف های حاشیه رودخانه است، گفت: به عنوان نمونه در پایین دست گیاهی به اسم محلی چولان داریم که غذای اصلی حیوانات اهلی هست ولی به دلیل تغییر آب و افزایش ای. سی در حال از بین رفتن است که این مسئله روی تغذیه و پوست گاومیش تأثیر می گذارد.

کنارکوهی یادآور شد: اگر گاوها به اجبار از آب شور استفاده کنند، دستگاه گوارش، تغذیه و سیستم ادراری آنها به هم می خورد.

وی با اشاره به اینکه ای.سی بالای آب حتی بر آبزیان هم تأثیر منفی گذاشته خبر داد: یکی از مزرعه های پرورش ماهی در آبادان که آب آن از بهمنشیر تأمین می شود و شوری آب افزایش داشته پرورش کپور ماهی که نیازمند آب شیرین هست را با مشکل مواجه و خسارت هایی به بار آورده و تلفات داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: وضعیت دامپروری و آبزیان به شدت به مخاطره افتاده و هرچند آبزیان در حوزه شیلات است ولی گزارش های لازم در این خصوص مستند می شود.

کنارکوهی در پایان هشدار داد: سیستم ایمنی حیوانات و دام با این مشکلات کاهش می یابد و زمینه ساز بروز بیماری های زیادی می شود؛ با این وضعیت نه تنها کاری از دست ما برنمی آید بلکه فعالیت ها و ایمن سازی هایی که انجام شده را نیز تحت تأثیر قرار داده و برهم می زند.



منبع: مهر