کد خبر: ۴۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۷ 21 July 2018

تامین آب سالم اولویت‌ مرکز بهداشت آبادان است

رئیس مرکز بهداشت آبادان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو تامین آب سالم و مطابق استانداردهای بهداشتی از اولویت‌های مرکز بهداشت آبادان است.
به گزارش سازه نیوز، هوشنگ محمدیان با بیان اینکه واحد بهداشت محیط آبادان برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سطح شهر اقدامات و فعالیت‌هایی متعددی را انجام داده است، گفت: برگزاری جلسات بین‌بخشی، شورای سلامت و امنیت غذایی، پخش زیرنویس پیام‌های بهداشتی از طریق سیمای مرکز آبادان، پخش پیام رادیویی از صدای آبادان با توجه به اهمیت موضوع در جهت آگاهی‌رسانی عمومی درباره  بیماری تب کنگو از جمله این اقدامات بود.

وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت محیط از قصابی‌ها، جگرکی‌ها  و کبابی‌ها به صورت مستمر بازدید بهداشتی کردند، افزود: در روند بازدیدهای انجام‌ شده به طور مجموع ۶۷ مورد کنترل دما و میزان آلودگی نظافت سطوح به وسیله دستگاه‌های آلودگی سطحی و دماسنج لیزری– محیطی انجام شد و سطوح آلوده پاکسازی شدند.

وی با اشاره به انجام فعالیت لازم در راستای حفظ دمای مناسب یخچال‌های مراکز مختلف اظهار کرد:  برای ۴ واحد متخلف اقدامات قانونی انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت آبادان تصریح کرد: آموزش برای افراد شاغل در قصابی‌ها و کبابی‌ها با همکاری کارشناس پیشگیری از بیماری‌های واگیر اجرایی شد و در این مدت ۸۱ نفر به صورت چهره به چهره آموزش های لازم را فرا گزفتند.

محمدیان گفت: در این راستا بازدید ویژه‌ای نیز از کشتارگاه آبادان انجام و گزارش بازدید به همراه پیشنهادهای اصلاحی و پیش‌بینی‌های قانونی به مراجع ذی صلاح ارائه شد.

وی افزود: جدا کردن جایگاه دام از محل زندگی، خودداری از له کردن کنه با دست، پرهیز از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ساعت در یخچال و استفاده از آن پس از مدت زمان اعلام شده و خودداری از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیرمجاز از جمله پیشنهادات قابل ارائه بود.

این مقام مسئول مرکز بهداشت آبادان همچنین اجتناب از خوردن جگر خام و نیم‌پخته، نگهداری جگر، قلب و کلیه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و عدم مصرف گوشت، جگر و سایر آلایش‌های دامی به صورت نیم‌پز یا نیمه‌کبابی را از دیگر موارد پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو برشمرد و تصریح کرد:مانور  کنترل کیفی آب به منظور مراقبت از وضعیت آب تصفیه‌کن‌های خصوصی به طور مستمر انجام شد.

 رئیس مرکز بهداشت آبادان گفت: تامین آب سالم و مطابق استانداردهای بهداشتی از اولویت‌های مرکز بهداشت است و با توجه به مستمر بودن بازدیدهای کارشناسان از آب شیرین‌کن‌ها این برنامه برای شناسایی و برخورد با متخلفان به صورت همزمان  انجام شده است.

محمدیان افزود: به جهت بررسی و تعیین وضعیت کیفی آب تولیدی، در این مانور تمامی آب شیرین‌کن‌های تحت پوشش شهر آبادان مورد بازدید دقیق بهداشتی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: یک واحد متخلف نیز با توجه به ارائه آموزش‌ها و  اخطارهای قبلی به دلیل عدم وجود کلر باقیمانده در خروجی آب در حال فروش، پلمب شد و به چند متصدی آب شیرین‌کن که دارای نقص بهداشتی بودند نیز به منظور رفع نقص در مدت زمانی کوتاه، اخطار داده شد.



منبع: مهر