کد خبر: ۴۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ 14 August 2018

تصرف های "هماهنگ شده" در محلات حاشیه ای اهواز

شهردار اهواز با اشاره به ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق حاشیه ای گفت: بخشی از تصرف های صورت گرفته در محلات حاشیه ای اهواز هماهنگ شده هستند که باید دستگاه حاکمیتی از چنین اقداماتی جلوگیری کند.
منصور کتانباف در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی شهر اهواز  به همراه اعضای شورای شهر و همچنین نماینده اهواز در مجلس انجام شد، با اشاره به شرایط منطقه کوی علی آباد اظهار کرد: حدود 20 محله مانند منطقه کوی علی آباد در شهر اهواز وجود دارد که در ادوار مختلف بنا به دلایل گوناگون شکل گرفته اند. ارائه ندادن خدمات به چین محلاتی یک گونه آسیب دارد و ارائه خدمات نیز آسیب متعاقب دیگری دارد بنابراین باید اهالی محل جهت جلوگیری از توسعه نامتوازن کمک کنند.

تصرف های "هماهنگ شده" در محلات حاشیه ای

وی بخشی از تصرف های صورت گرفته در محلات حاشیه ای را هماهنگ شده دانست و افزود: برخی از افراد که تنها سرپناه برای خود می سازند اما عده ای وجود دارند که در محلات حاشیه ای اقدام به ساخت چندین منزل می کنند و سپس این منازل را می فروشند که باید از این کار جلوگیری شود. قدرت شهرداری برای جلوگیری از فعالیت چنین افرادی زیاد نیست و باید بیشتر از طریق حاکمیتی از جنین اقداماتی جلوگیری شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: اگر جایی از محله علی آباد نیاز به زیرسازی آسفالت دارد در این زمینه اقدام خواهیم کرد. همچنین در جاهایی از این محله که کارهای مربوط به شبکه آب، فاضلاب و گاز به اتمام رسیده است، زیرسازی می شود و خیابانی نیمه کاره باقی نخواهد ماند.

لزوم مشارکت مردم مناطق حاشیه ای برای ارئه خدمات شهری

کتانباف تصریح کرد: ساکنین کوی علی آباد نیاز به مدرسه، پارک، مرکز بهداشت و دیگر امکانات دارند اما باید مردم بدانند شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و هزینه های این نهاد از طریق مردم تامین می شود. دولت حتی یک ریال بابت نظافت، رفت و روب و حتی آسفالت به شهرداری پرداخت نمی کند و اگر مردم مشارکت بهتری داشته باشند خدمات بهتری به آنها ارائه می شود.

وی گفت: با شرکت نفت توافق کرده ایم که خیابان اصلی منطقه کوی علی آباد دوبانده شود و درحال مشخص کردن نقاط هستیم اما برای روشنایی معابر باید شرکت برق اقدام کند و دیگر این موضوع در دست شهرداری نیست.

شهردار اهواز عنوان کرد: بخش عمده ای از کوی علی آباد در تصرف شرکت نفت است و ماشین آلات سنگین شرکت نفت از این مسیر تردد می کنند. پروژه آسفالت و بهسازی معابر این منطقه 6 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و در این راستا مقرر شده است که شهرداری اهواز 4 میلیارد تومان، شرکت نفت یک میلیارد تومان و شرکت ملی حفاری نیز یک میلیارد تومان جهت انجام این پروژه پرداخت کنند.

توسعه ساحل، از اهداف کلانشهر اهواز بر اساس طرح جامع

شهردار اهواز در خصوص قطعه دوم پروژه بلوار ساحلی اهواز به سمت شمال بیان کرد: یکی از الزامات مورد نیاز در شهر اهواز توسعه راه های ارتباطی و استفاده از مزیت رودخانه کارون است. با توجه به اینکه از ورودی شیبان به اهواز تا مسیر میدان شهید بندر تنها یک ورودی در شهر اهواز وجود دارد و اگر حادثه ای پیش می آمد، در مسیر تردد با مشکل مواج می شدیم، توسعه ساحل را از اهداف کلانشهر اهواز بر اساس طرح جامع در نظر گرفتیم.

کتانباف ادامه داد: این پروژه دارای سه قطعه به طول 14 کیلومتر است. قطعه اول به طول 3800 متر از پارک شهروند تا کریدور نفت است که به مرحله آسفالت رسیده است. قطعه دوم 5600 متر طول دارد که شش ماه پیش کلنگ زنی شد اما به دلیل وجود تاسیسات نفتی، تلمبه های آب، زمین های کشاورزی و خطوط انتقال، شرایط کار در این قطعه سخت تر است. فاز سوم این پروژه نیز 4200 متر مساحت دارد و از کوی ملت تا شیبان است.

وی افزود: امیدواریم این پروژه بر اساس زمان بندی پیش برود. زمان بندی پروژه 30 ماه بود که تاکنون شش ماه از این مدت زمان گذشته و خوشبختانه تاکنون طبق زمان بندی پیش رفته ایم اگر به همین منوال پیش برویم پروژه زودتر به پایان می رسد.

کتانباف افزود: با تکمیل این پروژه امکان تردد در سواحل رودخانه کارون از سمت ورودی شیبان تا خروجی آبادان فراهم می شود که علاوه بر کاهش ترافیک، ظرفیت های تفریحی فراهم خواهد آورد.

تاکنون 60 میلیارد تومان هزینه برای پروژه پل ولایت

شهردار اهواز در خصوص پروژه پل ولایت اظهار کرد: این پروژه حداقل 10 کیلومتر مسافت را برای شهروندانی که می خواهند از کوی رمضان به سمت فرودگاه و مسیر اهواز – ماهشهربروند، کوتاه می کند. این پروژه در مقاطع مختلف به دلایل گوناگونی با تاخیر مواجه شد.

کتانباف افزود: پروژه پل ولایت از سال 90 تاکنون حدود 60 میلیارد تومان برای شهرداری اهواز هزینه دربرداشته است که بخشی از این مبلغ را در چند ماه گذشته پرداخت کرده ایم.

مهدیس، محله ای بین دو شهر

وی با اشاره به آسفالت معابر منطقه مهدیس عنوان کرد: 27 سال است که محله مهدیس در حال شکل گیری است در حالی که باید نخست شهرساز معابر را بسازد و زیرساخت را پیش بینی کند و سپس سازنده پس از دریافت پروانه ساخت بر اساس ضوابط نسبت به ساخت و ساز اقدام کند. باید الزامات را رعایت کنند اما در این مدت تعاونی ها معمولا دچار تغییرات هیات مدیره یا هیات رئیسه شدند و مبالغی را که دریافت کرده اند نتوانستند پرداخت کنند و تعهدتشان را انجام ندادند.

شهردار اهواز افزود: در تقسیمات کشوری سال 92 به اشتباه محله مهدیس را به شهرستان کارون ملحق کردند اما حدود 9 ماه پیش این محله به اهواز برگردانده شد که در پی آن 85 تعاونی و 13 هزار پلاک با وضعیت ناهنجار به شهرداری اهواز تحویل داده شد.

کتانباف با اشاره به پارک 21 هکتاری منطقه مهدیس تصریح کرد: 19هکتار از این 21 هکتار فضای سبز خواهد بود. این پروژه به سه فاز تقسیم شده است که فاز نخست پروژه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص پروژه رینگ ترافیکی پل ششم نیز عنوان کرد: این پروژه یکی از رینگ های ترافیکی پل ششم شهر اهواز محسوب می شود که از مسیر خرمشهر آغاز و به جاده ماهشهر ختم می شود. کار در این پروژه از تقاطع اتوبان گلستان کار شده بود و سپس متوقف شد اما با پیگیری های انجام شده کار انجام شد و باید در هفته آینده این پروژه به طول 7 کیلومتر با منابع صددرصدی شهرداری اهواز به بهره برداری برسد.  
منبع: ایسنا