کد خبر: ۴۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ 03 September 2018

زلزله و لزوم توجه جدی به مقاوم سازی ساختمان ها

زلزله قابل پیش بینی نیست و نمی توان مانع وقوع آن شد و به محض وقوع بستگی به شدت و ضعف آن خرابی ها و خسارات مادی و جانی به بار می آورد و تنها راهکار در امان ماندن از این بلای طبیعی، مقاوم سازی ساختمان ها است.
به گزارش سازه نیوز، در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 استان کرمانشاه که منجر به کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12هزار و 300 تن شد، بیشترین آمار فوتی ها و مصدومان ناشی از فرار از منازل مسکونی بود.
مقاومت پایین ساختمان ها باعث تخریب 100هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در 10 شهرستان استان کرمانشاه شد و این حجم از تخریب ها یکی از مهمترین دلایل فوت و مصدومیت مردم ساکن در این مناطق بود.
بیشترین تعداد فوتی ها و مصدومان مربوط به واحدهای کلنگی و روستایی که توسط خود مردم ساخته شده، بوده است که دستگاه های نظارتی باید بر روند ساخت و ساز این واحدها نیز نظارت جدی می کردند.
دستگاه هایی که در شهر و روستا مجوز ساخت و ساز صادر می کنند نباید تنها به صدور مجوز و دریافت عوارض بسنده کنند بلکه باید به صورت مستمر بر روند ساخت و سازها نظارت جدی داشته باشند و اجازه ندهند واحد بی کیفیت و نامقاوم ساخته شود.
کارشناسان زلزله معتقدند که مقاوم سازی ساختمان ها یکی از راهکارهای اصلی در جلوگیری از شدت آسیب رسانی است و با درست کردن ساختمان های مقاوم و مستحکم می توان از بروز خسارت های جانی و مادی تا حد زیادی کاست.
زلزله سال گذشته کرمانشاه حدود 20 ثانیه به طول انجامید و 50 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف استان خسارت وارد کرد.
جلسات متعددی در استانداری کرمانشاه در طول هفته برای تصمیم گیری در ارتباط با بازسازی مناطق زلزله زده برگزار می شود که تاکید اصلی مدیران ارشد استان توجه جدی به مقوله مقاوم سازی ساختمان ها است.
متاسفانه غیر از واحدهای مسکونی، برخی از ساختمان های دولتی از جمله بیمارستان تازه ساخت اسلام آباد غرب نیز در زلزله سال گذشته تخریب شد که می طلبد با افرادی که در روند ساخت و ساز این بنا قصور داشته اند برخورد شد تا دیگر شاهد تکرار چنین مسایلی نباشیم.
در زلزله سال گذشته کرمانشاه برخی از ساختمان های دولتی از جمله مدارس تازه ساخت واقع در مناطق زلزله زده هیچ آسیبی ندیدند و این نشان می داد که این مدارس اصولی ساخته شده است و باید از تجارب اداره کل نوسازی مدارس برای احداث ساختمان در این مناطق استفاده شود.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه 'در پروژه مسکن مهر اسلام آباد غرب به جای اینکه دیوارهای سازه ای را با بتن پر کنند با نخاله ساختمانی پر کرده اند که این تاسف آور است'.
اگر بر روند ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر نظارت جدی می شد شاهد تخریب آنها در زلزله و کشته و مصدوم شدن شمار زیادی از مردم ساکن در این واحدها نبودیم.
کرمانشاه این روزها همچنان در امتداد زلزله بزرگ سال گذشته می لرزد و هر روز لرزیدن بخش هایی از این استان در مرکز لرزه نگاری کشور به ثبت می رسد و اگر همچنان مانند گذشته بر ساخت و سازها نظارت نشود باید باز هم شاهد وقوع حوادث ناخوشایند باشیم.
اکنون در 10 شهرستان زلزله زده استان کرمانشاه شاهد ساخت و ساز واحدهای مسکونی و ساختمان های تخریب شده ناشی از زلزله هستیم و منطقه به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است اما نظارت بر روند این ساخت و ساز مهمتر از خود ساختن است.
دستگاه های نظارتی به خصوص دستگاه های تخصصی نظارت در حوزه ساخت و ساز مانند نظام مهندسی ساختمان در این روزها رسالت خطیر و بزرگی برعهده دارند و می توانند به ساختن بناهای مقاوم و مستحکم به مردم کمک کنند.
مسئولان استان می گویند خیانت سازندگان (پیمانکاران)، ناظران و دستگاه اجرایی مرتبط در واحدهای مسکن مهر مناطق زلزله زده مشهود است و این افراد مقصران اصلی تخریب این واحدها هستند.
اگرچه استاندار کرمانشاه با جدیت و با بازدیدهای میدانی بر روند ساخت و سازها نظارت کامل و جامعی دارد اما دیگر دستگاه ها نیز باید به میدان بیایند و در این راستا او را همراهی کنند.
استان کرمانشاه بر روی گسل زلزله واقع شده و پس از زلزله 7.3 ریشتری 21ابان سال گذشته بر اساس اعلام مسئول شبکه لرزه ‌نگاری استان تاکنون چهار هزار و 671 مورد پس لرزه در این استان ثبت شده است که از این تعداد پس لرزه، 11 مورد بالای پنج ریشتر و 100 مورد بالای چهار ریشتر بوده است.
این آمارها نشان می دهد که استان کرمانشاه همچنان در حال لرزیدن است و تدابیر جدی برای کاهش خسارت ها باید اندیشیده شود.
بیم آن می رود که به دلیل گرانی مصالح ساختمانی، برخی از پیمانکاران از مصالح نامرغوب و غیر استاندارد در ساخت و سازها در مناطق زلزله زده استفاده کنند که باید نظارت جدی بر روند این ساخت و سازها اعمال شود و اجازه ندهند از مصالح نامرغوب استفاده کنند.
براساس اعلام رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تا پایان امسال 28 هزار واحد زلزله زده روستایی استان بازسازی و به مردم تحویل داده خواهد شد و بازسازی واحدهای مناطق شهری نیز تا پایان شهریور سال 98 به پایان می رسد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده اند و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.