کد خبر: ۴۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ 10 September 2018

مستند سازی وگزارش نویسی حرفه ای ،الزام کار مهندسین ناظر

مستند سازی وگزارش نویسی حرفه ای ازجمله الزامات کار مهندسین ناظر است. تا درزمان نیاز بتواند با استفاده از این مستندات دفاعیات خود را تنظیم نماید.

مهندسین ناظر توجه داشته باشند که بخش مهمی از کار حرفه ای آن ها اختصاص به مستند سازی چگونگی روند اجرای عملیات ومراحل نظارت ی آن است تا بتوانند براساس مستندات مذکور هر یک از گزارشات مرحله ای عملیات اجرایی پروژه تحت نظارت مخود را تنظیم وارائه نمایند. 

مدرس وپژوهشگر مسائل حقوق مهندسی گفت:  مستند سازی وگزارش نویسی حرفه ای ازجمله الزامات کار مهندسین ناظر است. تا درزمان نیاز بتواند با استفاده از این مستندات دفاعیات خود را تنظیم نماید.

محمدرضا محمدیان که در کارگاه تخصصی گزارش نویسی حرفه ای  مهندسان ناظر درروز پنجشنبه گذشته در  شهرستان بروجرد سخنرانی می کرد،  با تأکید بر اهمیت گزارش نویسی توسط مهندسین ناظر افزود: مهندسین ناظرموظفند بشرح مندرج در مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان همچنین  مفاد تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری ها عملیات ساختمانی پروژه تحت نظارت خود را منطبق مفاد پروانه ساختمانی ونقشه های مصوب با رعایت ایمنی کامل در پروژه نظارت نموده ودرپایان کار گواهی را صادر نمایند.بنابراین معیار تطبیق کار انجام شده فقط نقشه های مصوب ممهور به امضای طراح حقیقی ومسئول دفترو سازمان نظام مهندسی ساختمان وشهرداری مربوطه خواهد بود واستفاده از نقشه ای غیر مصوب محمل قانونی نداشته وبا توجه به الزامات قانونی موجود وخصوصاً بخشنامه معاونت محترم مسکن وساختمان منع قانونی داشته ومی تواند برای مهندسین ناظر محکومیت های انتظامی بدنیال داشته باشد.

به گزارش سازه نیوز، این پژوهشگر مسائل حقوقی، با  اشاره ارائه به مشکلات زلزله کرمانشاه گفتند: وقوع زلزله‌ی اخیر هشداری است  برای همه‌ی دست‌اندرکاران نظام فنی  و اجرایی  وساخت وساز کشور تا برادامه‌ی این راهِ  به بُن‌بَست رسیده‌ی گذشته  اصرار نورزند  و در قبال خطاهای گذشته  و شیوه‌های  نادرست مدیریتی خویش، مسئولیت‌پذیری  پیشه نمایند و با بازنگری در قوانین وآئین نامه های جاری مربوطه خصوصاً قانون شهرداری ها  یک چرخش مهم نسبت به  این تکانه‌های  معنادار داشته و واکنشی صحیح  نشان دهند .

مهندس محمدیان با اشاره به ماده 11 قانون مدنی گفتند دراین ماده تصریح شده که کارمندان دولت و شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها که به مناسبت انجام وظیفه عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی خساراتی به اشخاص‌وارد نمایند شخصاً مسئول جبران خسارت وارده می‌باشند بنابراین چنانچه مهندس ناظر گزارش مرحله ای واعلام تخلف کارفرما را به مرجع صدور پروانه ارائه وثبت دبیرخانه مربوطه نماید، در صورت حدوث هرگونه حادثه ویا نقص فنی کارمند شهرداری نیز مشمول جریمه وتأدیه خسارات وارده خواهد شد.

این مدرس دانشگاه گفت : در این ماده قانونی مستخدمین ( كارمندان) مسئول اصلی و ابتدایی جبران خسارت به دیگران هستند  البته این مسئولیت وقتی محقق می شود كه خسارت وارده مادی یا معنوی ناشی از تقصیر كارمند باشد .  و حسب تبصره ماده 336 قانون مجازات اسلامی تقصیر اعم است از بی احتیاطی ، بی مبالاتی ، عدم مهارت ، عدم رعایت نظامات دولتی .برهمین اساس در صورت مشاهده خلاف فنی و اجرایی (مرتبط با معماری، سازه یا تأسیسات ساختمان) ویا عدم رعایت ایمنی در کارگاه در مرحله‌ای از ساخت بنا، مهندس ناظر می‌بایستی ضمن ابلاغ تذکر کتبی به مالک یا سازنده و درخواست رفع خلاف، گزارش خلاف در آن مرحله از کار و در صورت اهمیت موضوع تاکید بر توقف کار تا اصلاح موارد خلاف را در دبیرخانه شهرداری مربوطه ویا دفاتر الکترونیک شهر و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ثبت نماید. 
  شایان ذکر است، در این کارگاه تخصصی که از سوی معاونت آموزش و پذیرش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شده بود،  و به مدت ۶ ساعت به طول انجامید، شرکت کنندگان در رشته های موضوع قانون با روش گزارش نویسی حرفه ای در شهرستان بروجرد آشنایی یافته و درپایان به سئوالات حاضرین پاسخ داده شد.