کد خبر: ۴۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ 16 September 2018

کاهش شیب تورم ماهانه در بازار مسکن نشانه چیست؟

جدیدترین گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که با وجود افزایش ۱ /۶درصدی شاخص قیمت بخش مسکن در مردادماه سال جاری، روند کاهش شیب افزایش قیمت در بازار مسکن برای سومین ماه متوالی تداوم داشته است.
به گزارش سازه نیوز، این گزارش نشان می‌دهد که در مردادماه سال جاری حجم معاملات بخش مسکن در مقایسه با ماه پیشین در حدود 11 درصد کاهش داشته است. تغییری که می‌تواند به منزله سیگنالی از در آستانه رکود قرار گرفتن بخش مسکن تلقی شود.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که با وجود افزایش بیش از 60درصدی قیمت مسکن در شهر تهران طی یک‌سال منتهی به مردادماه سال جاری، تعداد معاملات واحد مسکونی در مردادماه در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیش از 33 درصد کاهش یافته است. به عبارتی افزایش قیمت در بازار مسکن به نحوی بوده است که بدون افزایش تقاضا قیمت واحد آپارتمان در حدود 62 درصد افزایش یافته است.

اگرچه روند افزایش قیمت مسکن ادامه یافته است اما این گزارش حاکی از کاهش شیب تورم ماهانه مسکن است. تورم ماهانه مسکن در مردادماه سال جاری 1 /6 درصد گزارش شده در حالی که در تیرماه میزان آن 1 /7 درصد بود. بر این اساس کاهش تورم ماهانه مسکن نشان از کند شدن سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن دارد و نشانه‌هایی از بازگشت رکود به بازار مسکن را پدیدار کرده است.

به هر ترتیب بررسی آمارها نشان می‌دهد در ماه‌های پایانی سال گذشته میزان افزایش قیمت در بخش مسکن به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت. همچنین روند تعداد معاملات در بخش مسکن در نیمه دوم سال گذشته این انتظار را در بین فعالان این بخش پیشران اقتصادی به وجود آورده بود که بخش مسکن رفته‌رفته در حال خروج از فاز رکودی است.

اما افزایش التهاب در بازارهای ارز و طلا و تغییر جهت محسوس در انتظارات در اثر تغییر مولفه‌های سیاسی موجب سکته در روند خروج بخش مسکن از رکود در نتیجه بی‌ثباتی اقتصادی شد. افزایش قیمت ارز و طلا در ماه‌های اخیر باعث افزایش قیاس نسبی قیمت در بازار مسکن در بین فروشندگان شده است. در نتیجه به‌خصوص در شهر تهران قیمت واحدهای مسکونی برای جبران کاهش نسبی قیمت مسکن روندی افزایشی به خود گرفت.

افزون بر این افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر در اثر افزایش قیمت ارز باعث شد تا فروشندگان مسکن قیمت‌های پیشنهادی خود را در تطابق با افزایش نرخ ارز افزایش دهند. به این ترتیب به نظر می‌رسد آمارهای به ثبت‌رسیده در ثلث میانی تابستان حکایت از این دارد که روند حرکت بخش مسکن به سمت رونق که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود به واسطه بی‌ثباتی قیمتی و افزایش نرخ سود بانکی در نیمه دوم سال گذشته در سال جاری متوقف شده و بخش مسکن بار دیگر در حال حرکت به سمت رکود است.

با وجود ثبات نسبی در بازار ارز به‌خصوص در نیمه دوم مردادماه سال جاری، نرخ ارز در هفته ابتدایی شهریورماه بار دیگر وارد فاز هیجانی شده است و رکورد قیمتی جدیدی را از خود برجای گذاشته است. روندی که نتیجه آن کاهش تقاضا در بخش مسکن است. آن‌ هم در حالی که قیمت پیشنهادی در منطق ذهنی فروشندگان در حال افزایش است. بنابراین تداوم این روند می‌تواند به معنای یک دوربرگردان و ورود مجدد بخش ساختمان به فاز رکود باشد./ منبع: تجارت فردا