کد خبر: ۴۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ 18 September 2018

آیا برای واردات مصالح ساختمانی باید ارز دولتی اختصاص یابد؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مصالح ساختمانی نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت تمام شده ساختمان دارد، از این رو ساماندهی این حوزه بسیار ضروری است.
به گزارش سازه نیوز، سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی یک از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر بوده است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه مصالح ساختمانی نقش 30 تا 40 درصدی از قیمت تمام شده ساختمان دارد، ادامه داد: این آمار نشان دهنده اهمیت و ضرورت ساماندهی حوزه مصالح ساختمانی برای کنترل قیمت مسکن است.

وی گفت: به طور حتم به هر میزانی که قیمت مصالح ساختمانی بالا برود، قیمت تمام شده املاک نیز افزایش خواهد یافت، بنابر این مسئله افزایش قیمت مصالح یک امر جدی بوده، که دولت باید برای ساماندهی آن اقدام کند.

موسوی بیوکی درباره افزایش 70 درصدی قیمت مصالح ساختمانی، گفت: افزایش بالای 50 درصدی قیمت مصالح ساختمانی، با توجه به سهم 40 درصدی این مصالح در قیمت تمام شده، بسیار قابل توجه است.

وی افزود: البته در افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تنها نوع مدیریت ملاک نیست، زیرا برخی از محصولات ساختمانی وارد می شود، حال با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت مصالح وارداتی نیز رشد چشمگیر خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول نظارت و مدیریت تولید مصالح ساختمانی در کشور است و این وزارتخانه باید تدابیر ویژه ای را برای کنترل این مباحث بیاندیشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به طرح برخی مباحث درباره ضرورت اختصاص ارز دولتی برای واردات مصالح ساختمانی، گفت: این مسئله به هیچ وجه قابل قبول و کارشناسی نیست و ارز دولتی باید تنها برای واردات کالاهای اساسی و حیاتی اختصاص یابد./منبع: خبرگزاری خانه ملت