کد خبر: ۴۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ 22 September 2018

شرایط نحوه واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی دولتی

چگونگی تدوین سیاست‌های حمایتی و شرایط کلی نحوه واگذاری عرصه ساختمان های احداثی در اراضی تصرفی ملکی یا در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن واقع در محدوده شهرهای دارای ۲۵ هزار نفر جمعیت و بالاتر در ۵ ساله گذشته توسط سازمان ملی زمین و مسکن، اعلام شد.
به گزارش سازه نیوز، دستورالعمل سیاست های حمایتی و شرایط نحوه واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی ملکی یا در اختیار سازمان به استناد بند 10 از قسمت (الف) ماده 11 اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن تهیه و در مجمع عمومی مورخ 96.6.27 سازمان به تصویب رسیده است. بر اساس این دستورالعمل در سراسر کشور نزدیک به 3 میلیون خانوار مشمول این طرح می‌توانند از مزایای سنددار شدن اراضی خود به صورت قانونی، بهره‌مند شوند.

در این دستورالعمل مراحل تشکیل پرونده، شیوه‌های واگذاری به تفکیک واگذاری عرصه های مسکونی به اشخاص حقیقی و واگذاری عرصه با کاربری غیرمسکونی، نحوه محاسبه و دریافت بهای عرصه، و… و. به صورت شفاف بیان شده است.

همچنینی، در این دستورالعمل قیمت با توجه به حد نصاب تفکیکی هر استان به صورت قیمت منطقه ای محاسبه و مابقی به قیمت کارشناسی دریافت خواهد شد، و با مراجعه افراد واجد شرایط به ادارات استانی، آنان به ادارات ثبت معرفی و سند خود را دریافت می دارند.

درصورت محرز شدن وجود مشکلات مالی برای هر یک از واجدین شرایط امکان پرداخت اقساطی نیز وجود دارد.

در همین رابطه، حمیدرضا عظیمیان پیش‌تر اعلام کرده بود: یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال جاری در مورد سنددار شدن املاک و اراضی ساخته شده توسط اقشار کم‌درآمد در حاشیه شهرها بود که براساس آن دستورالعملی در شهریور ماه سال گذشته به تصویب مجمع عمومی سازمان رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفته بود: دستورالعمل شرایط سنددار شدن واحدهای تصرف شده در شهرها و حاشیه شهرها در هفته گذشته به تمامی استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن 3 میلیون خانوار در سراسر کشور که در اراضی ملی و دولتی واحدهای مسکونی خود را ساختند تعیین تکلیف خواهند شد. بر همین اساس قیمت زمین در زمین‌های فوق به قیمت تمام شده دولتی از مردم اخذ می‌شود و مازاد زمین‌ها به قیمت روز از ساکنین گرفته می‌شود.