کد خبر: ۴۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ 22 September 2018

تبعیض رفاهی عامل مهاجرت روستائیان به شهر

مدیر دفتر برنامه‌ریزی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تبعیض‌ها تنها در روستا نیست که دیده‌ می‌شود و شهرهای کوچک و میانی نیز به اندازه کلانشهرها از برخی امکانات برخوردار نیستند.
به گزارش سازه نیوز، اسماعیل زیارتی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ضمن بررسی دلایل مهاجرت روستائیان گفت: برای کارشناسی دقیق این پدیده ابتدا باید دلایل اصلی مهاجرت را ارزیابی کرد و باید دید فرد بالغی که از نظر اقتصادی متکی به خود و دارای سکونت‌گاه شخصی است چرا تصمیم به تغییر مکان زندگی خود به سمت شهرهای بزرگ می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: مهاجرت تصمیم سختی است که باید دید چه چیزی باعث شده فرد تمام تعلقات و خاطراتی که در سکونتگاه خود دارد را فراموش کند و به سوی شهری دیگر برود. طبق بررسی‌های فرایند مهاجرت در کشور ما مشخص شده است از عمده دلایل اصلی مهاجرت، رفاه بیشتر فرد یا خانواده وی است.

زیارتی در ادامه بیان کرد:‌ این رفاه ممکن است برای کسب درآمد بیشتر، دستیابی به امکانات مناسب‌تر و ارائه امکانات تحصیلی بهتر از محل فعلی زندگی برای فرزندان باشد. دلیل اصلی کنترل نشدن مهاجرت در روستاها یا شهرهای کوچک کشور، فراهم نبودن امکانات رفاهی، تحصیلی و اشتغال به اندازه سایر نقاط و کلانشهرها است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: ایجاد درآمدزایی یا رونق اقتصادی روستا در کنار از بین بردن تفاوت درآمد روستائیان با شهری‌ها و همچنین عدالت آموزشی از موارد مهمی است که در کاهش مهاجرت‌ها نقش به‌سزایی دارد. خانواده روستایی باید به این باور برسد که کیفیت زندگی این افراد در روستا با شهر هیچ تفاوتی ندارد و در این صورت است که ما در زمینه کاهش مهاجرت به سمت کلانشهرها موفق خواهیم بود.


زیارتی گفت: در حال حاضر علاوه بر مهاجرت روستائیان به شهر، مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای میانی و همچنین از شهرهای میانی به سوی کلانشهرها وجود دارد و آمار بالایی را به خود اختصاص داده‌است.

وی ادامه داد: مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای میانی به ما نشان می‌دهد که شهرهای ما نیز به صورت یکسان از امکانات رفاهی، اشتغال، آموزشی، خدماتی و بهداشتی برخوردار نیست و این مشکلات باید به صورت عمده بررسی شوند، زیرا این تبعیض‌ها تنها در روستا نیست که دیده‌ می‌شود و شهرهای کوچک و میانی نیز به اندازه کلانشهرها از برخی امکانات بهره‌مند نمی‌شوند.

زیارتی افزود: بسیاری از افرادی که در اطراف کلانشهرها سکنی می‌گزینند، ساکنان شهرهای کوچک و میانی کشور هستند. همان‌طور که اطراف کلانشهرها دارای جذابیت برای ساکنان شهرهای کوچک و میانی است، در شهرهای کوچک نیز برای روستائیان جذابیت وجود دارد. اخیراً آمارهایی منتشر شده که مهاجرت از تهران به سایر شهرها بیشتر شده است، ولی باید گفت که آمارهای جمعیت کلانشهرها نسبت به قبل نشانگر تعدد جمعیت در شهرهای بزرگ است. بنده معتقدم فرد مهاجری که راهی کلانشهری می‌شود، به دلیل درآمد و رفاه راضی به بازگشت به نقطه زندگی سابق خود نمی‌شوند.


منبع: فارس