کد خبر: ۴۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ 26 September 2018

جای خالی آموزش در نظام مهندسی کشور

احمد خرم که در زمان شروع اختلافات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی سکان سازمان نظام مهندسی تهران را به دست گرفت و به جای حسن قربانخانی بر صندلی ریاست این سازمان نشست، برای حل و فصل اختلافات این دو ارگان و نهاد، اقداماتی را برای شروع گفت و گو و مصالحه انجام داد.
به گزارش سازه نیوز، این اقدامات به ایجاد کمیسیونی متشکل از 10 عضو که به طور مساوات 5 نفر از وزارت راه و شهرسازی و 5 نفر از سازمان نظام مهندسی در آن حضورر دارند منجر شد تا تمام مباحث  و اختلافات در این تشکل حل شود. جزئیات و روند تشکیل این جلسات و مهمترین برنامه های سازمان  را در گفت و گویی با مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی جویا شدیم که در ادامه می خوانید:
جلسات مشترکی که با وزارت راه داشتید به کجا رسید و چه موضوعاتی مطرح شد؟
در ابتدا قرار بود جلسات به طور منظم و هفتگی برگزار شود، منتها تنها سه جلسه برگزار شد و در حال حاضر دوماه است که هیچ اتفاقی رخ نداده است. در این سه جلسه 10 موضوع مطرح و 1 مورد آن حل شد که آن انتخابی بودن شخصیت های حقوقی بود.
موضوعات دیگرنیز حتما باید به صورت مشترک بررسی شود زیرا جای گفت و گو دارد و بحث کارشناسی میخواهد. از وزارت خانه میخواهیم که این جلسات رو برقرار کنند تا مباحث مهمی که به صنعت ساختمان و مسکن کشور لطمه میزند حل شود. 
رویکرد وزارت خانه درخصوص از سرگیری این جلسات چیست؟
وزارت خانه هم معتقد است نمی توان بدون گفت و گو، مذاکره و تعامل به نتیجه رسید. منتها هیچ اقدامی پس از این جلسات صورت نگرفت. در تمام دنیا و حتی بسیاری از حوزه های کشور خودمان وزارت خانه ها با حمایت سازمان های زیرمجموعه سعی در حل مشکلات آنها دارند .منتها مدتی است که وزارت راه و شهرسازی به اصطلاح سعی در مچ گیری عملکرد سازمان نظام مهندسی دارد که این جز دامن زدن به مشکلات هیچ فایده ای ندارد.
آموزش مهندسین در صنعت ساختمان مبحث مهمی است که شما هم در مصاحبه های پیشین به آن اشاره داشتید. بفرمایید سازمان برای آموزش مهندسین چه عملکرد و برنامه ای دارد؟
ما سه دسته آموزش در مقوله مهندسی داریم. ابتدا آموزش مهارتی که قبل از شروع به کار در دانشگاه ها صورت میگیرد. این مرحله بسیار مهم و اساسی است منتها این شخص بعد از فارق التحصیلی از مشکلات و مباحث موجود در کارگاه ها هیچ اطلاعی ندارد و باید تجربه کسب کند. او باید آموزش ببیند تا مدارک مهارت در کارگاه را دریافت کند. گفتنی است درتمام کشورهای پیشرفته و در حال توسعه این امر اجبار است. ما نیز در روزهای آتی با همکاری سازمان مدیریت صنعتی که یک دپارتمان آموزشی با 300 عضو هیئت علمی است وارد قرارداد می شویم.
دومین نوع آموزش به بروز کردن اطلاعات مهندسان نسبت به دانش روز و تکنولوژی مربوط می شود. باید توجه داشته باشیم که ما در نسل سوم ساخت و ساز هستیم و دنیا در نسل ششم. به عنوان مثال ساختمان سبز که در دنیا یکی از مهمترین موارد ساخت و ساز است نسل ششم ساختمان سازی است که متاسفانه در کشور ما صرفا در حد همایش و سخنرانی به این مباحث پرداخته شده است، و هیچ اقدام عملیاتی نداشتیم.
آموزش نوع سوم هم آموزش موردی است. این مورد زمانی تحقق پیدا می‌کند که فرد مهندس پس از انجام یک تخلف مجبور به شرکت در دوره های آموزشی شود تا مدرک جدید دریافت کند. این اتفاق نیز در کشور ما نمی افتد.
اقدامات سازمان نظام مهندسی برای ارائه چنین آموزش هایی به مهندسان چیست؟
در حال حاضر با مراکز آموزش عالی کاربردی مثل دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان مدیریت صنعتی در حال قرارداد هستیم و خود سازمان نیز در حال راه اندازی یک پژوهشکده برای فراهم کردن بسترهای آموزشی مهندسان است. گفتنی است هنگامی که مسئولیت وزارت راه و ترابری را برعهده داشتم با دانشگاه علمی کاربردی قرارداد داشتیم که منجر به اتفاق های بسیار خوبی شد./ منبع: عصر ساختمان