کد خبر: ۴۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷ 01 October 2018

روز جهانی "سکونتگاه" با موضوع "مدیریت پسماندهای جامد شهری"

سازمان ملل متحد نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان "روز جهانی سکونتگاه" برگزیده است تا منعکس‌کننده وضعیت شهرها و شهرک‌ها و حق اساسی همه انسان‌ها برای داشتن سرپناهی مناسب باشد.
به گزارش سازه نیوز،  سازمان ملل متحد موضوع و شعار امسال روز جهانی سکونتگاه‌ را "مدیریت پسماندهای جامد شهری" تعیین کرده است.

پسماندهای جامد شهری معضلی جهانی است که همه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. حجم پسماندهای تولید شده توسط ساکنان زمین روز به روز در افزایش است و اغلب هزینه‌های زیادی را برای جمع‌آوری و دفع این ضایعات که می‌تواند به مشکلات جدی بهداشتی از جمله سایت‌های دفن زباله غیرقابل کنترل، زباله سوزی و آلودگی هوا و آب منجر شود به مقامات محلی تحمیل می‌کند.

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد در زمینه سکونتگاه‌ها، تغییر نگرش عمومی به منظور به حداقل رساندن زباله ها و جلوگیری از پخش شدن زباله ها، تنظیم و سازماندهی زباله گردهای غیررسمی، افزایش بازیافت و استفاده مجدد از زباله ها، سرمایه گذاری کافی، برنامه ریزی در زمینه پسماندهای جامد از جمله ایجاد سایت های دفن زباله مناسب می‌تواند به شهرها جهت بهبود وضع موجود مدیریت پسماندهای جامد و پس انداز بودجه کمک کند.

در سال 2010 میلادی میزان زباله تولیدی روزانه هر فرد 0.8 کیلوگرم برآورد شده بود. پیش بینی می شود میزان کل تولید زباله تا سال 2025 میلادی به دلیل افزایش مصرف گرایی و استراتژی های مدیریت دولتیِ بی‌نتیجه به میزان 5.9 میلیارد تن در هر سال افزایش یابد.

بر اساس پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه شهرها و دولت های محلی (UCLG)‌، اطمینان از الگوهای تولید و مصرف پایدار در کنار توسعه اقتصادی محلی، اولویتی اصلی برای این اتحادیه بین‌المللی است...

منبع: ایسنا