کد خبر: ۴۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ 03 October 2018

رصد آنلاین وضعیت بافت های فرسوده با راه اندازی «پیشخوان توسعه محله ای»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از راه اندازی «پیشخوان توسعه محله ای» با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری خبر داد.
به گزارش سازه نیوز،  کاوه حاجی علی اکبری با بیان این که بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران با مسائل متعدد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، فعالیتی و زیست محیطی مواجه هستند که در شکل‌گیری و تداوم شرایط نابسامان آن‌ها مؤثر بوده، خاطر نشان کرد: پرداخت صرف به جنبه‌های کالبدی در فرآیند نوسازی، نمی‌تواند پاسخگوی مسائل مذکور باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر این که اقدامات بازآفرینی و نوسازی در بافت‌های فرسوده شهر می‌بایست جامع بوده و در راستای چشم انداز و اهداف مشخص و در چارچوب برنامه، با گذر از ابعاد کالبدی، توسعه همه‌جانبه آن‌ها را مدنظر قرار دهد، اظهار داشت: این امر محور اصلی رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران است که در قالب برنامه توسعه محله‌ای و اقدامات اجرایی ذیل آن پی‌گیری می‌شود.
علی اکبری تصریح کرد: توسعه محله‌ای به مجموعه‌ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی اطلاق می‌شود که از طریق برنامه‌ریزی مشارکتی با همه دخیلان تعریف و با همکاری آنان اجرا و سبب ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین در محلات شهر می‌شود.
وی افزود: توسعه محله‌ای، مبتنی بر رویکردهای متأخر برنامه‌‌ریزی و جریان‌ بازآفرینی شهری بوده و در تدوین برنامه 5 ساله سوم شهرداری نیز به عنوان یکی از سطوح اصلی توسعه مطرح شده است تا با ارتقا زیست‌پذیری محلات، توسعه متوازن و مطلوبی برای همه محلات شهر تهران رقم بخورد.
علی اکبری از راه اندازی سامانه "پیشخوان توسعه محله‌ای" خبر داد و در این باره خاطر نشان کرد: با عنایت به ضرورت توجه به ابعاد، معیارها، سنجه‌ها و استانداردهای ملاک عمل و اهمیت ارزیابی مداوم شاخص‌های توسعه محلات و برنامه‌ریزی برای ارتقا کیفیت‌های زیستی، سازمان نوسازی شهر تهران، سامانه "پیشخوان توسعه محله‌ای" را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری راه اندازی کرده‌است تا با رصد آنلاین وضعیت محلات در حوزه‌های مختلف، و اعمال تبعیض مثبت به نفع محلات کم‌برخودار، در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی عادلانه و نیز پی‌گیری اقدامات اجرایی مؤثر، کیفیت زندگی و رضایتمندی ساکنان این محلات افزایش یابد.


منبع: فارس