کد خبر: ۴۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ 03 October 2018

۱۰ سبک کلیدی معماری به همراه ویژگی‌های آن‌ها

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به یک ساختمان نگاه کنید و متعجب باشید که این سبک باهاوس است یا مدرنیسم؟ رومانسک است یا نئوکلاسیک؟ البته که تعداد سبک‌های معماری که می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت زیاد هستند، به خصوص زمانی که یک ساختمان مشخص برای دوره‌های زیادی پایدار باشد و از روی سن آن بنا بخواهیم به جمع‌آوری خصوصیات آن بپردازیم.
به گزارش سازه نیوز، از آنجا که در یک مقاله نمی‌توان تمام سبک‌های معماری را مورد بررسی قرار داد، لذا بر آن شدیم تا 10 سبک کلیدی را به همراه خصوصیت‌های آن‌ها در مطلب زیر بیاوریم که می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر بتوانید سبک‌ها را از هم تشخیص دهید.
1- ویکتوریا
عصر ویکتوریا (اواسط تا اواخر قرن نوزدهم) شاهد بازگشت بسیاری از سبک‌های معماری مانند  احیای "گوتیک"، "تودور" و "رومانسک" و همچنین گرفتن تاثیراتی از آسیا و خاورمیانه بوده است. در حین انقلاب صنعتی، بسیاری از خانه‌ها به عنوان قسمتی از توسعه خانه‌سازی به سبک ویکتوریا ساخته شدند.
ویژگی‌های کلیدی: اثرات خانه عروسکی به همراه ترمیم دقیق، پنجره‌های لنگه بازشو، پنجره‌های بین دو ستون، شکل نامتقارن، یک سقف شیب‌دار شیروانی، ایوان در اطراف، رنگ‌های روشن.
در بسیاری از خانه های انگلستان، ایالات متحده و استرالیا این سبک را می‌توان مشاهده کرد.
توضیحات اضافه: تمیز کردن تمام این پنل‌ها در پنجره‌های لنگه باز شو کار بسیار سختی است.
2- اسلامی
در قرن هفتم معماری اسلامی در خاورمیانه و تحت تاثیر مناطقی نظیر ایران، شمال آفریقا و اسپانیا به کلی دگرگون شد. مسجد بهترین نمونه از سبک اسلامی است که شامل گلدسته، گنبد و حیاط می‌شود. مطابق با قرآن تزئینات روی سطوح صاف در اولویت قرار دارد.
ویژگی‌های کلیدی: قوس نعل اسبی، طراحی‌های هندسی، نمرکز بیشتر بر روی فضاهای محصور و داخلی است تا خارجی و تصویرهای سوراخ‌دار.
در کشورهای اسلامی این سبک از معماری قابل مشاهده است و همچنین مسجد "هویی" در کشور چین نیز به عنوان نمونه‌ای معروف از سبک معماری اسلامی شناخته می‌شود.

3- رومانسک
سبک رومانسک که به عنوان معماری نرماندی هم شناخته می‌شود در اواخر قرن دهم در سراسر اروپا ظاهر شد. برجسته‌ترین ویژگی آن طاق گرد است که به طور کلی در کلیساهای سبک رومی پیدا می‌شود، مهمترین اثر به جامانده از آن دوره است.
ویژگی‌های کلیدی: طاق‌های گرد، تکرار ردیف طاق‌های گرد، تزئین سنگ‌ها به سبک شاخ و برگ درختان و گل، قالب‌های سیمی در اطراف درب‌ها به روش طناب‌های پیچ خورده.
کلیسای جامع پورتو در پرتغال نمونه‌ای از سبک رومانسک است.
4- باروک
این سبک که از اواخر قرن شانزدهم و از کشور ایتالیا نشات می‌گیرد، جهشی بود از سبک رسمی‌تر رومانسک، به این صورت که بسیار احساسی‌تر، نمایشی‌تر و با هدف جذب احساس‌ها به اجرا درآمد. این سبک از معماری به عنوان حرکتی برای جشن گرفتن دولت کاتولیک در آن زمان بود.
ویژگی‌های کلیدی: سنگ فرش شکسته، گسستگی در نوک، گاهی اوقات با تزئینات قله که در وسط قرار می‌گیرد، دکوراسیون استادانه، ستون‌های جفت، دیوارهای محدب و محوری.
سبک باروک را در کاخ ورسای در کشور فرانسه می‌توان مشاهده کرد.
5- تودور
معماری سبک تودور آخرین سبک از قرون وسطی در انگلستان بین سال‌های 1400 تا 1600 میلادی است. در حالی که قوس تودور یا قوس‌های چهار گانه ویژگی متمایز کننده این سبک است که بیشتر مردم خانه‌های قاب چوبی عصر تودور را می‌شناسند.
ویژگی‌های کلیدی: سقف کاهگلی، پنجره‌های کرکره‌ای (قاب‌های شیشه ای الماس گونه با قالب ریزی سرب)، دودکش‌های سنگ تراشی، درگا‌های پر نقش و نگار.
خانه روستایی که در تصویر مشاهده می‌کنید نمونه‌ای از سبک تودرور است که در کشور انگلستان بنا شده است.


6- باهاوس
در اوایل دهه 1900 ابتدا یک مدرسه هنر در آلمان جنبش باهاوس را مطرح کرد که طبق آن تمام هنر و تکنولوژی تحت نظر ایده ساده‌سازی طراحی و تولید انبوه می‌توانند یکی شوند. عدم تمرکز روی تزئین جزئیات، خصوصیت مورد علاقه طراحان این سبک است. همچنین سقف‌های صاف و اشکال مکعبی از ویژگی‌های کلیدی این سبک است. قواعد اشکال مکعبی و زاویه‌های سبک باهاوس در طراحی‌های سبک مدرنیسم هم دیده می‌شوند.
ویژگی‌های کلیدی: اشکال مکعبی شکل، ارجحیت رنگ‌های قرمز-آبی و زرد، طرح‌های باز در کف، سقف‌های صاف، قاب‌های آهنی، دیوارهای شیشه‌ای
ساختمان دساو در آلمان به عنوان نمونه‌ای از سبک باهاوس شناخته می‌شود.
7- نئوکلاسیک
به نظر می‌رسد در واکنش به سبک‌های باروک و روکوکو بود که سبک نئوکلاسیک در اواسط قرن هجدهم ظهور پیدا کرد و هدف آن بازگرداندن اصالت و شکوه به معماری بود. نئوکلاسیک از طراحی‌ها و ساختمان‌های سبک‌های کلاسیک یونان باستان و روم الهام گرفته بود. ساده‌سازی و تقارن از ارزش‌های اصلی این سبک است.
به طور کلی در مورد این سبک می‌گویند: "هرچه ستون بیشتر، بهتر"!

ویژگی‌های کلیدی: مقیاس بزرگ، دیوارهای خالی، استفاده زیاد از ستون‌ها، ستون‌های مستقل، ساختمان‌های بزرگ، خطوط آشکار.
ساختمان مارینو در شهر مالاهاید ایرلند، نمونه‌ای از این سبک معماری است.
8- رنسانس
رنسانس که تاثیر گرفته از سبک‌های کلاسیک است طی قرن پانزدهم در کشور ایتالیا ظاهر شد که دارای خصوصیاتی نظیر هماهنگی، وضوح و قدرت می‌باشد. طراحی‌ها با هدف بازتاب ظرافت و ایده‌ال‌های زندگی محلی از خرابه‌های روم بر گرفته شده بود.
ویژگی‌های کلیدی: ساختمان‌های مربعی، سقف‌های صاف، نقش‌های کلاسیک، آرک و گنبد، ستون‌های رومی، حیاط‌های باز،  
کلیسای سن پیترو در پایتخت ایتالیا به سبک رنسانس ساخته شده است.
9- گوتیک
گوتیک که در اواسط قرن دوازدهم شروع شد، جزئیات و شکوفایی‌های سبک‌های پیشین خود را قرض گرفته و همه آن‌ها را با هم مورد استفاده قرار داده است. گوتیک دارای تزئینات بیشتری نسبت به سبک‌های کلاسیک است، دیوارها نازک‌تر است، ستون‌ها کم حجم‌تر و پنجره‌های مزین به شیشه‌های رنگی است، طراحی‌ای که چشم‌ها را به سمت بالا می‌کشاند.
ویژگی های کلیدی: مرتفع و باشکوه، طاق‌های تیز، سقف‌های طاقدار، ساختمان‌های روشن و باروح
در کلیسای نوتردام شهر پاریس می‌توان این سبک از معماری را مشاهده کرد.
10- مدرنیسم
مدرنیسم اصطلاحی است که به جریاناتی که در قرن بیستم اتفاق افتاد، داده می‌شود و می‌تواند شامل سبک‌هایی مانند آینده‌گرایی، پست مدرن و نیوکلاسیک شود. اشکال با هدف عدم تمرکز بر جزئیات غیر ضروری و تمرکز بر روی سادگی است و همچنین تاکید بر متریال استفاده شده به جای پنهان کردن آن‌ها، یک نوع افتخار در این سبک به حساب می‌آید.
ویژگی‌های کلیدی: فقدان تزئینات، ساختمان‌های کوتاه، استفاده از متریال مدرن، ارتباط فضاهای خارجی و داخلی با هم، استفاده از نور خورشد و همچنین سایه به منظور راحتی انسان، استفاده از شیشه و نور طبیعی.
موزه گوگنهایم در نیویورک نمونه‌ای بسیار خوبی از سبک مدرنیسم است./منبع: عصر ساختمان