کد خبر: ۴۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ 04 October 2018

بازدیدعکاسان از یادمان شهدای نهر خین خرمشهر 

جمعی از عکاسان خرمشهر و آبادان به دعوت اداره میراث فرهنگی خرمشهر از مناطق عملیاتی و ساختمان اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر بازدید کردند.
به گزارش سازه نیوز ، به مناسبت هفته ی دفاع مقدس اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر با همکاری مرکز فرهنگی دفاع مقدس بازدیدی از یادمان شهدای نهر خَـیِـن و ساختمان قدیم بندر و کشتیرانی خرمشهر، برای هنرمندان عکاس منطقه ی آزاد اروند (شهرستانهای خرمشهر و آبادان) جهت تولیدات هنری بهتر و آشنایی بیشتر این گروه از هنرمندان با آثار ارزشمند دفاع مقدس، که بخشی از میراث ملموس و ناملموس سرزمینمان محسوب میشوند و در فهرست دفاع مقدس کشور به ثبت رسیده اند، برگزار نمود.

مسول پژوهش های اداره میراث فرهنگی خرمشهر گفت:خَـيِّـن نهری است در نزدیکی روستای خین در جاده ی شلمچه (غرب خرمشهر و جنوب نهر عرایض) که جزیره بوارین عراق را از شلمچه ایران جدا می‌کند و در تنومه عراق به شط‌العرب می‌ریزد.
نجلا درخشانی افزود: در جریان آزادسازی خرمشهر خین یکی از محورهای ورود به شهر بود و در عملیات والفجر8 نیز تلاش پشتیبانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در محدوده آن صورت گرفت. 
در عملیات کربلای 4 این منطقه شاهد سنگین‌ترین درگیری خود در طول تاریخ بوده است به طوری که رزمندگان بسیاری در آن به شهادت رسیدند. نهر خین با انواع موانع از جمله نبشيهای ضربدری، سيم‌خاردارهای حلقوی، انواع ميادين مين و موانع خورشيدی سدی عظیم و جدی برای عبور رزمندگان در عملیات‌های کربلای 4 و 5 محسوب ميشد.

ساختمان قديم اداره ی بندر در سال 1334 ه.ش. با الهام از سبک معماری شیکاگو، در مجاورت اسکله های موجود در اروندرود احداث گرديده و در سال در سال 1340 ه.ش. به عنوان يک ساختمان اداری تجهیز شده و مورد استفاده قرار گرفته است. 
نوشته های حک شده بر روی ديوارهای اين بنای ۶۳ ساله، گويای اين است که، هم نیروهای خودی و هم دشمن از اين محل به عنوان سنگر استفاده نموده اند. اين ساختمان در زمان اشغال خرمشهر مقر نیروهای بعثی بوده و در دوران مقاومت ۴۵ روزه، پس از آزادسازی خرمشهر و در طول دوران جنگ تحمیلی به عنوان سنگر رزمندگان اسلام بوده است. اين بنا به دلیل قرار گیری در کنار اروندرود (مرز آبی با کشور عراق) به عنوان يکی از مکان های مهم استقرار نیروهای مدافع شهر در مقابل حمله های دشمن بوده و در دفاع از شهر، نقش مهمی داشته است.

این بنای تاریخی و ارزشمند میتواند پس از مرمت و احیاء به موزه ی دریانوردی تبدیل شده و علاوه بر جاذبه ی گردشگری جنگ بخشی از جاذبه گردشگری فرهنگی شهرستان خرمشهر را شامل شود.