کد خبر: ۴۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷ 07 October 2018

فرسودگی نیمی از شبکه توزیع آب روستاهای تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران از فرسوده بودن ۵۰ درصد شبکه توزیع آب روستاهای استان تهران خبر داده و گفت:برای کاهش هدررفت آب در شبکه توزیع آب، باید تعویض شبکه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شود.
به گزارش سازه نیوز، رضا پوررجب  با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه هزار کیلومتر از خطوط فرسوده شبکه روستایی تعویض خواهد شد، گفت: نیمی از دو هزار و 123 کیلومتری شبکه توزیع آب روستاهای تهران عمر مفید خود را از دست داده‌اند، بنابراین باید تا پایان برنامه ششم توسعه میزان هدر رفت به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه پرت آب در روستاهای تهران در حال حاضر به 38 درصد رسیده است، گفت: بخش زیادی از شبکه‌های آب‌رسانی روستاهای استان تهران دچار فرسودگی شده است، بنابراین تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از یک هزار کیلومتر از لوله‌های فرسوده شبکه تعویض خواهد شد که اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان نیاز دارد.

پوررجب روستاهای تحت پوشش را 412 روستا عنوان کرد که از طریق 430 منبع آب با دبی 3 هزار لیتر بر ثانیه، توزیع آب برای مشترکان انجام می‌دهند، اظهار داشت: تعداد مجتمع‌های آب رسانی 26 مجتمع بوده که 230 روستا تحت پوشش این مجتمع‌ها با جمعیتی بالغ بر 576 هزار و 110 نفر قرار دارند.

وی گفت: قرار است امسال 63 روستا را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتباری بالغ بر 254 میلیارد ریال به مجتمع‌های آبرسانی تجهیز کنیم که جمعیتی بالغ بر 165 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران با بیان اینکه تا پایان سال جاری 13 مجتمع آبرسانی روستایی تکمیل و وارد مدار خواهد شد، ادامه داد: با تکمیل واحدهای یاد شده، حدود 56 روستا با جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر تحت پوشش آب آشامیدنی شبکه قرار خواهند گرفت.

پوررجب خاطرنشان کرد: در راستای اجرای بندهای 6 و 18 راهکارهای بلندمدت طرح مقابله با آلودگی آب شرب تهران مصوب شورای عالی امنیت ملی و به منظور ارتقاء سطح بهداشت نسبت به مطالعات فاضلاب 36 روستای حوزه سد لتیان و 23 روستای حوزه سد ماملو اقدام شده است.

وی ادامه داد: کیفیت آب روستاهای استان تهران مطابق استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) است و هم‌اکنون 354 حلقه چاه وظیفه تامین آب 412 روستای استان را بر عهده دارند و روزانه سه هزار لیتر بر ثانیه آب با کیفیت از طریق چاه‌های یاد شده تولید و توزیع می‌شود.

پوررجب خاطر نشان کرد: کیفیت آب در تهران بسیار بالا است، بنابر این این دستگاه‌های تصفیه آب کلسیم و منیزیم موجود در آب را از بین می‌برد، بنابر این استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب توصیه نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش کیفیت آب روستاهای جنوب تهران (شهرستان ری) از روش نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب مجتمع شهید تهرانی استفاده شده است،‌ گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه سیار برای مراقبت از بهداشت آب در سیستم توزیع شبکه و مخازن هر روز از روستاها بازدید و نسبت به کلرسنجی و آزمایشات شیمیایی اقدام می‌شود.


منبع: فارس