کد خبر: ۴۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ 08 October 2018

چرنوبیل بدنام به نیروگاه انرژی خورشیدی تبدیل شد

نیروگاه هسته ای بدنام چرنویل که در سال ۱۹۸۶ تعطیل شده بود، به تازگی در قالب یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی مجددا آغاز به کار کرد.
به گزارش سازه نیوز پس از گذشت بیش از سی سال از انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل که بدترین فاجعه هسته ای تاریخ را به وجود آورد، یک نیروگاه انرژی خورشیدی بر روی باقیمانده های سایت هسته ای مذکور از روز جمعه به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

طرح یادشده موسوم به چرنوبیل خورشیدی توسط یک شرکت اوکراینی به نام Rodina و شرکت آلمانی AG به طور مشترک اجرا شده است.

به همین منظور بیش از 3700 صفحه خورشیدی در فضایی به وسعت 1.6 هکتار نصب شده اند و نکته جالب اینکه صفحات یادشده تنها 100 متر با راکتور 4 نیروگاه هسته ای چرنویل که محل اصلی وقوع فاجعه مذکور بود، فاصله دارند.

قرار است برق تولید شده از طریق این نیروگاه خورشیدی از اول جولای وارد شبکه توزیع برق کشور اوکراین شود. با توجه به آلودگی بالای رادیواکتیو منطقه یادشده که آن را به محلی نامناسب برای زندگی یا کشاورزی مبدل کرده، احداث یک نیروگاه خورشیدی از معدود گزینه های باقی مانده برای استفاده از آن بوده است.

ظرفیت تولید برق نیروگاه یادشده یک مگاوات در ساعت است که البته در مقایسه با ظرفیت 4000 مگاواتی نیروگاه هسته ای چرنوبیل رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود. اما قرار است این رقم در آینده به 100 مگاوات افزایش یابد.
منبع: مهر