کد خبر: ۴۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ 10 October 2018

مقایسه بازاری اوراق «تملی» و «تسه»

در شرایطی که هنوز رقابت جدی میان دو نماد «تملی» و «تسه» در بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شکل نگرفته، اوراق تسه بانک مسکن ارزش مبادلاتی بیشتری پیدا کرد.
به گزارش سازه نیوز، با گذشت بیش از هفت ماه از عرضه اوراق جدید تسهیلات مسکن توسط یکی از بانک‌های دولتی برای اختصاص حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن، هنوز رقابت چندانی در این حوزه و در شبکه بانکی شکل نگرفته است. این وضعیت البته غیرطبیعی نیست و همان‌طور که انتظار می‌رود، بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن موسوم به «تسه» با توجه به قدمت بیش از یک دهه‌ شکل‌گیری رونق بیشتری دارد و برای شناخته شدن بازار اوراق یک بانک دولتی که با نماد «تملی» در فرابورس قابل عرضه و فروش است، زمان بیشتری لازم است؛ ضمن اینکه در حال حاضر 24 نماد اوراق بانک مسکن که طی 24 ماه گذشته به واجدان شرایط اختصاص یافته و توسط آنها برای فروش عرضه شده است، در فرابورس قابل مبادله است، اما در مورد اوراق تملی تعداد نمادهای عرضه شده هنوز دو رقمی نشده است. فراوانی اوراق تسهیلات بانک مسکن به شکل خودکار بر جذب تعداد بیشتری از متقاضیان استفاده از تسهیلات خرید مسکن اثر مستقیم دارد و این بخش از بازار تبادل امتیاز تسهیلات خرید مسکن را گرم­تر از بخش دیگر بازار کرده است.

تازه‌ترین داده‌ها از معاملات روز گذشته اوراق تملی و تسه در فرابورس حاکی است، 80 فقره اوراق تملی از شش نماد مختلف مربوط به اوراق منتشر شده از اسفند پارسال تا مرداد امسال عرضه شده به فروش رسید. میانگین قیمت اوراق تملی مبادله شده در روز گذشته 52 هزار و 400 تومان بوده که در میان آنها ارزانترین نماد مربوط به اوراق اسفند پارسال (نماد تملی 612) و گران‌ترین آنها مربوط به اوراق منتشر شده در تیرماه به بهای 59 هزار و 400 تومان بوده است.

این در حالی است که تعداد اوراق تسه مبادله شده از 24 نماد مربوط به اوراق منتشر شده از دو سال قبل تاکنون، به حدود 90 هزار و 500 فقره رسید. میانگین قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن در معاملات دیروز 62 هزار و 500 تومان بود که نسبت به قیمت مهر سال گذشته، حدود 18 درصد معادل 13 هزار و 500 تومان ارزان‌تر است.

به این ترتیب هزینه تمام شده استفاده از تسهیلات از محل اوراق بانک مسکن در سال جاری حدود 18 درصد ارزان‌تر از رقمی است که سال گذشته در همین ایام بابت اخذ امتیاز استفاده از این تسهیلات بدون نوبت پرداخت می‌شد.

کارشناسان علل مختلفی برای ریزش قیمت اوراق مسکن در بازار رسمی فرابورس مطرح می‌کنند که مهم ترین آن کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در چند ماه اخیر است. در عین حال عامل دیگری که می‌تواند در کاهش قیمت اوراق اثرگذار تلقی شود، ورود یک بانک دیگر به جز بانک مسکن به بازار تسهیلات از محل اوراق برای اولین بار در کشور و به دنبال آن شکل‌گیری بازار اوراق تملی به عنوان رقیب اوراق تسه در بازار فرابورس است.

هر چند همان‌گونه که اشاره شد با توجه به قدمت اندک عرضه اوراق تملی، این رقابت هنوز چندان جدی نیست، اما طبعا در میان‌مدت این نماد اثر بیشتری بر حجم کل عرضه اوراق خواهد گذاشت و متقاضیان استفاده از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شبکه بانکی قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته درباره بانک تسهیلات‌دهنده خواهند داشت./منبع: هیبنا