کد خبر: ۴۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ 10 October 2018

هنوز قیمت‌ها در مسکن به ثبات نرسیده است

تثبیت مقطعی نرخ ارز باعث شده است که برخی از کارشناسان و رسانه ها به گمانه زنی ها درباره تاثیراین امر بر بازارمسکن بپردازند این درحالی است که برخی از کارشناسان براین باورند که با توجه به نوسانات نرخ ارزو چشم انداز مبهم اقتصادی تحت تاثیر تحریمها،هیچ اقتصاددانی با هیچ فرمولاسیونی نمی تواند حتی پیش بینی کوتاه مدتی درباره بازارمسکن داشته باشد.
به گزارش سازه نیوز، طی روزهای اخیر،کاهش اندک نرخ ارز،سبب شده است که برخی از کارشناسان به اظهار نظر و پیش بینی درباره تاثیر این اتفاق بر روی بازارهای مختلف و ازجمله بازارمسکن بپردازند به گونه ای که حتی برخی با طرح این ادعا که با توجه به اینکه حدود سی درصد از بازارمسکن با ارز در ارتباط است بنابراین ،بازار مسکن سی درصد شاهد کاهش قیمتها خواهد بود.در این بین البته به موزارت گمانه زنی ها درباره تاثیرکاهش نرخ ارز و تثبیت آن بر بازار مسکن ،برخی نیز به تاثیر تصویب لایحه CFT بر بازار مسکن پرداخته و شاخص ترین اظهار نظردر اینباره مربوط به سخنگوی کمیسیون عمران بود که با اطمینان اعلام کرد که تصویب لایحه مذکور سبب می شود که شاهد کاهش قیمت زمین و آپارتمان تا حدود 30 درصد باشیم.اما در عین حال در حال حاضر داغ ترین گمانه زنی درباره بازارمسکن مربوط به تاثیر کاهش جزیی نرخ دلار بر این بازار است.
در این زمینه دکتر حسین وکیلی اقتصاد دان در گفت وگو با خبرنگار صما تاکید کرد : اصولا تعادل اقتصادی و ثبات اقتصادی تضمین کننده روندها و پیش بینی سمت و سوی یک اقتصاد است یعنی در واقع اگر مسیر اقتصاد به سمت ثبات وآرامش و یک چشم انداز روشنی برای تثبیت اقتصادی نباشد، به طور متعدد نظریه ها و گمانه زنی های اقتصادی و دستورالعملهای اقتصادی چه در زمینه ارز ،کالاهای بهادار،املاک و مسکن ، صنایع بزرگ مثل خودرو و... فاقد اثربخشی وکارایی لازم است.

این اقتصاد دان فقدان ثبات اقتصادی را به عنوان عاملی قلمداد کرد که امکان پیش بینی اقتصاد را غیرممکن می کند و افزود: اگر چنین اتفاقی در مجموع در کل اقتصاد رخ ندهد نمی شود تضمین کرد که در واقع آِینده یک بخش از بازار به چه شکلی در خواهد آمد.

وکیلی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سرنوشت و تعیین نرخ ارز و ثبات و استقرار آن دریک محدوده مشخص قابل پیش بینی نیست و با در نظرگرفتن اینکه در مسیرتعیین نرخ ارز اتفاقاتی در مجموعه اقتصاد داخلی و خارجی وجود دارد که متضمن عدم اطمینان به تثبیت نرخ ارز است لذا می شود گفت که امکان پیش بینی های اقتصادی وجود ندارد.

وی با یادآوری این موضوع که بازار مسکن فقط سی درصد با نرخ ارز در ارتباط است تاکید کرد: نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازارهای سرمایه به حدی است که حتی علی رغم اینکه بازار مسکن هم که به هر حال صد درصد با بازار ارز مرتبط نیست و صرفا بیست الی سی درصد آن به این بازار مربوط و مابقی به داخل مربوط است ،به تبع نوسانات قیمتها در کلیه سطوح یک وضعیت تناسب ازخود نشان نمی دهد.

این اقتصاد دان با تاکید براینکه فعلا با توجه به نامشخص بودن نتیجه اعمال سیاستهای خارجی بر اقتصاد ایران علی الخصوص تصمیمات ایالات متحده و هدف قرار دادن شریان اصلی اقتصاد کشور پیش بینی ها سخت است گفت: باتوجه به این امر نمی توان پیش بینی کرد که نوسانات نرخ ارز و سایر مسایل بالادستی چه تاثیری بر اقتصاد ایران ، بازار ارز، طلا و کالاهای بهاد دار، بخش مسکن و.. به جای خواهد گذاشت.

وکیلی تاکید کرد که اساسا شرایط مبهم اقتصادی در جمع یک پازلی درست کردی که بعید است هیچ اقتصاد دانی بتواند یک فرمولاسیونی درست کند وحتی بتواند برای کوتاه مدت برای بازارهای سرمایه و از جمله بازارمسکن گمانه زنی کارشناسی و دقیقی انجام دهد.



منبع: صما