کد خبر: ۴۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ 10 October 2018

رد و بدل شدن پروژه‌های ساختمانی در بین افراد

واگذاری ساخت و ساز به افراد صاحب صلاحیت، لازمه دستیابی به ساختمان های خوب و باکیفیت است. از همین رو، به کارگیری مجریان ذی‎صلاح به عنوان یکی از گروه‌های دارای صلاحیت در بخش ساخت و ساز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
به گزارش سازه نیوز،  اما این در حالی است که تاکنون اجرای مجری ذی‌صلاح به دلیل ملاحظات اقتصادی و اجتماعی، در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور مغفول مانده و بر همین اساس، مسئولان سازمان نظام مهندسی، نبود خدمات مناسب در بخش اجرا را یکی از معضلاتی می دانند که موجب شده تا این سازمان ها مورد هجمه قرار بگیرند.
خدمات باکیفیت، شرط ارتقای جایگاه اجتماعی و حیثیتی مهندسان

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به ضرورت اجرای مجریان ذی‌صلاح تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم ساختمان های با کیفیت داشته باشیم و وضعیت مهندسان از نظر اجتماعی و حیثیتی ارتقا یابد، باید خدمات خوب و با کیفیت و صحیحی را در بخش ساخت و سازها ارائه دهیم.

علی طوماری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه شورای مرکزی همواره بر لزوم به کارگیری مجریان ذی‌صلاح تاکید دارد، ادامه داد: هرچند که طراحی خوب و نظارت دقیق به نوبه خود در کیفیت ساختمان ها بسیار مهم است، اما آنچه که درنهایت منجر به نتیجه مطلوب می‌شود، اجرای دقیق ساختمان است.

وی با ابراز تاسف از اینکه سازمان‌ها نظام مهندسی استان‌ها در بحث به کارگیری مجریان ذی صلاح چندان موفق نبوده‌اند، گفت: ما هنوز نتوانسته ایم در بخش مجری هم مثل حوزه طراحی و نظارت خدمات خوبی ارائه دهیم و همین امر باعث شده که مورد هجمه قرار بگیریم.

طوماری با اشاره به نقش هیئت مدیره های جدید سازمان های نظام مهندسی در اجرای مجریان ذی صلاح تاکید کرد: اگر هیئت مدیره‌های جدید می‌خواهند موفق شوند و سازمان نظام مهندسی را به جایگاه اصلی خود برگردانند، با توجه به فرهنگ مردم و شرایطی که در بخش اجرای ساختمان در جامعه وجود دارد که طبق آن، اکثر افراد علاقه‌مند ورود به به بخش ساخت‌وساز هستند، باید فکری شود که این موضوع را با برنامه‌ریزی انجام دهیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اگرچه وزارت راه و شهرسازی به این امر پرداخته، اما روشی که وزارتخانه ارائه داده، اجرایی و عملیاتی نیست و به عبارت دیگر متناسب با شرایط کشور و حداقل استان ما نیست.

وی در این راستا توضیح داد: در شیوه‌نامه‌ تبصره 2 ماده 24 که وزارت راه و شهرسازی ارائه داده، اجرایی شدن مجری ذی صلاح درآن دیده شده و اگرچه مدنظر داشته که این اتفاق بیفتد، اما روشی که ارائه شده، روش عملیاتی نبوده است.

طوماری در عین حال در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر غفلت وزارت راه از بحث مجریان ذی‌صلاح و پرداختن به حوزه های دیگری نظیر واگذاری امر کنترل و بازرسی ساختمان به شهرداری گفت: همه ما فعالان و مسئولان حوزه ساختمان هم سازمان‌ها و هم وزارتخانه‌ها از وزارت علوم تا راه و شهرسازی، هر کدام دچار کاستی بوده‌ایم.

وی با انتقاد از خروجی بی رویه دانشگاه ها در رشته های مهندسی گفت: به طور مثال در استانی که سه هزار مهندس لازم دارد، سی هزار مهندس فارغ‌التحصیل شده و این خود یک گرفتاری است که همه ما در بروز این معضل مقصر بوده‌ایم. اما امروز نباید به دنبال مقصر بگردیم، آنچه راهگشا است، ارائه پیشنهاد و راهکار و همدلی و وحدت است.

در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با انتقاد از عدم به کار گیری مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها گفت: پیشنهاد استفاده از مجری ذی صلاح چندین سال پیش در استان اصفهان داده شد. در حال حاضر مجری ذی صلاح در برخی استان ها اجرایی می شود که البته آن هم به صورت جدی نیست.

اکبر ربانی فرد با بیان این مطلب ادامه داد: متاسفانه در اکثر مناطق کشور، شرایط به نحوی است که یک شخص پروژه ای را می گیرد و بعد آن را به فرد دیگری واگذار می کند و موضوع مجری ذی صلاح هنوز چندان روشن نیست.

این مسئول با اشاره به ایرادات موجود در این بخش عنوان کرد: یکی از عیب های عمده این است که کسانی که پروژه را اجرا می کنند، شرایط و صلاحیت اجرای کار را ندارند و مردم به شدت از این وضعیت ضرر می بینند.

ربانی فرد یادآور شد: در چنین شرایطی، ساختمانی که ساخته می شود، کیفیت لازم را ندارد و علیرغم اینکه مالک سرمایه زیادی را از پول و وقت خود در این زمینه هزینه کرده است، اما محصولی که به دست می آورد از کیفیت خوبی برخوردار نیست.



منبع: صما