کد خبر: ۴۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ 15 October 2018

مالکان و فروشندگان مسکن به دنبال طمع‌ورزی بیشتر نباشند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با توجه به روند نزولی معاملات در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، مالکان و فروشندگان مسکن به دنبال افزایش قیمت و طمع‌ورزی بیشتر نباشند.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی قلی خسروی افزود: در ماه های اخیر روند کاهشی معاملات و اجاره مسکن در تهران همچنان ادامه داشته است زیرا تجربه به ما نشان داده با افزایش قیمت ها به تدریج خریداران کمتری وارد بازار می شوند.
وی به وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: هرچند در بازار متقاضیان خرید مسکن وجود دارند اما فروشندگان به امید افزایش قیمت ها از فروش ملک خود خودداری می کنند.
«فروشندگان در اشتباهند؛ توصیه من به آنها این است که به فروش واحدهای مسکن خود اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا با دریافت وجه ملک خود، می توانند ارزش افزوده بیشتری کسب کنند.»
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور در وضعیت بازار و قیمت های مسکن در نیمه دوم امسال نیز گفت: با توجه به رشد قیمت ها، بازار مسکن در نیمه دوم امسال به ثبات می رسد؛ اگر شرایط اقتصاد کلان کشور با دیپلماسی بهتر شود، وضعیت آینده بازار در نیمه نخست سال آینده نیز امیدوارکننده خواهد بود.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که از ابتدای امسال تا 20 مهرماه، در مقایسه با مدت مشابه پارسال در مجموع تعداد معاملات مسکن در کشور چهار درصد افزایش یافته است.
خسروی ادامه داد: در این مدت، ثبت مبایعه نامه ها (خرید و فروش مسکن) در کشور 24 درصد افزایش داشته اما در حوزه اجاره، شاهد کاهش 13 درصدی قراردادها بودیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، یادآورشد: در مدت یادشده در تهران شاهد روند کاهش معاملات بودیم، به طوری که مجموع معاملات (اجاره و مبایعه نامه) 14 درصد کاهش داشته است.
خسروی افزود: در مدت یاد شده روند خرید و فروش مسکن در تهران 12 درصد و اجاره نامه نیز 15 درصد کاهش داشته است که نشان می دهد قدرت خرید مردم در تهران با توجه به افزایش قیمت ها روند نزولی داشته و خریداران کمتری در بازار وجود دارند.
وی درباره رکود در بازار مسکن گفت: معتقدم در این بازار رکود وجود ندارد زیرا اکنون در بازار شاهد معاملاتی هرچند اندک هستیم.
 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شمار معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در شهریور امسال را 10 هزار و 300 واحد مسکونی اعلام کرد که نسبت به مردادماه و شهریورماه پارسال به ترتیب 13.9 و 33.5 درصد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 81 میلیون ریال بود که نسبت به مردادماه و شهریورماه پارسال به ترتیب 9.4 و 74.1 درصد افزایش یافت.
بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه پارسال مربوط به منطقه پنج به میزان 92.1 درصد و کمترین میزان رشد مربوط به منطقه 12 به اندازه 36.2 درصد تعلق داشت.
در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکن معامله شده 176 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن به میزان 35.4 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشت.
ارقام یاد شده نسبت به شهریورماه پارسال در منطقه یک 75.3 و منطقه 18 55 درصد افزایش نشان می دهد.

بانک مرکزی در این گزارش آورده است، در 6 ماهه نخست سال شمار معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 74 هزار و 900 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 12.1 درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه های شهر تهران 67 میلیون و 500 هزار ریال بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 50.5 درصد افزایش یافت.
توزیع فراوانی شمار واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در شهریورماه امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ' 50 تا 60 ' میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم 10.5 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند.
در شهریورماه توزیع حجم معاملات به گونه ای بود که 54 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شد.



منبع: ایرنا