کد خبر: ۴۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ 17 October 2018

نظام‌مهندسی با خودکنترلی مانع بروز تخلفات شود

مراسم تجلیل از منتخبان هشتمین دوره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران به همت انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران 24 مهرماه سال جاری برگزار شد.
به گزارش سازه نیوز، مراسم تجلیل از منتخبان هشتمین دوره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران به همت انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران با حضور زهرا نژاد بهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، سید محمد غرضی رئیس اسبق شورای مرکزی، طاهری رئیس اداره استاندارد تهران، موسوی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران و زارع‌حقیقی رئیس انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران برگزار و از منتخبان هشتمین دوره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران و پیشکسوتان انجمن سازه های فولادی تقدیر شد.
در این مراسم عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، رئیس اداره استاندارد تهران و رئیس انجمن مذبور سخنرانی داشتند.

هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در ابتدای این مراسم بابیان اینکه امیدواریم پیوند اعضای هیئت‌مدیره هشتم قوی‌تر و مستحکم‌تر از قبل باشد گفت: اگر قرار باشد نهادهای مدنی نیز مانند نهادهای دولتی از ابزار حکومتی و اقتدار حاکمیتی برخوردار باشند در تداوم فعالیت دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

زهرا نژاد بهرام بابیان مطلب فوق افزود: بنابراین تنها مکانیسمی که می‌تواند نهادهای مدنی را قدرتمند کند باهم بودن و مشارکت است.

وی بابیان اینکه قبل از انتخابات هیئت‌مدیره هشتم به دنبال افزایش مشارکت رأی‌دهندگان بودیم گفت: به‌طور حتم با مشارکت حداکثری می‌توانیم تأثیرگذارتر در موفقیت‌های خوبی در فعالیت‌های نظام‌مهندسی داشته باشیم.

نژاد بهرام گفت: در انتخابات امسال بیش از 500 نفر به تعداد شرکت‌کنندگان انتخابات امسال افزوده‌شده اما این تعداد افزایش کافی نیست.

وی گفت: پایین بودن آرا به‌رغم تلاش‌های متعدد بیشتر گریبان انجمن‌های صنفی را خواهد گرفت.

نژاد بهرام بابیان اینکه هم‌اکنون زمان مناسبی برای تحلیل عدم مشارکت بالای مهندسان در انتخابات است عنوان کرد: این مشکلات با همفکری انجمن‌ها صنفی قابل‌بررسی و حل است.

عضو شورای شهر استان تهران در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه جدایی از مباحث مشارکت، مشکلاتی گریبان گیر دو تن از منتخبان هشتیم سازمان نظام‌مهندسی شده است گفت: مشکلات ایجادشده در خصوص دو تن از منتخبان لازم است وزارت راه و شهرسازی بازنگری‌هایی نسبت به این رفتارها داشته باشد؛ و در ثانی نیاز است انجمن‌های صنفی مطالب گر آرای کسب‌شده این دو تن در انتخابات سال جاری باشد چراکه این دو تن جز منتخبان انجمن‌های صنفی هستند.

نژاد بهرام گفت: انجمن‌های صنفی باید به‌صورت مستقیم با وزارت راه و شهرسازی در خصوص این چالش‌ها نشست داشته باشند. چراکه یکی از مشخصات انجمن‌های صنفی و مدنی گفت‌وگو است و نیاز است از این نوع امتیازات استفاده بهتری شود.

هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در ادامه گفت: همچنین نیاز است اعضای منتخب جدید ارتباط تنگاتنگی با شهرداری‌ها داشته باشند. آنچه مهم است ارائه خدمات به شهروندان است؛ و سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان یک‌نهاد مردمی وظیفه امینت و کیفیت سازه‌ها را بر عهده دارد و مردم به اعتبار این مسئولیت‌های سازمان نظام‌مهندسی حس امنیت در سازه‌ها را کسب می‌کنند.

وی گفت: اگر سازمان نظام‌مهندسی نمی‌تواند نظارت‌های دقیق، آموزش‌های اصولی، اعتمادسازی بر مردم و اعضای مهندس خود داشته و قادر به برقراری ارتباط لازم با شهرداری نیست باید این عرصه مسئولیت را ترک کند.

نژاد بهرام گفت: به‌هرروی لازم است سازمان نظام‌مهندسی نظارتی بیشتری به گواهی‌های وصولی خود داشته باشد؛ و حتی اگر نیاز است در دستورالعمل خود بازنگری داشته باشد.

وی بابیان اینکه قبل از محاسبه دیگران خودتان را محاسبه کنید. گفت: تهران با جمعیت بالای 8 میلیون نفر نیازمند سازمان قوی و توانمند است و خودکنترلی نشان دهندگی بالندگی یک سازمان است.

نژاد بهرام گفت: انتظار ما از سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان سازمان پویا و متخصص این است که با خودکنترلی مانع بروز تخلف و اشتباهات باشد.

وی درنهایت عنوان کرد: آیین‌نامه‌های مصوب سازمان نظام‌مهندسی تابلوی مهندسان است و باید مهندسان به تک‌تک این تابلوها توجه داشته باشند.

در ادامه همین مراسم رئیس انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران بابیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود نظام‌مهندسی می‌تواند با واگذاری خدمات خود به صنوف موجب ارتقای کیفیت ساخت‌وساز باشد گفت: با کوچک‌سازی بدنه سازمان زمینه چابکی نظام در جهت ارائه خدمات بیشتر به جامعه مهندسی را فراهم آورد.

زارع حقیقی گفت: عدم تناسب حق‌الزحمه ناظریان با حجم کار و مسئولیت محوله موجب ناکارآمدی مهندسان ناظر شده و به‌تبع آن مشکلات فراوانی را بر نظام‌مهندسی ایجاد کرده است.

وی گفت: با واگذاری بخش‌های تخصصی ساختمان به سازندگان صنفی مسئولیت این خدمات متوجه صنوف بوده و از حجم مسئولینت ناظران کاسته خواهد شد؛ و به دنبال آن ارتقای کیفیت ساختمان‌ها پدید خواهد آمد.



منبع: صما