کد خبر: ۴۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ 17 October 2018

فاجعه بزرگ در کمین صنعت ساختمان با حذف آزمایش های تیرچه

رییس انجمن سازندگان مسکن وساختمان با تاکید براینکه تنها راه افزایش ایمنی و کیفیت ساختمانها بهره گیری از مجریان صاحب صلاحیت است، هشدار داد: حذف برخی آزمایشات محصولات ساختمانی باعث شده با فاجعه بزرگی در صنعت ساختمان مواجه شویم.
به گزارش سازه نیوز، شهاب سعادت اظهار کرد: با توجه به گسلهای شهر تهران و جمعیت بسیار بالای این شهر و تجمیع مراکز  اداری ،سیاسی، تجاری در این شهر کیفیت ساخت و ساز بیش از بسیاری از شهر ها در تهران مهم است.

وی گفت: ولی متاسفانه شاهد آن هستیم اکثر ساخت و ساز ها در شهر تهران توسط افراد فاقد صلاحیت و بدون صدور شناسنانه فنی در حال انجام است و این فرآِیند باعث پایین آمدن کیفیت ساختمانها و کم شدن عمرآنها و آسیب پذیری بسیار بالای ساختمانها ‌شده است .

وی با یادآوری این موضوع که  سالانه میلیاردها تومان سرمایه به خاطر نبود افراد دارای صلاحیت و مهارت فنی و عدم استفاده از مصالح استاندارد در پروژه های ساختمانی از بین می رود و به راحتی عده ای با جان و مال مردم بازی می کنند تاکید کرد:قانونگذار برای ارتقا کیفیت ساختمان ها و ایمن شدن آنها وجلوگیری از پایمال شدن حقوق مصرف کننده نهایی به خوبی استفاده  سازندگان و مجریان دارای صلاحیت را در قانون آورده است ولی متاسفانه این قانون به صورت کامل اجرا نمی شود و همین امر باعث شده کیفیت ساخت و سازها در شهر  تهران به پایین ترین حد استاندارد های جهانی برسد.

سعادت گفت: تنها راه حفظ جان و مال مردم  استفاده از افراد حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت و حضور دائم انها در تمامی مراحل اجرای ساخت و استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت  است  که متاسفانه در اجرای این قانون کوتاهی های بسیاری انجام شده است.

وی گفت: انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در حال حاضر و با کمک تعداد از مسولان سازمان نظام مهندسی و شهرداری و دیگر انجمنهای صنعت ساختمان به دنبال اجرای کامل استفاده از سازندگان  است.در این بین باید به دنبال استاندارد سازی و استفاده از مصالح با کیفیت نیز بود که یکی مهمترین انها که دارای مصرف بسیار بالایی در ساختمانهامی باشد تیرچه بتنی است.

رییس انجمن سازندگان مسکن وساختمان گفت: این امردرحالی است که متاسفانه به نام استاندارد سازی و صنعتی سازی اخیرا استفاده از دستگاهی  برای ساخت تیرچه اجباری شده است که درکمال تعجب انجام تعدادی از آزمایشات مهم از محصول نهایی آن حذف شده است و این امر باعث عدم اطمینان به تیرچه های تولیدی دستگاهای مونتاژ داخل شده اند.

وی تصریح کرد: اگرقرار باشد به اسم صنعتی سازی در بقیه مصالح ساختمانی نیز بخواهیم آزمایشات پای کار را حذف کنیم و به نام استاندارد سازی ؛آیین نامه های موجود و استاندارد های جهانی را کنار بگذاریم  با فاجعه ای بسیار بزرگ در صنعت ساختمان مواجه می شویم.