کد خبر: ۴۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷ 30 October 2018

صنعتی سازی انقلابی در ساخت و ساز

صنعت ساختمان در هر کشوری یکی از مهم ترین و اصلی ترین صنعت های هر کشور محسوب می شود چرا که هم می تواند آمار اشتغال را افزایش دهد و هم اینکه موجب رشد و شکوفایی در کشور شود.
به گزارش سازه نیوز، الهام ثابت:گفتنی است صنعتی سازی ساختمان می تواند موجب ارتقا کیفیت ساخت و ساز شود که در سایه این مهم عمر مفید ساختمان ها نیز افزایش خواهد یافت، متاسفانه امروزه صنعتی سازی با مشکلات عدیده ای در کشور مواجه است که همین امر مانع رونق و گسترش این مهم شده است تا جایی که به راحتی می توان این ادعا را داشت که امروزه صنعت ساختمان سازی در ایران با مشکلات عدیده ای مواجه است.
بدیهی است دولتها و همچنین شرکتها و انبوه سازان سعی کردند که از این صنعت استفاده کنند تا علاوه بر بهره وری اقتصادی، کمکی به حل بحران مسکن در ایران انجام دهند. علیرغم این تلاشها صنعتی سازی ساختمان در ایران دارای مشکلات و معایب زیادی می باشد. این مشکلات گاه باعث از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان به این نوع سبک ساخت و ساز می شود و گاه باعث خالی ماندن خانه های ساخته شده توسط سازندگان صنعتی می شود. 

طي چند دهه گذشته، تلاش هايي جهت پيشبرد صنعت ساختمان در ايران، از قبيل توليد صنعتي و يا واردات فناوري کشورهاي توسعه يافته صورت گرفته که با شکست مواجه شده است و از طرفي روش هاي متعارف و رايج در صنعت ساختمان ايران و به خصوص بخش مسکن، جوابگوي نياز جمعيت رو به رشد، نخواهد بود. با توجه به شرايط موجود، ساختمان هاي صنعتي تنها راه حل عملي براي برطرف کردن مشکلات کنوني مسکن در ايران از قبيل کمبود مسکن و کيفيت پايين آن خواهد بود.
کمبود مسکن و نبود سيستم ساختماني مناسب جهت جبران اين کمبود، مهمترين دليل انجام اين تحقيق و ارايه راه حل، اصلي ترين هداف آن است. در راستاي تحقق بخشيدن به اين هدف، بايد در نظر داشت که نه روش هاي رايج ساخت و ساز، و نه روش هاي مدرن وارداتي، هيچکدام به تنهايي نمي توانند مشکلات موجود را برطرف نمايند؛ بلکه براي حل اين مشکلات ترکيبي از اين دو لازم است.
در پایان باید خاطر نشان کرد که با توجه به وجود گستردگی بافت فرسوده در کشور می توان امید داشت که با استفاده از صنعتی سازی و همچنین انجام حمایت های لازم بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت ساختمان سازی در کشور برداشته شود و در سایه آن شاهد ایجاد تغییر و تحولات اساسی در این حوزه باشیم.