کد خبر: ۴۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ 31 October 2018

گسل زاگرس مرتفع دلیل زمین‌لرزه‌های زاغه لرستان

دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و شهرسازی با اشاره به جزئیات زلزله زاغه استان لرستان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد گسل مرتفع زاگرس دلیل این زلزله بوده است.
به گزارش سازه نیوز، دکتر علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله زاغه استان لرستان توضیح داد: سه زمین لرزه با بزرگی 3.6 ، 2.8 و 4.1 در استان لرستان در 28 کیلومتری جنوب شرق خرم آباد این استان رخ داد.

وی با بیان اینکه بعد از ثبت زمین‌لرزه 4.1 دو زمین‌لرزه دیگر در مجاورت هم به وقوع پیوستند، ادامه داد: علاوه بر آن در چند روز قبل فعالیت لرزه‌ای در منطقه منجر به رخداد چند زلزله خفیف دیگر نیز شده بود.

بیت‌اللهی رومرکز این زمین‌لرزه‌ها را به فاصله تقریبی 20 کیلومتری شهر زاغه (نام قدیمی آن سکوند) بوده است. این شهر دارای جمعیت بیش از 2700 نفر است و این زمین لرزه در سمت جنوب غربی آن جانمایی شده است. البته چند آبادی نسبتا بزرگ دیگر با جمعیت بیش از 500 نفر طبق آمار 1395 قرار دارند.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات زلزله "ایمان آباد"، "سیف آباد" و "سردار آباد" را از جمله روستاهای نزدیک به کانون زمین‌لرزه نام برد که در حدود 5 کیلومتری رومرکز زلزله‌ها و در سمت شمال شرقی آن قرار دارند، خاطر نشان کرد: منطقه به لحاظ وجود گسل‌های بزرگ زاگرس (گسل اصلی جوان زاگرس (MRF) و گسل زاگرس مرتفع (HZF) ) از نظر تکتونیکی فعال و زمین‌لرزه‌های بزرگی در این گستره به وقوع پیوسته است.

بیت‌اللهی اضافه کرد: از آنجا که زمین لرزه‌های رخ داده بر روی گسل زاگرس مرتفع جانمایی می‌شوند، می‌توان گفت که همین گسل، به عنوان گسل مسبب زمین لرزه‌های منطقه زاغه استان لرستان است.

به گفته وی امتداد گسل زاگرس مرتفع به سمت شمال غرب از محدوده شهر بزرگ "خرم آباد" عبور می‌کند که شایان توجه جدی است. در شکل‌های زیر موقعیت زمین لرزه‌ها نشان داده شده است:



منبع: ایسنا