کد خبر: ۴۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ 31 October 2018

تاکید بر ساخت شهرهای پایدار و تاب آور در "روز جهانی شهرها"

سازمان ملل متحد ۳۱ اکتبر هر سال را به عنوان "روز جهانی شهرها" برگزیده است که انتظار می رود این روز به شدت جامعه بین المللی را در زمینه شهرنشینی جهانی ترقی داده و همکاری‌ها میان کشورها را در جهت دستیابی به فرصت‌ها و پرداختن به چالش‌های شهرنشینی و کمک به توسعه پایدار شهری در سراسر جهان بهبود بخشد.
به گزارش سازه نیوز، شعار کلی روز جهانی شهرها با عنوان "شهر بهتر، زندگی بهتر" و عبارت "ساخت شهرهای پایدار و تاب آور" به عنوان شعار ویژه امسال برای این روز برگزیده شده است. چرا که شهرها به حمایت نیاز دارند تا به تاب آوری رسیده و ظرفیت خود را برای فرا گرفتن تأثیر خطرات، حفاظت و نگهداری حیات انسانی و محدود کردن آسیب و تخریب دارایی‌های عمومی و خصوصی در حالی که همچنان به ارائه زیرساخت‌ها و خدمات پس از یک بحران می‌پردازند، توسعه دهند.

میمونه مهد شریف، دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد به همین مناسبت پیامی منتشر کرده است. وی در ابتدای این پیام با اشاره به این که ماه اکتبر، ماهی است که به آگاه سازی در خصوص چالش‌ها، موفقیت‌ها و پایداری شهری که تمام شهرها و سکونتگاه‌های انسانی در سراسر جهان با آن مواجه هستند، اختصاص یافته و "اکتبر شهری" نامیده شده است، نسبت به برگزاری رویدادهای متعددی در سراسر جهان در ماه جاری ابراز خرسندی و اعلام کرد: در این ماه بیش از 100 رویداد در نزدیک به 50 شهر و 30 کشور رخ داده است. برای "روز جهانی شهرها" در 31 اکتبر انتظار می‌رود حدود 20 رویداد در سراسر جهان برگزار شود و برنامه‌های رسمی این روز امسال در شهر "لیورپول" انگلیس برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این که "اکتبر شهری" فرصتی مغتنم برای افزایش آگاهی جهانی در مورد اهمیت شهرها و سکونتگاه های انسانی در ساخت شهرهای پایدار و تاب آور است، پایداری و تاب آوری را تعهد اساسی دستور کار جدید شهری خواند.

وی در ادامه افزود: امروزه بسیاری از شهرها با طیف وسیعی از تهدیدات مصنوع انسان و محیط، از خشکسالی، سیل و آتش سوزی گرفته تا بحران های اقتصادی، بیکاری، شیوع بیماری، مهاجرت، جنگ و درگیری مواجه هستند. بنابراین "روز جهانی شهرها" فرصتی مغتنم برای کشورهای عضو و کارکنان بخش سکونتگاه های سازمان ملل متحد است تا نیاز به افزایش تاب آوری در برابر خطرهای ساخت انسان و طبیعت را برجسته سازند.

دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد با تاکید بر این که اگر شهرها برای افزایش تاب آوری خود سرمایه‌گذاری نکنند، تنها هزینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و شرایط ناگوار انسانی در آن ها افزایش خواهد یافت، بیان کرد: تنها کافی است که اخبار را بخوانیم تا از بلایای متعددی که شهرها و سکونتگاه های انسانی در همه جا از ثروتمند تا فقیر، توسعه یافته تا در حال توسعه، خانواده‌های آسیب‌دیده و کل جوامع را درگیر می‌کند و ایجاد آشفتگی ها و چالش هایی که می تواند تا سال‌ها ادامه یابد، آگاه شویم.

او همچنین با اشاره به این نکته که شهرها مخلوطی ناهمگون هستند که در آنها نابرابری‌ها تشدید شده و منجر به ناآرامی‌های اجتماعی و افزایش احتمال وقوع درگیری ها می شوند نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود تاب آوری سرمایه گذاری عاقلانه ای است.

میمونه مهد شریف با بیان این که مردم در شهرها روزانه بیش از پیش خانه می‌سازند و در نتیجه میزان خطر نیز افزایش می یابد، اعلام کرد: ما باید راه های نوآورانه و انعطاف پذیری برای پیش‌بینی تهدیدهای انسان ساخت یا طبیعی پیدا کنیم، از شهرها و ساکنین آنها محافظت کنیم و آنها را قادر به انطباق پذیری، ادامه بقا و رشد سازیم.

وی افزود: در بسیاری از بلایای طبیعی اغلب آسیب پذیرترین افراد شامل زنان، جوانان، فقرا، پناهندگان و کسانی که در حال جابه‌جایی هستند مانند مهاجران و افراد آواره سخت ترین ضربه ها را تجربه می‌کنند و کمترین توانایی را برای رویارویی با آن دارند. در عین حال در سال جاری شاهد وقوع بلایای طبیعی و ویران کننده در کشورهای شمال دنیا بودیم که نشان دهنده اهمیت تاب‌آوری برای همگان دانست.

وی با اشاره به این آمار که بدون اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی که تنها یک جنبه از تاب آوری محسوب می شود، حدود 77 میلیون شهروند در معرض خطر فقر قرار خواهند گرفت، تاکید کرد: تاب آوری شهری تنها به معنای ساختن زیرساخت‌های قوی نیست بلکه نیازمند سامانه قوی اقتصادی، اجتماعی و حکمرانی برای حمایت از تاب آوری کالبدی و غیرکاربردی و ناملموس است.

او افزود: اگر شهرها در حال حاضر بر تاب آوری سرمایه گذاری نکنند، هزینه‌هایشان بعدها افزایش خواهد یافت. زیان‌های اقتصادی فعلی ناشی از بحران ناپایدار هستند و با به حرکت در آوردن توانایی دستور کار توسعه جهانی و حرکت در جهت ریشه‌کن کردن فقر چالش دیگری برای کشورها ایجاد می‌کنند.

وی با اعلام این که برنامه متحد از راه های مختلفی از ایجاد تاب آوری پشتیبانی می‌کند، گفت: ما به جوامع فقیر و حاشیه نشین از طریق راه های عملی برای انطباق با تغییرات اقلیمی، افزایش فراگیری اجتماعی از طریق ترویج حکمروایی و برنامه ریزی مشارکتی، رسیدگی به حقوق زمین و مالکیت، ایجاد دسترسی به استانداردهای زندگی بهبود یافته و ایجاد ابزارهای تعاملی کمک می کرده و همچنین از جوامع مختلف از پاراگوئه تا موزامبیک، سریلانکا تا سومالی حمایت می‌کنیم. برنامه اسکان بشر ملل متحد همچنین از کشورها برای بهبود استانداردهای ساخت و برنامه ریزی خود قبل و بعد از بحران حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد با اشاره به این که نیاز به شهرهای تاب آور در آرمان های توسعه پایدار، توافقنامه پاریس برای تغییرات اقلیمی، چارچوب سندای و دستور کار جدید شهری به رسمیت شناخته شده است، اعلام کرد: تاب آوری شهری تنها به معنای ایجاد زیرساخت‌های مقاوم نیست بلکه به سامانه اقتصادی، اجتماعی و حکمرانی مداوم نیز نیاز دارد.

وی در پایان با بیان این که برنامه اسکان بشر ملل متحد خواستار اقدام برای ایجاد شهرهای پایدار و تاب آور برای محافظت از جمعیتی شهریِ امروز، فردا و آینده است از جامعه جهانی برای همکاری با یکدیگر نه تنها در جهت حفاظت از شهرها بلکه حصول اطمینان از پاسخگویی در مقابله با بحران‌ها و تبدیل چالش‌ها به راه حل ها و راه حل ها به فرصت ها دعوت به عمل آورد.



منبع: ایسنا