کد خبر: ۴۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ 03 November 2018

دست دلالان در بازار مسکن اهواز

برخی از مشاوران مسکن در اهواز معتقدند که افزایش قیمت مسکن در این شهر به دلیل ورود برخی از دلالان در عرصه بنگاه داری مسکن است.
به گزارش سازه نیوز، نوسان بازار ارز در روزهای گذشته و رویای یک شبه پولدار شدن و چند برابر کردن دارایی در اهواز سبب شد که خیلی از سرمایه داران به بازار مسکن هجوم ببرند. همین موضوع سبب شد که قیمت مسکن در برخی از نقاط اهواز بیش از دو برابر هم افزایش یابد.

گرچه همین افزایش قیمت و هجوم به بازار مسکن سبب رونق بازار شد اما خیلی زود تب رشد قیمت مسکن در اهواز فروکش کرد تا هم برخی از اقشار جامعه به خانمان بمانند و هم املاک میلیاردی روی دست قشری دیگر باد کند.

یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: زمستان گذشته بود که تصمیم به خرید خانه گرفتم و وقتی به مشاور املاک مراجعه کردم گفتند که تا خردادماه 97 صبر کن تا بتوانی یک خانه مناسب خریداری کنی.

سمیر براجعه می‌افزاید: امیدوار بودم با پولی که داشتم در یکی از مناطق خشایار اهواز خانه‌ای بخرم اما یک‌هو قیمت‌ها بالا و بالاتر رفت و من نتوانستم خانه‌ای بخرم. این موضوع از نظر روحیه تأثیر منفی روی خانواده من گذاشت چرا که دلمان می‌خواست بعد از سال‌ها جشن خانه دار شدن را بگیریم.

وی بیان می‌کند: من قبل از اینکه خانه بخرم همه طلاهای همسرم را فروخته بودم و وقتی دیدم نمی‌توانم خانه بخرم با اصرار او دوباره با همان پول‌ها طلا خریدم و خوشبختانه از این بابت ضرری نکردم اما هنوز هم به این مسئله فکر می‌کنم که اگر دوباره طلا نمی‌خریدم و قیمت طلا رشد نمی‌کرد چه میزان باید ضرر مالی می‌کردم. این‌ها در واقع سود و جلوگیری از ضرر نیست چرا که من نتوانستم به هدفم که همان خرید خانه است برسم و حالا دوباره باید سال‌ها صبر کنم.

یکی از مشاورین املاک در منطقه خشایار می‌گوید: برخی از بساز و بفروش‌ها و سرمایه داران توانستند در این چند ماهه سود میلیونی مسب منند چرا که قیمت یک خانه از 200 میلیون تومان به حدود 350 میلیون تومان رسید و همین موضوع برای آنها سود هنگفت داشت.

سعید عبیات می‌افزاید: برای ما یک رونق نسبی ایجاد شد اما چون قیمت املاک به صورت غیرواقعی بالا رفت دوباره رکودی سنگین بر بازار حکم فرما شد و حالا دوباره باید چند سال منتظر باشیم که این رکود از بین رود.

این دیگر کار و کاسبی نیست و ما هم باید به فکر یک کار بهتر باشیم، این‌ها بخشی از حرف‌های یکی از مشاوران املاک در منطقه گلستان است. اسکندری می‌‌گوید: تا وقتی که در ایران نگاهی سرمایه‌ای به املاک کنند ما شاهد این اوضاع هستیم که دو سه سال رکودی سنگین بر بازار سایه می‌افکند و یک رونق کاذب چندماهه ایجاد می‌شود و دوباره رکود.

وی ادامه می‌دهد: با این اوضاع نمی‌توانیم در بازار کار کنیم چرا که یک روز میلیونر هستیم و روزی دیگر زیر خط فقر دست و پا می‌زنیم. شاید از نظر عده‌ای ما در همین رشد کاذب بازار به سود قابل توجهی دست پیدا کردیم اما از نظر اقتصادی ما آرامش نداریم چرا که نگران فردا هستیم.

این مشاور املاک بیان می‌کند: بازار املاک در اهواز به دست برخی از دلالان و میلیاردرها اداره می‌شود و همین موضوع سبب شده که ما روز به روز شاهده انباشت سرمایه برای عده‌ای و بی خانمان شدن عده‌ای دیگر باشیم.

وی می‌افزاید: بیش از دو دهه است که در کار املاک هستیم و قاطعانه می‌گویم که دولت باید برای کنترل بازار وارد عمل شود چرا که این بی ثباتی اقتصادی امنیت و آرامش مردم را سلب می‌کند. ما در هول و ولا زندگی می‌کنیم و این نگرانی طبیعتاً روی سلامتی و دیگر بخش‌های زندگی‌مان هم تأثیر منفی می‌گذارد.

طرف میلیاردر است و سالی بیش از 50 واحد مسکونی و تجاری می‌سازد، برای فرار از دادن کمیسیون بنگاه، یک مجوز کسب می‌گیرد و این دفتر مشاوره، محلی برای دلالی‌اش می‌شود. این‌ها بخشی از اظهارات یک مشاور املاک در منطقه سپیدار است که معتقد است در سال‌های اخیر مجوز کسب و کار به مشاورین املاک بدون ضابطه صادر شده است.

او می‌گوید: به نظرم باید برای بنگاه‌دارها محدودیت معاملاتی ایجاد شود چرا که برخی از دلال‌ها برای سود بیشتر قیمت‌های غیرواقعی روی املاک خود می‌گذارند و با ایجاد یک فضای کاذب قیمت‌ها را بالا می‌برند.

این مشاور املاک بیان می‌کند: در هر دفتر مشاور املاک که وارد شوید دو سه نفری نشسته‌اند و ترس را در دل مشتری‌ها می‌اندازند که اگر خانه نخرید فردا نمی‌توانید صاحب خانه شوید. همین افراد هستند که در بازار مسکن سبب ایجاد اختلال شده‌اند. باید با آنها برخورد شود و این‌ها چیزی نیست که به کارهای اطلاعاتی نیاز داشته باشد فقط کافی است یک روز در بازار مسکن بچرخید تا دلال‌ها را بشناسید.

 بخش مسکن برای سرمایه‌گذارش و بورس بازی جذابیت دارد و نتیجه آن افزایش قیمت مسکن بیش از متوسط اقتصاد است از اوایل دهه 70 تا 90 متوسط رشد یک متر مربع بیش از 2.5 برابر CPI بوده است. به این ترتیب دارایی به سمت مسکن رفته و  بلوکه شدن دارایی در مسکن باعث شده سرمایه‌گذاری مازاد بیش از تقاضا شده و نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد و رشد بلند مدت در اقتصاد است.

اصلاح سیاست‌های کلان موثر بر بازار مستغلات، ثبات قیمت، توسعه بازار سرمایه و اصلاح سیاست‌های اعتباری اتکای شهرداری به درآمدهای  پایدار و استفاده از سیاست‌های مالیاتی از جمله اقداماتی است که باید برای ساماندهی بازار مسکن انجام شود.


منبع: فارس