کد خبر: ۴۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ 04 November 2018

ارائه تخفیفات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران برای بازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه تخفیفات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران برای بازآفرینی شهری خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سازمان نوسازی شهر تهران و شرکت بازآفرینی شهری ایران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با تأکید بر اینکه توسعه فضاهای عمومی شهری یکی از محورهای اصلی برنامه بازآفرینی است، اظهار کرد: توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی از دیگر برنامه‌های بازآفرینی شهری است.

وی افزود: دولت در این زمینه در حد بضاعت خود کمک‌های لازم را ارائه کرده و کسری 4 هزار میلیارد تومانی تأمین شده است و با این مبلغ خدمات روبنایی و زیربنایی ارائه می‌شود.

عشایری با بیان اینکه نقش دولت در این زمینه حمایتگری است، گفت: منابع اولیه احیا شده است و ایجاد مشوق‌ها باقی مانده که اصلی ترین بازیگر این موضوع شهرداری‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام تخفیف‌ها و تشویق‌هایی که مشمول حال مناطق محروم کشور می‌شوند، شامل بازآفرینی شهری نیز می‌شود، در همین راستا تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در این زمینه تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری یک برنامه اجتماعی با پیوست کالبدی است، افزود: امیدوارم بتوانیم در راستای تولید یک صد هزار واحد مسکونی گام برداریم. سازمان نوسازی بافت فرسوده امروزه با ایجاد تسهیل‌گری‌های لازم، خواسته‌ها و کمبودهای محلات را تأمین می‌کند.

عشایری درخصوص طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران_تبریز در منطقه 17 و 18 گفت: این فضای 50 هکتاری بهترین فرصت برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این محلات و بهترین فضا برای ارتقای زیست پذیری شهر تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مسابقه بازآفرینی شهری در طراحی این فضا گفت: از تمام متخصصین داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا طرح‌های خود را در این خصوص ارائه کنند.

وی افزود: طرح استفاده از اراضی دولتی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است که این اراضی باید 15 روز پس از تحویل در اختیار توسعه گران قرار گیرد.

عشایری تصریح کرد: صحبت‌های اولیه درخصوص واگذاری تمام اختیارات دولت درخصوص بازآفرینی شهری به جز صدور صلاحیت به شهرداری‌ها انجام شده است.

وی افزود: پس از امضای تفاهم نامه‌هایی، این موضوع منوط به اعلام آمادگی شهرداری‌ها تصویب می‌شود.

عشایری گفت: تمام تخفیف‌هایی را که شهرداری درخصوص طرح بازآفرینی شهری به سرمایه گذاران اعطا می‌کند باید توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود. همچنین سالانه 35 میلیارد تومان برای انشعابات باید تخفیفات لازم لحاظ شود.

وی افزود: اعطای وام 9 درصدی بدون سپرده گذاری از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار سرمایه گذاران بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد.

عشایری درخصوص نگرانی سرمایه گذاران نسبت به فرآیند تقاضا گفت: در صندوق یکم متقاضیان مسکن بیش از 500 هزار سپرده گذاری صورت گرفته است، این افراد کسانی هستند که نیاز اصلی آن‌ها مسکن است، سود بانکی آن‌ها را از 9 درصد به 6 درصد کاهش داده ایم.