کد خبر: ۴۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ 05 November 2018

کمک‌های بلاعوض به مردم زلزله‌زده کرمانشاه افزایش یابد

نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی از مسئولین و رئیس جمهور درخواست کرد تا با توجه به درپیش بودن فصل سرما، روند پی‌گیری و رسیدگی به مردم مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه متوقف نشده و با اولویت پی‌گیری شود.
به گزارش سازه نیوز، فرهاد تجری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ضمن گرامیداشت ایام 13 آبان از حضور مردم در این روز قدردانی کرد و گفت: در شرایطی که استکبار جهانی فشار را به مردم ما بیشتر کرده بود، این حضور پیام کوبنده همیشه مردم ایران به رئیس جمهور همیشه مهجور آمریکا و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود که امیدوارم حکام فاسد آمریکا این پیام را بگیرند که ملت ایران با تهدید، تحریم و جنگ از مسیر استقلال خود عقب نشینی نخواهند کرد و رفتارهای منفعلانه آمریکا مردم ما را مصمم تر از گذشته خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به سالروز حادثه زلزله سال گذشته در کرمانشاه خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: علیرغم زحمات و پی‌گیری‌ها هنوز مردم زلزله زده با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و مستحضرید با فصل سرما رو به رو هستیم لازم است کما فی‌السابق روند خدمت رسانی به مردم زلزله زده با اولویت پی‌گیری شود.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی در کشور و تغییر ناگهانی قیمت اجناس و مصالح ساختمانی مردم زلزله زده توان ساخت و تعمیر منازل خود را با کمک‌های بلاعوض نخواهند داشت لذا روند بازسازی در حال توقف می‌باشد شایسته است نسبت به افزایش کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنید.

تجری ادامه داد:‌ کل میزان اعتبار تصویب شده از سوی مدیریت بحران و برای اعطای وام و به تبع آن تصویب در هیات دولت تخصیص داده نشده و این برآورد کم بوده و با میزان واقعی فاصله داشت، هم اکنون باعث فشار مضاعف بر مردم شده و مردم علی‌رغم استحقاق قانونی استفاده از امهال متاسفانه با فشار بانک‌ها مواجه هستند.

وی در ادامه بیان کرد: معافیت و تخفیف تعرفه آب و برق مناطق زلزله زده هنور به عنوان دستور العمل اجرایی به واحدهای مربوطه ابلاغ نشده در حالی که مردم مناطق زلزله زده از آب شرب گل آلود استفاده می‌کردند اکنون در تعرفه های جدید این امر لحاظ نشده و از مردم هزینه آب شرب گل آلود می گیرند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: جناب آقای روحانی؛ علی‌رغم تاکید و وعده شما برای اسکان دائم روستاییان تا پایان شهریور ماه خیلی از روستاییان هنوز نه در ساختمان احداثی و کانکس بلکه در چادر و کپر به سر می برند با توجه به شرایط آب و هوایی پیش رو انتظار اقدام عاجل می‌رود.

تجری بیان کرد: همچنین علیرغم دستور و وعده شما مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی برای تنها بازمانده از زلزله که 16 نفر هستند که والدین و خانواده خود را از دست داده اند، هنوز این کار انجام نشده و در کنار اقوام خود در کانکس‌ها به سر می برند.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس با بیان این‌که تامین آب شرب و برق روستاهایی که جابه جا شده و توسعه یافته‌اند، از ضرورت‌هاست، گفت: علی‌رغم پی‌گیری استاندار، وزیر صنعت و مسئولین بنیاد مسکن روند فروش آهن الات با قیمت مناسب با وقفه مشکل مواجه شده است که این کار روند بازسازی را متوقف می‌کند.

وی در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: علیرغم آماده بودن مرز خسروی برای زائرین کربلا و مراسم اربعین و حفظ و شأن کرامت زائرین متاسفانه این مرز به جهت عدم مسئولیت‌پذیری مسئولین عراقی به ویژه دولت قبلی، بلا استفاده مانده که انتظار برخورد عزت‌مندانه بیش‌تری از سوی دستگاه سیاست خارجی داریم.

تجری افزود: باید یادآور شوم که یکی از اقدامات مأیوس کننده وزارت نیرو برای مناطق زلزله زده تعطیلی سد در حال ساخت کَل‌کُش بود که علیرغم وعده‌های پوشالی مسئولین عملی نشده و تقاضای پی گیری از ریاست جمهوری را دارم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه در زلزله اخیر کرمانشاه جامعه ایثارگری ما کمترین خدمت را دریافت کرده‌اند و وعده‌های مسئولین بنیاد شهید با رویکرد مسئولیت گریزانه شرکت بیمه البرز باعث تکدر خاطر این افراد شده است.

وی در پایان از رئیس جمهور درخواست کرد تا ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه را اجرایی کند، همچنین به موجب این قانون حقوق ثابتی برای بسیجیان معسر در نظر گرفته شود.



منبع: ایسنا