کد خبر: ۴۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ 05 November 2018

بدون حمایت‌های دولت بازار مسکن رونق نمی‌گیرد

یک کارشناس بازار مسکن گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب شد تا سرمایه گذاری در بازار مسکن به فراموشی سپرده شود به وجود آمدن بازار‌های موازی و پرسودی بود که باعث شده تا سرمایه‌ها تا حدودی از بازار مسکن بیرون آورده شود.
به گزارش سازه نیوز، احمدرضا سرحدی در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن بیان کرد: وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل عدم حمایت از خریداران مسکن و بی توجهی به آن‌ها باعث شد تا معاملات در این بازار تا حد چشم گیری کاهش پیدا کند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم.

وی در رابطه با پیشنهاد‌هایی که از سوی ریاست جمهوری و وزیر جدید راه و شهرسازی ابلاغ شده است، تصریح کرد: هدایت نقدینگی به سوی حوزه‌ی مسکن یکی از پیشنهاد‌های ابلاغی است که این پیشنهاد نیازمند حمایت‌های دولت می‌باشد، زیرا هم اکنون قدرت خرید مردم برای سرمایه گذاری و خرید خانه بسیار کاهش پیدا کرده است و هدایت نقدینگی به سوی حوزه‌ی مسکن تنها به صورت یک پیشنهاد باقی خواهد ماند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب که یکی از اقداماتی که می‌توانست میزان معاملات را در بازار مسکن افزایش دهد، کاهش سود‌های بانکی است ادامه داد:، اما شاهد این بودیم که با کاهش نرخ سود بانک‌ها برخی از مردم سرمایه‌های خود را به سوی بازار‌هایی همچون طلا، ارز و سکه روانه کردند.

سرحدی در ادامه افزود: اتخاذ مالیات از واحد‌های خالی می‌تواند در رونق این بازار کمک شایانی داشته باشد، زیرا صاحبان این واحد‌ها یا اقدام به فروش و رهن خانه‌های خود می‌کنند یا مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند، حال در صورتی که از این مالیات‌های دریافتی به کاهش هزینه‌های ساخت وساز استفاده شود، قطعا شاهد رونق در حوزه‌ی مسکن خواهیم بود.

وی سرمایه گذاری در بازار مسکن را برای چرخه‌ی اقتصادی موثر دانست و توضیح داد: در هر صورت سرمایه گذاری در بازار مسکن بسیار برای چرخه‌ی اقتصادی موثر است، زیرا به دلیل گران بودن کالای مسکن گردش پول در اقتصاد بیشتر خواهد شد و ایجاد رونق در این بازار تا حد چشم گیری به اشتغال زایی کمک خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص آینده‌ی بازار مسکن گفت: هیچ شفافیتی برای آینده‌ی بازار مسکن دیده نمی‌شود مگر اینکه وزیر و مسئولین مربوطه یک هدف مشخص، کارآمد و واحدی را برای شفاف سازی و رونق بخشیدن در این بازار داشته باشند./منبع: میزان