کد خبر: ۴۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ 10 November 2018

تسهیلات کنونی بانک مسکن برای خرید مسکن

محمد حسن مرادی مدیرکل امور طرح و برنامه‌ بانک مسکن جزییات تسهیلات بانک مسکن را برای خرید در وضعیت فعلی، تشریح کرد.
به گزارش سازه نیوز، محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه‌ بانک مسکن، گفت: یکی از روش ها استفاده از اوراق است که در این روش هر کسی هر زمانی اراده کند می تواند مراجعه کند و اوراق را تهیه کند و از تسهیلات بهره مند شود. سقف‌های تسهیلاتی خرید مسکن برای تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و سایر شهرها در حالت انفرادی به ترتیب 60، 50 و 40 میلیون تومان است و برای زوجین نیز به ترتیب، 100، 80 و 60 میلیون تومان است که به این مبالغ نیز 20 میلیون تومان تسهیلات جعاله تعلق می‌گیرد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: خانه ای که از محل تسهیلات اوراق باید توسط متقاضیان خریداری شود حداکثر 20 سال ساخت بوده و نباید از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن بیش از 20 سال گذشته باشد. دوره بازپرداخت تسهیلات نیز 12 سال است اما اگر در بافت فرسوده خرید کنند دوره بازپرداخت 15 سال خواهد بود. همچنین نرخ سود نیز 17.5 درصد است.

وی مسیر دیگر خرید را صندوق پس انداز مسکن یکم برشمرد و افزود: در این حساب افراد حداقل باید یکسال صبر کنند و در بانک سپرده گذاری کنند. بعد از یکسال بانک به اندازه دو برابر سپرده گذاری به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کند. به عنوان نمونه با سپرده گذاری 40 میلیون تومان در یکسال 80 میلیون تومان تسهیلات به سپرده گذار تعلق می گیرد. ضمن آنکه در این نوع از سپرده گذاری امکان استفاده کمتر از یکسال وجود ندارد.

به گفته مرادی، سقف‌های تسهیلاتی صندوق یکم در تهران 80 میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و در سایر شهرها 40 میلیون تومان است. در حالت زوجین نیز همه این تسهیلات دو برابر خواهد شد و به ترتیب 160، 120 و 80 میلیون تومان خواهد شد.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در خارج از بافت فرسوده 8 درصد و در داخل بافت فرسوده نرخ سود 6 درصد است. خانه ای که در این نوع از تسهیلات خریداری می شود نباید از صدور پروانه ساختمانی آن بیش از 15 سال گذشته باشد. مدت بازپرداخت آن حداکثر 12 سال است و افرادی واجد استفاده از تسهیلات حساب صندوق یکم هستند که خانه اولی باشند.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به اینکه تعریف خانه اولی به زعم بانک این است که نباید متقاضی و یا متقاضیان از تسهیلات شبکه بانکی و یا امکانات دولتی در بخش مسکن استفاده کرده باشند، اعلام کرد: در داخل بافت فرسوده غیر از خانه اولی ها هم می توانند از مزایای این حساب استفاده کنند ولی با این تفاوت که نرخ سودشان 8 درصد خواهد بود.

مرادی همچنین گفت: حساب جوانان از دیگر انواع تسهیلاتی است که برای خرید توسط بانک تدارک دیده شده است. حساب جوانان بانک یک حساب بلندمدت و 15 ساله است. افراد در این حساب، سپرده گذاری میکنند طی 15 سال تسهیلات را دریافت می کنند. متقاضیان باید ماهانه مبالغی را واریز کنند و بعد از 15 سال از سقف تسهیلات استفاده می کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون افرادی که حساب باز کنند می توانند تا 210 میلیون تومان بعد از 15 سال تسهیلات دریافت کنند. در عین حال از سال پنجم به بعد می تواند از تسهیلات این حساب بهره مند شود و با این ترتیب سقف آن پایین تر می آید. نرخ سود تسهیلات آن نیز در حال حاضر 9 درصد است و مدت بازپرداخت نیز حداکثر 20 سال است. این حساب هم برای ساخت و هم برای خرید قابل استفاده است.