کد خبر: ۴۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ 12 November 2018

انقلاب در خانه‌های تاریخی و سنتی سمنان

شهردار سمنان از عزم جدی مدیریت شهری این شهر تاریخی برای احیا و مرمت ده‌ها خانه تاریخی و سنتی در بافت تاریخی واجد ارزش این شهر خبر داد.
به گزارش سازه نیوز،سیدمحمد ناظم رضوی با حضور در دفتر ایسنا از اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های دولت تدبیر در حوزه مسکن و شهرسازی نام برد و اظهار کرد: این طرح که دولت دوازدهم توجه بسیار ویژه ای به آن داشته متاسفانه تحت الشعاع برخی مباحث روز و از جمله تهدیدها و تحریم ها قرار گرفت.

وی طرح بازآفرینی شهری را یک اقدام مترقی و پیشرو در حوزه  آنچه"کالبدی و شهری" می‌خواند؛  برشمرد و افزود: در این طرح توانمندسازی بافت های ناکارآمد میانی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

شهردار مرکزی با بیان اینکه باید دو مفهوم بافت تاریخی و بافت فرسوده از هم تمیز داده شود تصریح کرد: شوربختانه در گذشته بخش های زیادی از بافت های ارزشمند سمنان دچار آسیب جدی شده و بخشی از داشته های تاریخی بافت قدیم از بین رفته است.

ناظم رضوی بر لزوم احیاء و حفاظت از باقیمانده های بافت تاریخی سمنان تاکید کرد و گفت: باید با همه وجود از تخریب بیشتر بافت های تاریخی سمنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های این شهر تاریخی اجتناب کنیم.

وی حفاظت از بخش های باقی ماده از بافت قدیم شهر سمنان را مستلزم اجرای مناسب طرح بازآفرینی شهری دانست و خاطرنشان کرد: راهکار دولت تدبیر و امید برای حفاظت از بافت های تاریخی ایجاد و فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری است که در شهرستان ها به ریاست فرماندار و دبیری شهرداری ها شکل گرفته است.

ناظم رضوی با بیان اینکه در هفت –هشت ماه گذشته گام های خوبی در راستای اجرایی شدن این طرح در سمنان برداشته شده افزود: شهرداری ها به تنهایی قادر به اجرای موفق این طرح نیستند و همگرایی و همراهی دیگر دستگاه های استان را می‌طلبد.

وی با اشاره به اهمیت محور تاریخی خیابان امام سمنان اظهار کرد: در همین راستا نابه سامانی های بصری خیابان امام تا حدودی برطرف و وضعیت ایمنی این منطقه مورد بازبینی قرار گرفته تا تا حد امکان از دوباره کاری ها در این محور تاریخی جلوگیری شود.

شهردار سمنان با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد بازآفرینی شهری، دستگاه های مختلف باید اقدامات و پروژه های خود را در هماهنگی با ستاد انجام دهند افزود: در همین راستا محلات هفده گانه ای در شهر تاریخی سمنان تعریف شدند.

ناظم رضوی از ایجاد واحد بافت تاریخی در شهرداری سمنان خبر داد و گفت: این مهم با هدف رویکرد جدی تر به حفاظت از بافت های تاریخی و آشنایی بهتر پرسنل و کارشناسان شهری با ادبیات بافت های تاریخی در شهرداری سمنان صورت گرفته است.

این مدیر ارشد شهری ادامه داد: این واحد موظف است که آن دسته از مناطق و محلاتی که استعداد تبدیل شدن به "شهرموزه" را دارند شناسایی و همزمان  مناطقی که قابلیت زندگی و همچنین بازآفرینی اقتصادی و... را دارند را شناسایی کنند.

وی از بهسازی و ایجاد سایت تاریخی-مذهبی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری مذهبی در مجاورت بافت تاریخی سمنان نام برد و اضافه کرد: تدوین یک سند جامع و تهیه نقشه های تکمیلی برای اجرایی شدن این طرح و رهاسازی فضای پیرامونی آن در حال انجام است.

ناظم رضوی از آغاز امور اجرایی برای ایجاد یک پارکینگ عمومی درخور در این سایت مهم تاریخی خبر داد و افزود: اجرایی شدن این طرح ها بعد از تصویب نهایی طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد.

وی از طرح سایت تاریخی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از طرح های اصلی و مصوب ستاد بازآفرینی در شهرستان سمنان نام برد و گفت: یکی از طرح های مصوب دیگر در این محور تاریخی "پهنه شرقی مسجد تاریخی امام" به عنوان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی استان است.

شهردار سمنان از ایجاد میدان هنر در پهنه شرقی مسجد سلطانی(امام) سمنان به عنوان یکی از زیباترین میادین شهری در سمنان نام برد و گفت: این میدان تاریخی با هدف عرضه صنایع دستی و آثار هنری در این محور تاریخی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است خاطرنشان کرد: ایجاد مراکزی برای عرضه این صنایع دستی و آثار هنری می تواند به رونق گردشگری و اقتصاد شهری در استان سمنان کمک شایانی کند.

این مدیر ارشد شهری از خانه ‌های تاریخی به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم شهر تاریخی سمنان نام برد و تصریح کرد: در ادامه اقداماتی که با هدف مرمت و بازسازی این خانه های تاریخی صورت گرفته یک خانه تاریخی دیگر در سمنان با هدف پذیرایی ویژه از گردشگران خارجی مرمت و بازسازی می‌شود.

وی ادامه داد: این خانه تاریخی که در آن بخش های برای عرضه صنایع دستی و اسکان گردشگران تعبیه شده تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

شهردار سمنان از ایجاد یک پارکینگ مسقف در مجاورت این محدوده تاریخی خبر داد و گفت: عملیات اجرایی احداث این پارکینگ آغاز شده است.

احیای یک مجموعه خانه‌ سنتی در امامزاده زکریا

وی از احیای یک مجموعه از خانه‌های سنتی و تاریخی در محدوده امامزاده زکریا (ع) سمنان خبر داد و اظهار کرد: کار اجرایی مرمت و بهسازی این مجموعه خانه های سنتی با هدف ایجاد یک مجموعه گردشگری در این منطقه در حال انجام است.

ناظم رضوی هم چنین از مرمت یک خانه تاریخی دیگر در مجاورت یکی از آب‌انبارهای تاریخی در نزدیکی مقبره حکیم الهی سمنان خبر داد و گفت: این خانه تاریخی که آخرین مراحل کار مرمت و بهسازی آن توسط کارشناسان در حال انجام است قرار است که به موزه آب تبدیل شود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد و راه‌اندازی خانه سفال در شهر تاریخی سمنان به عنوان یکی از قطب های سفال سازی در کشور خبر داد و اضافه کرد: کار احداث و راه‌اندازی خانه سفال و همچنین دو موزه آب و سلامت که در قدیمی ‌ ترین بیمارستان سمنان راه‌اندازی خواهد شد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سمنان ایجاد خواهد شد.