کد خبر: ۴۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ 18 November 2018

خورشید آب را شیرین می‌کند

با توجه به گسترش خشکسالی درجهان روش های مختلفی برای جبران کم آبی بررسی می شود. یکی از روش های مناسب اقلیم های خشک نمک زدایی خورشیدی آب دریا است که در هزینه ها نیز صرفه جویی می کند.
به گزارش سازه نیوز، طبق تحقیقات نوین خاورمیانه یکی از مناطقی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرد. این تغییرات خشکسالی و کم آبی را در پی دارند. علاوه برکشورهای خاورمیانه، کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان نیز شاهد چنین خشکسالی و کم آبی هستند. درهمین راستا طی سال های گذشته محققان روش های جدیدی را برای جبران این مشکل ارائه کرده اند.

یکی از این روش ها که در مناطق خشک به کار می رود، نمک زدایی آب دریا است. این روش در کشورهای مختلفی مانند استرالیا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شیلی برای دسترسی به آب شیرین به کار گرفته شده است. البته هزینه های استحصال آب شیرین به این شیوه زیاد است و درهمین راستا محققان استفاده از انرژی خورشیدی را برای نمک زدایی آب دریا به کار می گیرند.

روش نمک زدایی آب دریا از مدت ها قبل در کشتی ها برای تولید آب شیرین مورد استفاده بوده است. البته نمک زدایی برای تهیه آب برای جمعیت های کلان به روش های مختلفی انجام می شود. یکی از این روش ها نمک زدایی آب دریا با کمک خورشید است. این روش به دلیل کاهش هزینه ها و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

در روش مستقیم که سال هاست استفاده می شود، تجمیع کننده نورخورشید و یک سامانه تقطیر به کار گرفته می شوند. در این روش ساده میزان آب شیرین باتوجه به مساحت سطح خورشیدی و زاویه تابش نور تعیین می شود. البته میزان آبی که در این روش تولید می شود بسیار کم و حدود 3تا4 لیتر مربع در روز در هر متر مربع است. از سوی دیگر چنین روشی هزینه های زیادی دارد.

اما روش  نمک زدایی غیر مستقیم در مقیاس بزرگتر به کار گرفته می شود. در این روش یک تجمیع کننده نور خورشید فتوولتائیک و یک مجتمع تقطیر معمولی استفاده می شوند. روش نمک زدایی خورشیدی غیر مستقیم  با استفاده از پنل های فتوولتائیک واسمز معکوس اکنون در سراسر جهان به کار گرفته می شود.  هزینه تولید آب در این سیستم کمتر است. به همین دلیل طرح های مختلفی برای واحدها طراحی و تحلیل شده اند.

همانطور که گفته شد کشورهای مختلفی از روش نمک زدایی خورشیدی آب به شیوه غیرمستقیم استفاده می کنند. یکی از این کشورها شیلی است. در این کشور شرکت های معدنی بزرگی برای استخراج مس فعالیت می کنند و تهیه آب برای این شرکت ها یک چالش به حساب می آید. درهمین راستا قرار است بزرگترین واحدنمک زدایی خورشیدی آب در آمریکای لاتین با بودجه 500 میلیون دلاری احداث شود. این پروژه آب دریا را برای مشتریان صنعتی در صحرای آتاکاما و مناطق معدنی در شمال کشور فراهم می کند. به گفته مجریان، این پروژه قابلیت تولید 2630 لیتر آب در هر دقیقه را دارد.

پروژه مذکور یک واحد نمک زدایی خورشیدی آب دریا است که با روش اسمز معکوس فعالیت می کند. انرژی مورد نیاز برای پروژه نمک زدایی مذکور به وسیله یک واحد خورشیدی  100 مگاواتی تامین می شود. همچنین مخزن این پروژه ظرفیت 600 هزار مترمکعب آب را دارد. از آنجا که برخی از بزرگترین معادن مس شیلی در این منطقه هستند، این پروژه اهمیت خاصی دارد.
اما شیلی فقط یکی از کشورهایی است که از فرایند نمک زدایی خورشیدی استفاده می کند. کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از این روش آب مورد نیاز خود را تامین می کنند البته با توجه به آنکه این کشورها انرژی خورشیدی زیادی در اختیار دارند، این راه حل قابل قبول به نظر می رسد.

درهمین راستا عربستان سعودی نیز یکی از گسترده ترین شبکه های نمک زدایی آب در جهان را ساخته که البته این شبکه با سوخت های فسیلی فعالیت می کند. اما طبق اخبار منتشر شده، این کشور مشغول ساخت یک واحد نمک زدایی خورشیدی در یکی از 7 پروژه استراتژیک خود است. این واحد نمک زدایی که قابلیت تولید روزانه 5200 مترمکعب آب شیرین را دارد در ساحل دریای سرخ ساخته می شود.

از سوی دیگر امارات متحده عربی نیز سعی دارد از این روند عقب نماند. به گفته سعید الطایر مدیر عامل شرکت آب و الکتریسته دبی، نمک زدایی خورشیدی اسموز معکوس در هزینه های دسترسی به آب شیرین دبی صرفه جویی می کند.

این سازمان سال گذشته میلادی اعلام کرد مشغول ساخت واحدهای نمک زدایی خورشیدی آب است که تا 2030 میلادی می توانند روزانه 305 میلیون گالن آب در روز تولید کنند. با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هزینه واحدهای نمک زدایی کاسته می شود. رقم صرفه جویی در هزینه ها تا 2030 به 13 میلیارد دلار می رسد.یکی دیگر از تغییرات در حوزه های نمک زدایی آب درامارات متحده عربی، افزودن یک مخزن زیرزمینی آب با گنجایش 50 میلیون گالن آب تازه در روز است.



منبع: مهر