کد خبر: ۴۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ 20 November 2018

شاخص ترین ساختمان های سبز جهان

معماری پایدار دیگر تنها مربوط به انتخاب مواد نیست.
به گزارش سازه نیوز، گروه معماران "Penda" قصد دارند تا در ساختار کلان‌شهرها که عمدتا مانند بیابان‌های بتنی و فولادی هستند، تغییراتی انجام دهند. پوشش 18 سطح آسمان‌خراش همراه با ساختار کاملا چوبی که متشکل از ترکیب چوب با تکنولوژی بالا به نام "CLT" است، روش ساخت و ساز ویژه‌ای محسوب می‌شود.
تپه سبز
گاهی اوقات معماران تخیلات خود را در قالب ساختمان به واقعیت تبدیل می‌کنند. "توماس هیترویک" یکی از معدود کسانی است که توانسته تصورات بلند پروازانه خود یعنی "مجتمع 100 درخت" را در شانگهای چین بسازد. این پروژه فوق‌العاده بیش از 300،000 متر مربع را پوشش می‌دهد، با این حال، تنها یک بلوک آسمان‌خراش در کلان‌شهر چین محسوب می‌شود. در این پروژه هر ستون توسط یک درخت و در بیش از 400 تراس، احاطه شده است.
هیبریدی
ستاره معماری ویتنام با نام "Vo Tronh Nghia"  برای آخرین پروژه خود در شهر "هوشی مین"، تصمیم گرفت تا فرایند طراحی را به صورت وارونه انجام دهد، به این صورت که با گیاهان و درختان کار را شروع کرد، زمانی که محوطه‌سازی به اتمام رسید، در آن لحظه پروژه به فضای واقعی زندگی تبدیل شد.
در نتیجه این فرآیند، ساختمان به شدت تحت تأثیر و شکل طبیعت قرار گرفت، اتاق‌ها در اطراف باغچه‌ها محصور شد؛ به منظور رشد درختان و یا تابش نور خورشید، شکاف عمدی در بسیاری از سقف‌ها مشاهده می‌شود، به علاوه محیط‌های داخلی با فضا و ظاهر خارج از محیط ساختمان کاملا متجانس است.
نمای خلاق
آمیخته کردن معماری پایدار با مواد طبیعی مانند "بامبو" توسط هر معماری، یک شگفتی بزرگ محسوب می‌شود. "فرانکوئین پرین" معماری است که طرفدار بافت نوآورانه رشته‌های آلومینیوم است.
سازه‌های هرم شکل و یا به مانند خانه‌های چوبی، بر پایه قاب ‌فولادی سبک وزن و یک پوشش بیرونی متشکل از مواد آلومینیومی ساخته شده است. در نتیجه، این سازه، ضد آب و ضد باد است که به راحتی محیط داخلی را بدون هیچ‌گونه ورودی اضافی خنک می‌کند. در چنین شرایطی چه کسی به تهویه مطبوع نیاز دارد؟
محدوده کوهستان
"محدوده کوهستان" در آمستردام احتمالا دقیق‌ترین توصیف از ای سازه با نام "دره" است که توسط استودیوی معماری MVRDV"" طراحی شده است. این پروژه عظیم که شامل سه برج، 200 آپارتمان، چند نهاد دولتی، مغازه‌ها و رستوران‌ها است، قرار است حدود سال 2021، منطقه اداری Zuidas"" آمستردام را احیا کند.
بخش‌های مجزای این سازه با الهام از مناطق کوهستانی قرار گرفته‌اند و در چندین سطح توسط گیاهان و نوارهای سبز به هم متصل می‌شوند. نماهای سنگ‌های طبیعی، روف‌گاردن‌ها و مخازن آب به این منظور طراحی شده‌اند تا ساکنین این "دره" احساس راحتی (ورای زندگی روزمره شهری) داشته باشند.
الهام از شکل طبیعت
چنان‌چه گروه معماری "Henning Larsen" به راه خود به خوبی ادامه دهد، به هدف بزرگی دست می‌یابند و  برج "آیکون" تبدیل به نقطه عطفی در شهر "مانیل" و احتمالا در کل کشور فیلیپین خواهد شد. این شرکت دانمارکی، برای طراحی این برج، از کوه آتشفشان "مایون" در کشور فیلیپین الهام گرفته، و شکل مخروطی این کوه آتشفشان را مشخصه و پایه برج "آیکون" قرار داده است.
نمای شیشه‌ای/فولادی در طول روز باعث می‌شود تا این برج از حداکثر نور خورشید بهره ببرد و همچنین چشم‌انداز منظره‌ای زیبا از پارک اطراف را در اختیار ساکنان قرار ‌دهد، در هنگام شب، بالای برج مکانی جهت دید پانورامایی شهر تعبیه شده است.
صرفه جویی در فضا
شانگهای همانند هلند هموار است، اما دارای جمعیت به مراتب بیشتری است. برای حل مساله فضای زندگی، ابر شهر چینی با ایجاد آسمان‌خراش‌ها، فضا را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است.
این قانون و رویکرد عمودی و چند سطحی، همچنین در آخرین پروژه بلند پروازانه شرکت هلندی "Mortland" هم منعکس شده است. تمام ساختمان‌های پارک "Zhangjiang future"( شامل  کتابخانه، سالن رویداد، تئاتر و مرکز ورزشی) در عمق‌های مختلف ساخته می‌شود، علاوه بر آن، گیاهان زیاد کاشته می‌شود.
جنگل عمودی
فرانسه نه تنها دارای یک باغ عمودی، بلکه دارای جنگل‌های وسیعی است. یک معمار ایتالیایی با نام "Stefano Boeri" قصد دارد تا این باغ عمودی را در حومه پاریس به یک برج 50 متری از چوب‌های مکعبی و شیشه‌ای تغییر دهد. معماری پایدار برج نه تنها دارای بیش از 2 هزار گیاه است، بلکه نمای چوبی، حفره‌های نور روز، موجب تهویه طبیعی این ساختمان منحصر به فرد می‌شود.
دانشگاه شناور
این رویا به زودی در داکا پایتخت بنگلادش، به واقعیت تبدیل می‌شود. دانشگاه شناور که توسط گروه معماری "Woha" طراحی شده، اخیرا معتبرترین جایزه جهان برای معماری پایدار را به دست آورده است.
هیئت داوران "LafargeHolcim Awards" ایده قرار دادن کلاس‌های درس در تالاب‌ها را مورد ستایش قرار دادند. باغ‌های عمودی نیازهای خنک‌سازی ساختمان را کاهش می‌دهد، این در حالی است که پانل‌های فتوولتائیک و سیستم بازیابی آب باران سبب بالا رفتن پایداری کلی این دانشگاه شده است./منبع: عصر ساختمان