کد خبر: ۴۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ 27 November 2018

بحران در اهواز محصول بی تدبیری شورا

شهرام احمدی

در شرایطی که بر اثرباران بی سابقه در ۱۴ استان، نیمی از کشور و خوزستان و اهواز به زیر آب رفته بود، غوغای رسانه ای کنار رفتن کتانباف از مدیریت شهری اهواز و پس از آن بازی سازی رسانه ای و گمانه زنی انتخاب و حتا معرفی سرپرست شهرداری، بحران آفرینی ناشیانه رییس شورای شهر اهواز محسوب می شود که باهماهنگی تعدادی از رسانه های خوزستان به انجام رسید، رسانه هایی که بجای آنکه در پی رفع مشکلات مردم باشند همسویی با محافل قدرت را برگزیده اند.

متاسفانه در این نمایش پوشالی و ناشیانه، ردپای برخی مدیران سابق و معدودی از مدیران فعلی شهرداری هم مشهود است و تاسف بار تر آنکه رد پای برخی پایگاههای خبری که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند نیز، در این هجمه نابهنگام و عجولانه به مدیریت شهری دیده می شود.

مصاحبه ریاست شورا در مورد اتمام ماموریت کتانباف و رسانه ای کردن یک مسئله پیش پا افتاده اداری، در خصوص استعلام وضعیت بازنشستگی کتانباف و پس از آن بیانیه ی نامربوط یک عضو شورای سابق، بیش از آنکه شبیه رفتاری عجولانه باشد ، خبر از یک برنامه ریزی حداقل دوماهه وتقسیم کار برای تسخیر مدیریت شهری توسط افراد منسوب به ستادهای انتخاباتی معلوم ومحافل شناخته شده ی سیاسی می داد.

بدین نحو نشان می دهد در روزهایی که شوراهای شهر و روستا در استانها و حتی شهرهای دیگر در حال آماده شدن برای مواجهه با بارندگی و طوفان اعلام شده بودند، برخی اعضاء شورای اهواز سرگرم برنامه ریزی برای دریافت نامه ای بودند که در آن وزارت کشور به موضوع بازنشستگی کتانباف بپردازد.

گویا افراد مذکور آنچنان سرگرم امورات سیاسی خود هستند که از رفع مشکلات مردم فارغند و نمی دانند نیمی از شهر اهواز به زیر آب رفته ومدیریت شهری نیاز به آرامش وتدبیر دارد.

اقدام ناشیانه این گروه خاص، ضربه ای مهلک به مدیریت شهری بود و شورا و شهر را به محل مناقشه مخالفان و موافقان شهردار تبدیل کرد، آنهم در زمانی که شهر اهواز با پدیده بارش بی سابقه ۵۹ میلیمتری باران مواجه بود و در برخی نقاط شهر آب وارد خانه های مردم شده است.

شورای پنجم شهر اهواز نشان داد که از کمترین دانش مدیریتی ودرک افکار عمومی بهره ای ندارد.

بی شک بخشی از بحرانی شدن وضعیت دفع آبهای سطحی کهبارندگی بی سابقه دو روز گذشته در بالادست کارون و بالا آمدن آب رودخانه و پسروی شبکه های دفع آب را در پی داشت، ناشی از صدمه نابهنگامی بود که شورای شهر اهواز به شهرداری وارد کرد. اقدامی که شیرازه امور را ازهم پاشید وانسجام مدیریتی را از بین برد.

اخبار موثقی وجود دارد که ریاست شورا به جای بسیج امکانات شهری و رایزنی با ارگانهای مختلف و ارایه طرح و برنامه و همراهی با شهردار منتخب خود، بارها با روشهایی نظیر طرح سئوال، مصاحبه و جانشین تراشی، شهرداری را وارد حاشیه کرده و آرامش را از بدنه مدیریت شهری ستانده اند.

طبق اخبار واصله نامه ای که اخیرا" با سر برگ وزارت کشور در خصوص واجد شرایط بازنشستگی بودن کتانباف ارسال شده با پیگیری و رایزنی های یک عضو سابق شورای شهر اهواز و یک عضو فعلی شورا که دارای روابطی با شورای عالی استانها بوده اند تنظیم شده است.

در این نامه که ظاهرا" در پاسخ به استعلام شورای اهواز صادر شده است، چند اشکال ساختاری وجود دارد که نشان می دهد تنظیم کنندگان آن اشراف چندانی به مسایل اداری ندارند.

نکته دیگر آنکه بلحاظ زمانی، انتشار این نامه در روزهای آخرماه که زمان پرداخت حقوق پرسنل شهرداری ومطالبات پیمانکاران است انتخاب شد که سکته مدیریتی ناشی از آن موجب عدم پرداخت حقوق پرسنل و مطالبات پیمانکاران شده است.

حال که بحران مذکور باجلسه ناکام امروز و نامه استانداری اندکی فرونشسته است، باید از ریاست شورا پرسید که اولا": چه اصراری بود در شرایطی که اکثر نقاط شهر اهواز، مانند کوی آغاجری، کمپلو، سلطانمنش، کوی رمضان، پادادشهر، شیلنگ آباد و... به زیر آب رفته اند، با انتشار آن نامه و مصاحبه و برگزاری نشست انتخاب سرپرست، شهرداری را وارد حاشیه و تب و تاب رفتن شهردار کنید و مدیریت شهری را به مرحله ی تعلیق در آورید؟

در کجای ایران چنین نوع مدیریتی را از ریاست شورا سراغ دارید که در بحبوحه وقوع یک بحران جوی به جای ارائه برنامه و ایستادن در کنار پرسنل شهرداری و مدیر ارشد آن که درحال تلاش برای بیرون کشیدن شهر از سیلاب است، زیر پای آن را خالی کنند؟

دوما": در حالیکه که قانون شرایط کنار رفتن شهردار را مشخص کرده است _ یا باید براساس استعفاء شهردار و پذیرش شوراباشد یا استیضاح یا فوت شهردار، کدامیک از این سه مورد اتفاق افتاده بود که شماجلسه انتخاب سرپرست برگزار و از رسانه هاهم دعوت می کنید؟

سوما": گیریم که وزارت کشور نامه ای را ارسال کرده و در آن آقای کتانباف را واجدشرایط بازنشستگی دانسته است، آیا این نکته برای کنار گذاشتن یک شهردار منتخب که حکم آن را وزارت کشور صادر کرده کافی است؟

و در آخر عضو شورای شهر و طیف همراه شماکه خود را نماینده ی یک جریان ارزشی معرفی کرده و با رای نمازگزاران اهواز به اینجا رسیده اید، آیا ازحمایت قاطع مردم اهواز از ایشان بی اطلاعید ؟

آیا اخلاقا" روش درستی است که شهرداری را که به هر روی سابقه ی روشن و محبوبیت وپشتوانه مردمی درشهر دارد را از طریق رسانه ها اعلام عزل کنید؟

آیا عیار خود که با انتخاباتی مخدوش و پر حرف وحدیث به شورا راه یافته اید را باشهرداری که در میدان عمل خود را اثبات کرده برابر می بینید؟

آیا شهرداری اهواز و شخص آقای کتانباف شایسته هیچ حرمتی نبود که از طریق رسانه ها برای ایشان خط ونشان می کشید؟

آیا می دانستید ضرب المثل عربی هست که می گوید:

"اگر گناهکار هستید، پرده پوشی کنید"

و آیا می دانید که از دید بسیاری از مردم، انتخاباتی که در آن، شما و برخی دیگر از اعضاء شورا رای آورده اید بی اعتبار است و مدارک محرزی جهت ابطال آن به دادگاه ارائه شده است؟

لذا شایسته بود تا روشن شدن وضعیت پرونده شاکیان انتخابات ونحوه انتخاب شدنتان، طوری برخورد می کردید که بدنه شهرداری و افکار عمومی از شماخاطرات مثبتی داشته باشند، نه آنکه عزل و نصبهای عجولانه شما شائبه بسترسازی انتخاباتی را به ذهنها متبادر کند و اقدامات نسنجیده تان، شایستگی تان در کسب جایگاه فعلی را به زیر سئوال ببرد.