کد خبر: ۴۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ 27 November 2018

بررسی امکان بازگشایی آب سد زاینده‌رود در ۱۵ آذرماه

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان اصفهان برای رسیدگی به وضعیت حقابه و معیشت کشاورزان این استان، گفت: در جریان این سفر و نشست با مسئولان و نهادهای مختلف استان مقرر شد رهاسازی آب از سد زاینده‌رود ۱۵ آذرماه با حضور نماینده صنف کشاورزان بررسی و نسبت به وضعیت مخزن سد تصمیم‌گیری شود.
به گزارش سازه نیوز، عباس سروش با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان اصفهان و برپایی نشستی برای رسیدگی به وضعیت حقابه و معیشت کشاورزان این استان، گفت: این جلسه پنج ساعته با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله آب، کشاورزی، نیروی انتظامی و دادستانی در محل استانداری اصفهان برگزار شد.

وی افزود: در این نشست مقرر شد که افزایش خروجی سد زاینده رود و رهاسازی آب در تاریخ پانزدهم آذرماه با حضور نمایندگان صنفی کشاوزان بررسی شود و در صورت امکان بازگشایی در آن تاریخ، این موضوع به شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود اعلام شده و در صورت نبود آب کافی پشت سد، زمان جدید بازگشایی این رودخانه نهایی شود.

سروش ادامه داد: در این نشست همچنین مقرر شد که خسارات کشاورزان از سوی کارگروه برآورد در کمیته سازگاری با کم آبی محاسبه شود و این مبلغ از سوی صنایع پر آب‌بر استان تامین شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزوده شدن نمایندگان صنف کشاورزی در کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان را از دیگر مصوبات این جلسه برشمرد و افزود: در ادامه این نشست حاضران مصوب کردند که اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی با دبیری شرکت آب منطقه‌ای و دادستانی اصفهان به عنوان عضو جدید این کارگروه پیگیر اجرای مصوبات 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود شوند.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگر این جلسه تاکید شد که گزارش تکمیلی طرح جمع‌آوری و استفاده از پساب تصفیه خانه‌های شمال و جنوب و شرق اصفهان در کشاورزی شرق اصفهان تهیه و به کمیته تخصصی ملی سازگاری با کم آبی ارسال شود.

سروش در پایان تاکید کرد: همچنین در این نشست تهیه گزارش برای جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی، سدها و بندهای بالادست زاینده رود ظرف مدت سه روز نیز به تصویب رسید.



منبع: ایلنا