کد خبر: ۴۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ 28 November 2018
یک مسوول:

خشکی زاینده‎‌رود فرونشست زمین را تشدید کرد

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر زمین های اطراف اصفهان دچار فرونشست شده اند، گفت: متاسفانه این اتفاق در اصفهان در حال وقوع است و اگر چاره اندیشی نکنیم به طور قطع حادثه وخیمی رخ خواهد داد.


احمدرضا طاهری اصل با تاکید بر اینکه فرونشست زمین و ساختمان های مسکونی در اصفهان موضوعی جدی است، اظهار کرد: پیش از خشکی زاینده رود، چاه های فلمن از رودخانه تغذیه می کردند، اما امروز با خشکی زاینده رود، تمام این چاه ها خشک شده اند و به نوعی خشکی رودخانه فرونشست زمین را تشدید کرد.

وی افزود: طی سال های گذشته عمق چاه هایی که مردم به خصوص برای کشاورزی حفر کرده اند از حدود 20 تا 50 متر به 200 تا 300 متر رسیده و حتی به آب های شور رسیده ایم و این علامت ها نشان می دهد که بیشتر آب های شیرین و قابل دسترسی اصفهان را استفاده کرده ایم.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور با تاکید بر اینکه آب های موجود در زمین را بیشتر توان مصرف کرده ایم و امروز خاک دچار پوکی شده است، تصریح کرد: این اتفاق در شهر دامنه نزدیکی داران به وضوح دیده می شود تا جایی که شاهد یک و نیم متر فرونشست زمین بودیم و خانه ها از هم جدا شدند، متاسفانه این اتفاق نیز در اصفهان در حال وقوع است و اگر چاره اندیشی نکنیم به طور قطع حادثه وخیمی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان های ما اکنون بر روی این خاک سست قرار گرفته و ساخته شده اند، گفت: در این شرایط با فرونشست زمین و تخلیه منابع آبی، به طور قطع وزن ساختمان ها به سمت پایین کشیده می شود و اکنون این اتفاق با ایجاد ترک های کج در داخل ساختمان ها، دیوارها، گوشه بین سقف و دیوار و ...  به وضوح دیده می شود.

طاهری با اشاره به اینکه شرایط ساختمان ها و فرونشست آنها متفاوت است، اظهار کرد: تمام ساختمان ها از فرونشست به یک شکل آسیب نمی بینند و احتمال دارد ساختمانی که با فونداسیون خوب بنا شده و به نوعی مقابل برابر زلزله است، حتی بعد از فرونشست کل ساختمان به صورت یکپارچه پایین می رود که این نیز خطر بزرگی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زمین های اطراف اصفهان دچار فرونشست شده اند، تاکید کرد: خشکی زاینده رود فرونشست زمین را بیشتر کرد . از سوی دیگر این اتفاق به دلیل برداشت های بی رویه کشاورزان از چاه ها و آب های زیر زمینی سرعت بیشتری به خود گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور در خصوص طرح هفت ماده ای استاندار سابق اصفهان تحت عنوان احیای زاینده رود و بهبود وضعیت سفره های زیرزمینی آب، گفت: این طرح بیشتر مربوط به اصفهان است و شاید به طور کامل نتواند از فرونشست زمین در کل استان جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان با احیای زاینده رود نمی توان نسبت به حل این مشکل به طور کامل دست یافت، ادامه داد: البته این طرح پیشنهادی برای تغذیه منابع آب های زیرزمینی تاثیر ندارد تنها می تواند پارک ها و درختان اطراف زاینده رود را نجات می دهد.
منبع: ایسنا