کد خبر: ۴۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ 02 December 2018

قیمت مسکن در زنجان کاهش نیافت

کاهش قیمت ارز، قیمت مسکن همچنان در زنجان بالا بوده و کاهشی در این زمینه مشاهده نمی شود.
به گزارش سازه نیوز، با وجود تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر رابطه نرخ ارز با قیمت مسکن، گزارش‌ها حاکیست نرخ دلار در یک ماه و نیم گذشته کاهش یافته اما قیمت مسکن در پاییز نه تنها کاهشی نبوده، بلکه تا حدودی هم افزایش داشته است.

نگاهی به بنگاه های مسکن زنجان نشان می دهد که قیمت مسکن علیرغم اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه هنوز کاهش محسوسی را به دنبال نداشته و قیمت مسکن نسبت به سه ماه گذشته تغییری نکرده است.

یکی از بنگاهداران زنجان با بیان اینکه در مقطعی تقاضا برای مسکن بالا رفت و ای موجب افزایش چندین برابری قیمت مسکن در زنجان شد، افزود: هنوز هم قیمت ها کاهش محسوسی نداشته است.

محمدی با اشاره به اینکه انتظار می رفت با افول قیمت ارز،قیمت مسکن کاهش یابد،بیان داشت: اما مردم حاضر به فروش خانه های خود به قیمت قبل یا نزدیک به آن قیمت نیستند.

وی افزایش نجومی مسکن را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: خانه ای که چند ماه پیش 120 میلیون تومان ارزش داشت امروز به بیش از 300 میلیون تومان رسیده است.

این بنگاهدار زنجان شرایط مسکن زنجان را ناشی از شرایط کشور عنوان کرد و گفت: قیمت ها همواره سراسری افزایش یا کاهش می یابد.

البته انتظار می رفت با کاهش نرخ ارز در دو ماه گذشته قیمت مسکن نیز کاهش یابد اما  این موضوع هنوز محقق نشده است و مردم در سرگردانی خرید یا نخریدن خانه مانده اند.

عده ای از کارشناسان افزایش قیمت مسکن را مقطعی می دانند و معتقدند این قیمت ها واقعی نبوده و کاهش خواهد یافت.

یکی از خریداران مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه سه ماه پیش وام کلانی برای خرید خانه از بانک برداشته ام، گفت: به دلیل افزایش قیمت مسکن، هنوز موفق به خرید نشده ام.

وی با بیان اینکه خانه مسکونی 250 میلیون تومانی امروز به بیش از 400 میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: این گرانی موجب شده تا پولم حیف و میل شده و خانه ای هم نتوانم بخرم.

در مقابل برخی فعالان بازار مسکن نیز بر این باور هستند که وقتی قیمت مسکن افزایش یافت و با آن قیمت معامله مسکن در دفاتر املاک به ثبت رسید، افت قیمت مسکن دیگر محال است.

"سیدابوالفضل طاهری" رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل زنجان نیز در این زمینه معتقد است،در حال حاضر قیمت مسکن نسبت به فصل تابستان کاهش یافته است اما این کاهش چشمگیر نیست.

وی کم بودن عرضه را با وجود بالا بودن قیمت ‌ها موجب رکود عنوان کرد و افزود: بازار مسکن در رکود به سر می برد.

این مسئول رکود ساخت و ساز در سال های گذشته را عاملی برای عرضه کم مسکن دانست و گفت: افزایش دو برابری قیمت مصالح نیز مزید بر علت است.

وی متقاضیان بخش مسکن را دو نوع عنوان کرد و گفت: مصرف‌کنندگان واقعی و سرمایه‌ گذاران، متقاضی هستند و تغییرات هیجانی قیمت به دلیل فعالیت سوداگران در بازار اتفاق می‌افتد./منبع: دانا