کد خبر: ۴۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ 05 December 2018

ظرفیت نصب شده برق ایران ۱۱ برابر شده است

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ۳۱ پروژه بزرگ احداث نیروگاه به ظرفیت ۱۹ هزار مگاوات در حال اجراست، گفت: ۱۲ هزار مگاوات از این رقم با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان طی دولت دوازدهم به مدار بهره‌برداری خواهد آمد.
به گزارش سازه نیوز، "رضا اردکانیان" در آیین بهره‌برداری همزمان از طرح‌های عمرانی و زیربنایی استان سمنان با تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده برق کشور به حدود 80 هزار مگاوات رسیده است، عنوان کرد: در حالی که جمعیت کشور از ابتدای انقلاب تاکنون سه برابر افزایش پیدا کرده است ولی ظرفیت نصب شده برق ایران در طی چهار دهه اخیر حدود 11 برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در 27 استان کشور 31 پروژه بزرگ احداث نیروگاه به ظرفیت 19 هزار مگاوات در حال اجراست که 12 هزار مگاوات از این رقم طی دولت دوازدهم به مدار بهره‌برداری خواهد آمد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های یاد شده از منابع بخش خصوصی و همچنین منابع عمومی داخلی وزارت نیرو بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است که 60 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به پروژه‌های نیروگاهی است که در دولت دوازدهم وارد مدار خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ روستای بدون برقی در استان سمنان وجود ندارد، گفت: در حالی که متوسط برق کشور در بخش تولید حدود 50 درصد است این نسبت در استان سمنان به 70 درصد می‌رسد. همچنین میزان تلفات شبکه برق در استان که یک پدیده اجتناب ناپذیر است به حدود هشت درصد می‌رسد و این در حد استانداردهای بین‌المللی است.

وی یادآور شد: با تدابیر صورت گرفته تلفات شبکه برق کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چهار درصد کاهش پیدا کرده است که هر یک درصد کاهش تلفات معادل پنج هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در استان سمنان بیش از 50 پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجرا دارد، عنوان کرد: در جریان سفر امروز رئیس جمهور به استان سمنان نیز عملیات اجرایی 10 پروژه به ویژه در بخش برق آغاز خواهد شد که از جمله آن می‌توان به دو واحد بخار 160 مگاواتی در شهرستان‌های شاهرود و سمنان اشاره کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای این دو واحد اعتباری بالغ بر دو هزار و 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین برای اجرای سایر پروژه‌های بخش برق همچون آغاز عملیات اجرایی پست‌ها و خطوط مختلف برق اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان سفر امروز رئیس جمهور حدود سه هزار میلیارد تومان پروژه وزارت نیرو کلنگ‌زنی و یا افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: در بخش آب نیز امروز طرح آبرسانی به روستاهای ابر و کالپوش شاهرود با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی به بهره‌برداری رسید.

اردکانیان در پایان گفت: آغاز عملیات اجرایی طرح بلندمدت تامین آب شهر سرخه برای مصارف حدود 30 سال آینده این منطقه نیز بخش دیگری از برنامه‌های سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان بوده است. این پروژه با فراهم شدن امکانات و منابع مالی لازم به زودی و طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد و امیدواریم با تکمیل این طرح تا تابستان سال 99، مردم شهر سرخه از آب آشامیدنی با کیفیت، مطمئن و پایدار بهره‌مند شوند.




منبع: ایلنا